يكشنبه 9 ارديبهشت 1403   20:52:47

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

برگزاری دومین دوره از سلسله درس‌گفتارهای کلام در روزگار نو

  • خلاصه :دومین دوره از سلسله درس‌گفتارهای کلام در روزگار نو به همت گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، در این برنامه دو روزه که اولین قسمت آن از مسائل و موضوعات کلام و جامعه اختصاص داشت، حجت الاسلام و المسلمین نجف لک‌زایی، حجت الاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی و حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی طالقانی به ارائه بحث پرداختند. در دو نشست اول حجت الاسلام لک‌زایی بر اساس مبانی کلامی شیعه، به نقش مردم در مشروعیت سیاسی پرداخت. رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،  بین مشروعیت در مقام رهبری و مشروعیت در مقام دولت تفکیک کرده و نقش مردم در مشروعیت دولت را تعیین کننده دانست. 
در ادامه این دوره استاد ایزدهی در دو نشست جایگاه اعتراضات مدنی به حاکمیت دینی را از منظر مبانی کلامی شیعه به بحث گذاشت. مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تمایز گذاشتن بین اعتراض و نقد، اعتراض به حاکمیت دینی را غیرمشروع خواند و نقد حاکمیت دینی را محدود به چارچوب دینی دانست. 
حجت الاسلام طالقانی نیز در دو نشست قبل از ظهر روز دوم، آزادی‌های فردی در الاهیات شیعه را مورد تأمل قرار داد. مدیر گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی برخی از اصول لیبرالیسم را با برخی از مبانی رایج در اصول فقه امامیه مقایسه کرد و به بیان اشتراکات و افتراقات آنها پرداخت. 
در ادامه این برنامه میزگرد علمی با حضور استاد ایزدهی و استاد طالقانی برگزار شد که آخرین برنامه از این مدرسه زمستانی بود.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما