يكشنبه 9 ارديبهشت 1403   07:53:37

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

چهار عنصر حیاتی در چرخه تبلیغ دین

  • خلاصه :عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار رئیس و کارکنان دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان به تبیین چهار عنصر حیاتی در چرخه تبلیغ دین پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، آیت الله عباس کعبی گفت:  تبلیغ در قلمروی گسترده‌اش به معنای رساندن پیام دین به مخاطبان و تأثیرگذاری در عرصه تعمیق ایمان، باورها، ارزش‌های اسلامی و تحکیم پایه‌های آداب، اهداف و نزاکت اجتماعی و سبک زندگی مردم بر پایه دین، رسالت انبیاست. 
وی افزود: چرخه تبلیغ دین بر پایه چهار عنصر است:۱- تولید پیام دینی، در تولید پیام دینی بر اساس نگاه جامع به اسلام، شناخت متخاصمان، نیازهای زمان و بسط حقایق دینی باید نظریه‌پردازان، اسلام‌شناسان و مجتهدان صاحب‌نظر تولید پیام دینی کنند.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: دین رسانه تولید پیام است برای هدایت انسان ها و  ترسیم نقشه راه زندگی برای انسان ها و حمایت از او برای تحقق و شکوفایی مادی و معنوی و رشد که منجر به کمال اخروی شود. دین باید در زندگی خود را نشان دهد پیامی که در روح و روان و دل و مغز انسان جاری شود و بینش و گرایش را متحول کند.
وی تاکید کرد: دین بر مبنای قرآن وحی حکمت های نبوی و تبیین های انسان های کامل تولید پیام می کند، اما امروز دنیای اسلام از زبان دین فاصله گرفته است؛  هم فاصله تاریخی؛ و هم تاثیر مطامع و منافع، قدرت ها و زروگویان و دشمنی ها و جهل ها باعث شده تا زاویه انحرافی زیادی در آموزه های دینی در طول تاریخ ایجاد شود.
*اولین رسالت حوزه شناخت محتوای دینی بر اساس اجتهاد است
آیت الله کعبی بیان داشت: اولین رسالت حوزه های علمیه شناخت محتوای دینی بر اساس اجتهاد اصیل و نظریه پردازی متقن، شناخت مقتضیات زمان، بسط حقایق دینی و جلوگیری از پیرایه ها و و وصله ها متصل به دین است.
وی افزود: امروزه محصول تلاش های حوزه های علمیه در رشته های مختلف کلام و تفسیر فقه و اصول تاریخ و سایر رشته ها متبلور است، تولیدی بر پایه اجتهاد اصیل.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: اگر فعالیت روحانیت اصیل و فرزانه و مجاهدت های دانشمندان دینی و  حوزه های علمیه از آغاز غیبت کبری تا کنون نبود انحراف های بزرگی در دین اتفاق می افتاد و معیارهای درست دینی شناخته نمیشد و بشر به گمراهی محض فرو می رفت، اما سنت الهی بر این است که دین بر اساس اجتهاد که موتور محرک پیشرفت و تحویل و پویایی است حفظ شود.
وی خاطر نشان کرد: امروز نیاز به تکاپوی علمی تا رسیدن به قله ها و نظریه پردازی های جدید هستیم تا در امر تبلیغ تحقیق و تدریس متناسب با مقتضیات زمان  نیاز اقدام متناسب را انجام دهیم.
آیت الله کعبی بیان داشت: برای تولید پیام باید حتما از سرچشمه تغذیه کرد، مجتهدین آگاه باید با نیروی نظریه پردازی و صاب نظران خبره که نظر کارشناسی متقن دینی  داشته باشند باید وارد میدان شوند و از سرچشمه زلال وحی کتاب و سنت و عقل و اجماع دین را تبیین کنند.
وی اضافه کرد: شخصیت هایی مانند امام راحل (ره) و پس از ایشان رهبر حکیم و فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای از لحاظ نظریه پردازی و برخورداری از منظومه فکری دینی تمدن ساز سرمایه بزرگ حوزه های علمیه در عصر معاصر است. ایشان اسلام شناسی جامع در حوزه نظریه پردازی دقیق و بنیادهای نظری و طراحی های میدانی برای تبیین حقایق دینی است.
عضو خبرگان رهبری بیان داشت: حوزه های علمیه باید در هرسه سطح تدریس ، تبلیغ و تحقیق بدرخشند و خوزستان با این ظرفیت های بزرگ انسانی باید کانون تربیت مجتهدین و نظریه پردازان در علوم مختلف باشد.
*چهار الزام پالایش پیام؛ مخاطب شناسی، هنرمندی، سطح بندی و عصری کردن دین 
وی در بخش دوم سخنان خود به عنصر پالایش تولیدات اشاره کرد و گفت: ما نمی توانیم معارف دینی را با اصطلاحات خاص خودش تبلیغ کنیم، باید پالایش، غنی سازی و فرآوری لازم صورت پذیرد و محتوای دین به زبان مخاظب بیان شود.
آیت الله کعبی به الزامات پالایش پیام اشاره کرد و بیان داشت: مخاطب شناسی، هنرمندی، سطح بندی جهت بیان متناسب با مخاطبان، عصری کردن دین با استفاده از ادبیات معاصر و مفهوم سازی  و ایجاد جذابیت  از الزامات پالایش پیام دینی است.
وی به عنصر سوم تبلیغ اشاره کرد و افزود: عنصر سوم توزیع و باز توزیع پیام است، باید پیام به مخاطب برسد، باید گستره توزیع افزایش یابد ، با الزاماتی همچون شبکه سازی، ساختار سازی و تکثیر زیاد پیام باید پیام ما به میلیون ها انسان برسد.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: حوزه علمیه در تولید پیام خوب عمل کرده است اما در پالایش و توزیع ضعیف هستیم.
*به جای گزارش محوری، باید خروجی محور و تحول محور باشیم
عضو خبرگان رهبری به مصرف پیام به عنوان عنصر چهارم اشاره کرد و گفت: پپامبر رحمت که هیچ گاه زبان به شکایت نگشود درباره مهجور ماندن قرآن شکایت خواهد کرد. شکایت از اینکه چرا محتوای دین پیاده و مصرف نشد.
وی ادامه داد:  همواره یکی از مشکلات انبیا درک نشدن از سوی عامه مردم و پیاده نشدن معارف دینی و مهجور ماندن آن بود. لذا رسیدن پیام کافی نیست باید پیام مصرف شود تا اثر خود را داشته باشد تا بینش و منش ها بر اساس دین تغییر یابند، نسخه دین و پیام دینی مانند داروی پزشک است که بدون مصرف شدن اثری نخواهد داشت.
وی افزود: بعد از راه اندازی این سامانه تبلیغ، باید دو کار مهم را انجام داد  یک رصد و پایش و دیگری بازخوردگیری، رصد برای پیگیری شکل گیری صحیح سامانه و رفع اختلالات احتمالی و بازخوردگیری به جهت بررسی میزان تحول در جامعه و اینکه ببینیم که چقدر اخلاق و آداب تغییر یافته، برخی عادات و رسوم غلط چقدر جلوگیری شده و چه میزان عقلانیت رشد یافته و ایمان دینی چگونه تقویت شده است؟
آیت الله کعبی در پایان این بخش تاکید کرد: باید به جای گزارش محوری خروجی محور و تحول محور باشیم.
عضو جامعه مدرسین حوزهعلمیه قم بیان داشت: امروز که بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی که حرکتی بزرگ در راستای تمدن سازی اسلامی است می گذرد، حکومتی که بر دو پایه اساسی اقامه دین و قیام عمومی در جهت دینداری شکل گرفته است. این کار بسیار بزرگی بود.
وی ادامه داد: اما امروز باید بررسی کرد که چرا در دنیا دین گریزی و دین ستیزی وجود دارد؟ باید عوامل آن را شناسایی کنیم و نسخه متقابل بدهیم.
*عوامل 12 گانه دین گریزی
آیت الله کعبی به ادامه به عوامل 12 گانه دین گریزی اشاره و خاطرنشان کرد: 1- نسبی گرایی به جایی حق گرایی، 2- گرایش به عقلانیت تجربی، 3- علم گرایی به معنای تجریه گرایی 4- فرد گرایی در مقابل مسئولیت اجتماعی، 5- جدایی دین از نقش داشتن در پیشرفت جوامع ،6- انسان گرایی منهای دین،7- اخلاق سکولار و منهای دین، 8- وجود مناسبات ظالمانه و نظام سلطه و دستگاه باور ساز و رفتار ساز و جریان ساز ضد دین که ترویج الحاد نظری و عملی می کند، 9- القای یاس و ناامیدی نسبت به کارآمدی نظام بر آمده از دین، 10- وجود فناوری های مبتنی بر لذت جنسی، موسیقی، هنر و ورزش های جدید و 12- طراحی سیاسی دشمنان و تخریب شدید روحانیت و تلاش برای جدایی روحانیت از مردم عوامل مهم دین گریزی به شمار می روند.
وی در پایان بیان داشت: باید عمق معرفت دینی مردم را بالا ببریم، ترویح عقلانیت دینی، رشد عقلائی، تعمیق ایمان، گسترش بندگی، کرامت نفس، بصیرت افزایی، نهضت تبیین درست و صحیح و پاسخگویی به سوالات و شبهات وظیفه اصلی ما است و بدانیم که شبهه و سوال خوب است اما اگر بدون پاسخ بماند و یا پاسخ درست داده نشود مانند یک بمب عمل خواهد کرد و مانند یک بیماری مزمن ریشه دار به ویژه در بخش فرق و ادیان، جامعه را متاثر خواهد کرد. 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما