شنبه 8 ارديبهشت 1403   22:14:46

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

گزارشی از نشست فرم ها و روایت ها با نگاهی به فیلم های الرساله و رستاخیز

  • خلاصه :به همت دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران با همکاری انجمن منتقدان سینما، نشست فرم ها و روایت ها با نگاهی به فیلم های الرساله و رستاخیز با حضور هادی نائیجی، رضا درستکار و محسن بدرقه برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، در این نشست هادی نائیجی «نویسنده و کارگردان» در خصوص توضیح روایت ها تصریح کرد: روایت یک ظرف خنثی نیست و در روایت، تبدیل مدیا رخ می‌دهد بنابراین باید به اقتضائات طبیعی روایت توجه داشت و این گونه نیست که اطلاعات تاریخی را در روایت داستانیِ سینما بچینیم و به نتیجه دلخواه دست یابیم.
وی افزود: از طرفی اصل تاریخ نوعی از روایت است و در هر روایت، یک گزینش رقم می‌خورد که آن فارغ از بحث صدق و کذب در اصل واقعیت است. 
کارگردان فیلم «حق‌السکوت» با بیان اینکه حتی ویژگی‌های روانشناختی یک راوی از یک واقعیت نیز ایجاد تنوع روایت در اصل واقعیت را به وجود می‌آورد، به طرح این سوال پرداخت که سهم روایت سینمایی در این عرصه چقدر به رسمیت شناخته می‌شود؟
وی سپس خاطرنشان کرد: در سینمای ایران روایتِ از پیش تعیین شده‌ای وجود دارد که راه خلاقانه‌ تبدیل روایت تاریخی به روایت سینما را محدود کرده است.

*فقدان بنیان تئوریک در سینمای ایران
در ادامه رضا درستکار «نویسنده و منتقد سینما» در خصوص چیستی روایت و فرم گفت: فرم، رابطه شکل گرفته بین محتوا و ساختمان یک اثر است و اگر به‌فرض یک فیلم دارای عناصری ممتاز باشد اما در نهایت مخاطب را اقناع و برانگیخته نکند، موفق نیست.
وی با بیان اینکه شاید رستاخیز هم در دایره چنین تعریفی قرار گرفته است افزود: اما فرم مورد استفاده در فيلم الرساله را منحصر به‌فرد در سینما و موفق ارزیابی می‌کنیم زیرا علاوه بر پذیرش ریسک بالا در تغییر گرانیگاه ساختاری خود، جذابیت روایت و برانگیختگی احساس را هم به‌وجود آورده است.
این نویسنده و منتقد سینما ادامه داد: سینمای ما، فاقد بنیان تئوریک است و نتوانست فرم‌های مناسب را پیدا کند و در تقلید صرف از الرساله متوقف شد، علتش هم «ترس» بود که در برابر «جسارت» غربی، رنگ باخت. 
وی گفت: همه ما روز واقعه را فیلمی قابل قبول در این ژانر می‌دانیم؛ زیرا از طریق حس شنیداری، فرکانس‌های مورد نظر را ارسال می‌کرد، و ما مردمی هستیم که از طریق «گوش»، ارتباطی بهتر با آن جهان معنا برقرار می‌کنیم.

* نان خون؛ اثری قابل اعتنا از منظر تطبیق روایت عاشورایی
در ابتدای این برنامه، محسن بدرقه "منتقد سینما" به بیان دو پرسش در خصوص فرم و ترسیم شخصیت های دینی پس از به نمایش درآمدن فیلم های "الرساله" ساخته مصطفی عقاد و رستاخیز  کاری از " احمد درویش" پرداخت.
وی در پایان هم با اشاره به کتاب "نان خون" در خصوص فهم فرم ها از طریق مصادیق بیان کرد: داستان‌ها در این کتاب و نوع تردیدها و کشمکش‌ها در شخصیت‌ها با اتفاقات متناظر در فيلم روز واقعه قابل مقایسه است و از منظر تطبیق روایت عاشورایی اثری قابل اعتنا محسوب می‌شود.

چهل و چهارمین دوره «تربیت مربی کودک و نوجوان» برگزار می شود
مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، «چهل و چهارمین دوره تربیت مربی کودک و نوجوان» ویژه طلاب ساکن قم را برگزار می نماید.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، «چهل و چهارمین دوره تربیت مربی کودک و نوجوان» ویژه خواهران و برادران حوزوی ساکن قم را برگزار می نماید.
شایان ذکر است از مدارک مورد نیاز جهت شرکت در این دوره که به هنگام پذیرش به صورت حضوری تحویل گرفته می شود می توان به «گواهی اتمام سطح یک حوزه (برای برادران)»، «گواهی اتمام سطح دو حوزه (برای خواهران)»، «اسکن یک قطعه عکس 3*4» و «کپی شناسنامه و کارت ملی» اشاره کرد.
گفتنی است زمان شروع «چهل و چهارمین دوره تربیت مربی کودک و نوجوان» از تاریخ 1 مهرماه 1402 لغایت 1 خرداد 1403، شنبه الی چهارشنبه (برادران: ساعت 15 الی 19) و (خواهران: ساعت 8 الی 12) می باشد.
علاقمندان جهت شرکت در این دوره آموزشی می توانند تا تاریخ 25 شهریور 1402 با مراجعه به آدرس اینترنتی el.balagh.ir اقدام به ثبت نام کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما