يكشنبه 9 ارديبهشت 1403   00:02:49

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد:

ضرورت توجه موکب ها به تعمیق فرهنگی و فکری زائران

  • خلاصه :عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه برنامه های فرهنگی پیاده روی اربعین هرساله باید بیشتر شود، بر ضرورت توجه موکب ها به تعمیق فرهنگی و فکری زائران تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، شریف لک زایی در هم اندیشی بین المللی اربعین و تمدن نوین اسلامی که به همت معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی بصورت حضوری و مجازی برگزار شد بیان داشت: خلق تمدن به تعبیری که امام موسی صدر دارد به معنای خلق فرهنگ و مدنیت است.
وی افزود: امام موسی صدر فرهنگ را بعنوان اندیشه و تفکر می داند و مدنیت را نیز به عنوان جلوه های دینی ملموس تلقی می کند و اگر فرهنگ و مدنیتی بخواهد شکل بگیرد مبتنی بر الزاماتی است و از جمله الزامات عملی آن که در واقعه اربعین نیز وجود دارد بحث همراهی و پشتیبانی از سوی نهادها و حکومت هاست و توجه به ابعاد نظری و فلسفی و دینی و بخصوص داشتن تشکل و سازمان، مسائل مهمی در پیدایش این تمدن می باشند.
لک زایی ادامه داد: در رویداد اربعین بیشترین تشکل ها تشکل های مردمی هستند و خلق این رویداد حرکتی مردمی است و تداوم و استمرارش نیز با حضور مردم امکانپذیر خواهد بود و ایجاد چنین واقعه و رویدادی بدون مردم ممکن نخواهد بود.
وی اضافه کرد: ما نمونه آن را کمتر داریم و رویداد حج تمتع می تواند اینگونه باشد و این تشکل های مردمی باید تقویت شوند و این که چگونه تقویت شوند باید بررسی شود و بدون وابستگی مستقیم به سازمان های دولتی باید به فعالیت خود ادامه دهند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: چه دولت عراق و چه دولت ایران باید در کنار مردم بتوانند موانع مهمی که وجود دارد را از سر راه بردارند و چند کار بعنوان الزامات باید اتفاق بیافتد که اهمیت بسیاری دارند که یکی از آن ها شناخت آفت ها و آسیب هاست که از جمله آفت و آسیب های مهم رویداد اربعین، دولتی سازی آن است.
وی اظهارداشت: نکته دوم این است که نیاز ها و مایحتاج پیاده روندگان باید از طرف تشکل ها و مردم برطرف شوند و تاکید این است که این مساله همچنان باید تداوم پیدا کند زیرا دولت ها نمی توانند مایحتاج میلیون ها نفر را فراهم کنند.
لک زایی گفت: برنامه های فرهنگی مساله سوم است که باید انجام شود و برای پیاده ها برنامه هایی در نظر گرفته شوند و هرساله افزایش پیدا کند.
وی عنوان داشت: برگزاری کنگره ها، همایش ها، نشست ها و جمع های تخصصی به منظور تعمیق فرهنگی و فکری زائران از دیگر مواردی است که باید اتفاق بیافتد و برخی موکب ها از این جمع ها و نشست ها دارند اما به اندازه کافی وجود ندارد و این جمع های تخصصی فکری باید بر وجه فلسفی این رویداد نیز اشاره کنند و عمق فکری آن را نیز مدنظر قرار دهند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: این رویداد محلی برای ایجاد و برقراری و برگزاری تعاملات بین المللی میان تشکلات مردمی است و بنظر می رسد که گاهی هر مجموعه و هیئتی در حال اجرای برنامه های خاص خود است اما با اینکه این برنامه ها بسیار مفید هستند باید این تعاملات و هماهنگی ها افزایش پیدا کنند و نباید بصورت جزیره ای فعالیت کنند بلکه باید تعامل بین مجموعه ها بیشتر باشد.
وی گفت: این حرکت از ملت عراق شروع شده و به ما منتقل شده است و نکته بسیار مهمی که باید رعایت شود این است که حرمت میزبان حفظ و رعایت شود و تقدم آنها برای فعالیتی که صورت می گیرد، حفظ بماند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما