دوشنبه 10 ارديبهشت 1403   05:59:30

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

مرکز خلاقیت و نوآوری اشراق؛ درگاهی برای میزبانی و رشد

  • خلاصه :مدیر عامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در مصاحبه ای به تشریح فعالیت های مرکز اشراق پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی مدیر عامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در مصاحبه ای به تشریح فعالیت های مرکز اشراق پرداخت و گفت : بیش از دو سال از فعالیت مرکز اشراق دفتر تبلیغات اسلامی می گذرد که سه شعبه فعال در اصفهان، مشهد و شیراز دارد. 
وی افزود: اساس کار اشراق کمک کردن به طلاب و جوانانی است که ایده های خوب فرهنگی دارند که قابلیت تجاری سازی و تبدیل محصول و خدمت را دارا است و ما در اشراق به این جوانان به وسیله آموزش، مشاوره و منتورینگ راهبری کمک کرده و امکاناتی را در اختیار آنها قرار می دهیم که تبدیل به تیم شوند، رشد کنند و در نهایت تبدیل به شرکت شوند و خدمت آنها تبدیل به محصولات فرهنگی و صنایع خلاق شده و به بازار عرضه گردد.
مدیر عامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ابراز داشت: می توان اشراق را  کریدور  میزبانی و رشد دانست  که در آن تیم با یک ایده وارد می‌شود، با آموزش و منتورینگ به مدل تبدیل می شود، سپس سند اجرایی و بیزینس پلن آن نوشته می شود، مارکت پلن انجام می شود ودر نهایت شرکت ثبت می شود و رشد خود را آغاز می‌کند، همچنین دو کار دیگر نیز انجام داده ایم یکی اینکه قبل از ورود یک تیم به مرکز برای جریان سازی ایده پرداری در فضای عمومی جامعه به عنوان کاریز من رویدادهای کاریز من برگزار شده است بیش از ۲۰ رویداد در این سبک برگزار شده است مانند آن آخرین رویداد با عنوان سایت زنگ بهشت که به بهره برداری رسید.
وی ابراز داشت: رویدادهای مختلفی در حوزه های مختلف سبک زندگی و زیارت به صورت موضوع محور برگزار شده که جنس کار آنها ایده پردازی، کمک به این جریان، پیدا شدن و کشف ایده های خوب که این ایده ها در مسیر رشد قرار می گیرند و طبیعتا در هر رویداد چند ایده خوبی مطرح هست که در مسیر رشد قرار می گیرند.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی در بیان مسیر رشد در مرکز اشراق ایگونه ابراز داشت: مسیررشد برای هر تیم حدود یک سال زمان خواهد برد و در انتهای این مسیر در زمانی که آنها تبدیل به شرکت شدند نیاز دارند که ما به آنها کمک کنیم که در بازار سرمایه گذار و مشتری پیدا کنند، که برای این منظور فن دالان پیش بینی شده است مانند رویداد تانا که یک رویداد پیوند در زمینه فناوری است و برگزار شد و امسال نیز رویداد توانا را برگزار خواهیم کرد که در حوزه‌های مختلف تبادل فناوری می کند و این مربوط به تیم هایی است که به محصول رسیده اند و می خواهند محصولشان را خرید و فروش کنند و تبادل انجام دهند و در این رویداد ها شرکت می کنند.
وی در معرفی اپلیکیشن مدرسه فناوری فانوس گفت: این یک اپلیکیشن آنلاین است که در آن ۷۰۰۰ محتوای آموزشی وجود دارد و تقریباً الان مشابه ندارد به لحاظ اینکه بعضی از موضوعات در آن وجود دارد اما با این جامعیت و به صورت رایگان و همه آموزش های فناوری فرهنگی مورد نیاز در آن دیده شده است که همه کسانی که به آن علاقمند باشند می توانند آن را در بازار تهیه کنند.
مدیر عامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق بیان داشت: مجموعا بیش از ۱۲۰ تیم در مراکز مختلف ما پذیرش شده اند که حدود ۲۰ گروه پس از طی کردن فرایند رشد وارد بازار شده‌اند و کسب و کار دارند و بقیه آنها نیز در مسیر هستند، همه این گروه ها در حوزه صنایع خلاق و فناوری های فرهنگی هستند .
وی ابراز داشت: محدوده و ماموریت ما در منظومه فناوری های فرهنگی شکل می گیرد البته فرهنگ را صرفاً فعالیت های مذهبی نمیدانیم و ۲۷ رشته صنایع خلاق در حوزه فرهنگ هستند که بسیاری از آنها در حوزه کودک و نوجوان، گردشگری، خانواده، توسعه فردی، بازی و امثال اینها می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی در پاسخ به سوالی در خصوص ورود در زمینه هوش مصنوعی ابراز داشت: باید تلاش کنیم در سه سطح نسبت به ابزارها و تکنولوژی های جدبد موضع بگیریم، اول اینکه بتوانیم از این ابزارها به نفع اهداف خودمان استفاده کنیم مانند اینکه زمانی که اندروید آمد اپلیکیشن های فرهنگی را ساختیم و در زمانی که اینترنت ایجاد شد عده ای سایت های فرهنگی ایجاد کردند.
وی بیان داشت: چت جی بی تی یک اینترفیس و درگاه استفاده از دیتا های بزرگ انباشته شده است که باید از آنها استفاده شود و در قدم دوم باید بتوانیم درک عمیق تخصصی پیدا کنیم و و این ها را تغییری بدهیم یعنی بومی‌سازی کنیم و شخصی سازی نماییم تا نسبت به نیازهای خودمان و نه اینکه صرفاً از آنها استفاده کنیم که این نیازمند دانش فنی و کار تیمی است که تیم هایی در سطح کشور این کار را انجام می دهند.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهارداشت: قدم سوم این است که معادله هایی با سطح فناوری بالا مانند چت جی پی تی را تولید کنیم که این یک کار تخصصی است و در کشور ما در حوزه هوش مصنوعی ۲۱ دانشگاه رشته دکتری هوش مصنوعی را ارائه می‌کنند و حدود ۴۰۰ نفر متخصص در این حوزه داریم یعنی منابع انسانی و ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه را دارا هستیم.
وی خاطرنشان کرد: ولی من احساسم این است که از این ظرفیت استفاده کامل نبردیم و آن را به کارهای کوچکی محدود کرده‌ایم که البته در برخی زمینه ها پیشرفت خوبی داشته ایم مانند حوزه سلامت و شرکت های دانش بنیان که کارهای بزرگی انجام شده است.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما