يكشنبه 9 ارديبهشت 1403   08:47:18

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

در نشست «خانواده کارآمد در سیره و کلام حضرت زهرا(س)» مطرح شد

امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س)؛ الگوی خانواده ایمانی و کارآمد

  • خلاصه :عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه از دیدگاه اسلام، خانواده‌ کارآمد، خانواده‌ای ایمانی است، گفت: الگوی چنین خانواده‌ای برای همه عالم، خانواده امیرالمؤمنین علی(ع) و حضرت زهرا(س) است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام و المسلمین عیسی عیسی‌زاده در نشست علمی «خانواده کارآمد در سیره و کلام حضرت زهرا(س)» که به همت پژوهشکده الهیات و خانواده وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به‌صورت برخط برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اهمیت خانواده در تمدن اسلامی، عرضه الگوی مطلوب خانواده کارآمد می‌تواند گام بزرگی در راستای رشد و کارآمدی جامعه باشد؛ از این‌رو دشمنان قسم‌خورده اسلام همه تلاش خود را به شکل‌های گوناگون به کار گرفته‌اند تا به این نهاد آسیب بزنند. راه نجات از این توطئه‌ها، تمسک به قرآن و نهادینه کردن فرهنگ و سبک زندگی فاطمی است. رسول خدا(ص) در این‌باره فرمود: «دو چیز گرانبها یعنی قرآن و عترتم را در میان شما به امانت می‌گذارم؛ تا زمانی که به آنها تمسک می‌جویید، گمراه نخواهید شد.» بنابراین رمز سعادت و خوشبختی یک خانواده و جامعه، توجه به قرآن و سیره اهل‌ بیت(ع) است.

وی درباره خانواده کارآمد توضیح داد: از دیدگاه اسلام، خانواده‌ای کارآمد است که زمینه تحقق اهداف و تشکیل خانواده‌ای ایمانی در آن فراهم شود و اعضای این خانواده به وظایفی که خداوند برای آنها مشخص کرده است، عمل کنند. الگوی چنین خانواده‌ای برای همه عالم، خانواده امیرالمؤمنین علی(ع) و حضرت زهرا(س) است. به‌دلیل تحقق فضایل، به این خانواده صفت «ابرار» نسبت داده شده و خداوند در آیات ۵ تا ۸ سوره انسان به این موضوع پرداخته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره شخصیت حضرت زهرا(س) گفت: گرچه طول عمر ایشان کوتاه بود، ولی فضایل بسیاری کسب کرده بودند که به جز معصومین(ع) کسی نتوانسته به ژرفای وجودی آن حضرت پی ببرد؛ زیرا حضرت فاطمه(س) کسی است که نظام هستی برای ایشان پدید آمد. مادرش اولین زنی بود که شهد اسلام را چشید و با مال و جان خود از اسلام و آورنده آن دفاع کرد. همچنین، نور پاک آن حضرت قبل از خلقت آسمان‌ها و زمین آفریده شده است.

وی افزود: معلم و مربی فاطمه(س)، حضرت محمد(ص) بود که در معارف الهی و اصول تربیتی، پیشوای همه انسان‌هاست و در عمل الگوی همه جهانیان به شمار می‌رود، چنانکه خداوند در این‌باره می‌فرماید: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» فاطمه زهرا(س) در کنار پدر و مادر ایثارگر خود شایسته‌ترین درس‌ها و برترین روش‌های ایمان و یقین را فراگرفت و از هر فرصتی برای آشنایی و انس با عالم غیب و معارف اسلامی استفاده کرد. فاطمه(س) نور چشم و میوه دل پیامبر(ص) بود.
شاخص‌های خانواده کارآمد

حجت الاسلام و المسلمین عیسی‌زاده درباره اینکه چه شاخصی خانواده حضرت علی(ع) و فاطمه(س) را به سرحد کارآمدی رساند، توضیح داد: در این دوره از زمان، نهاد خانواده مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته و دچار بحران شده است، بنابر ضرورت همه ما باید با دقت و درایت به آموزه‌های ائمه هدی(ع) توجه کنیم. هر کدام از شاخص‌های تربیتی این خانواده می‌تواند تأثیر کلیدی در سعادت خانواده‌ها داشته باشد. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به خدامحوری و عشق به عبادت اشاره کرد؛ زیرا اگر ایمان به خداوند در خانواده رشد کند، می‌تواند منشأ خیر و برکت فراوانی برای آن باشد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که می‌تواند برای خانواده منشأ فضایل و ارزش‌ها باشد، انس با قرآن است؛ زیرا بر اساس سخن پیامبر(ص)، اگر کسی بتواند قرآن و اهل‌ بیت(ع) را معیار و الگو در زندگی خود قرار دهد، کارآمد خواهد بود. در نتیجه با بررسی زندگی حضرت زهرا(س) به این ویژگی بسیار مهم دست‌ می‌یابیم. حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه آنچنان به عظمت قرآن پرداخته که اگر کسی این مطالب را درک کند و ایمان آورد، محال است که در زندگی لحظه‌ای از قرآن جدا شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره انس با قرآن تصریح کرد: کلمه انس در مقابل وحشت قرار دارد. انس انسان به این معناست که هیچ ترس و وحشت و اضطرابی ندارد و همواره به آرامش می‌رسد. انس درواقع به معنای خو گرفتن و همدم شدن دائم و ناگسستنی با عشق است، همانند انس کودک شیرخوار با سینه مادرش. چنین انسی با خدا و کلام الله از ویژگی‌های اولیای خدا و هر مؤمن وارسته‌ای‌ست. کسی که واقعاً با قرآن انس گرفته باشد، می‌داند که در زندگی نباید نگران هیچ چیزی باشد.

وی گفت: اگر مادر خانواده‌ای با قرآن مأنوس باشد، نورانیت فراوانی به دنبال دارد. به گفته مقام معظم رهبری، «اگر زنان با قرآن مأنوس شوند، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد؛ زیرا انسان‌های نسل بعد در دامن زن پرورش می‌یابند و زن آشنا با قرآن در تربیت فرزند تأثیر بسیاری دارد.» یکی از نشانه‌های خانواده کارآمد، تربیت فرزندان صالح است و این میوه از راه انس با قرآن حاصل می‌شود. حضرت زهرا(س) با همین شیوه فرزندانی تربیت کرد که هر کدام الگویی کامل برای جامعه بشریت هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عیسی‌زاده از دیگر ویژگی‌های نجات‌بخش در سیره حضرت فاطمه(س) را پرهیز از تجمل‌گرایی دانست و اظهار کرد: امروز بسیاری از خانواده‌ها در زمینه تجمل‌گرایی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر هستند. دشمنان قسم‌خورده اسلام با ترویج فرهنگ تجمل و مصرف‌گرایی، جامعه ما را به جایی رسانده‌اند که یک جوان جرئت تشکیل خانواده ندارد. در اینجا ما باید از آموزه‌های حضرت فاطمه(س) کمک بگیریم.

وی ادامه داد: زندگی بی‌بی دو عالم در عین سادگی، لبریز از صفا و صمیمیت بود. ایشان در انتخاب میان دنیا و آخرت، سرای آخرت را برگزید و سیره زندگی خود را بر بی‌اعتنایی به دنیا و قناعت به حداقل نیازهای ضروری بنا کرده بود. پرهیز از تجمل‌گرایی حضرت فاطمه(س) نه به‌‌دلیل فقر، بلکه به‌دلیل غنای روحی ایشان بود؛ یکی از نشانه‌های آن را می‌توان سرزمین فدک دانست که حاصلخیز بود و می‌توانست همه نیاز مردم مدینه را به گندم رفع کند و پس از اینکه در اختیار حضرت فاطمه(س) قرار گرفت، همه درآمد آن در راه خشنودی خداوند هزینه شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انفاق و ایثار را شاخص کاربردی و ضروری دیگری برای خانواده بیان کرد و توضیح داد: احساس مسئولیت یک خانواده ایمانی درباره نیازمندان جامعه، به‌ویژه جامعه امروزی که مشکلات اقتصادی گریبان بسیاری از خانواده‌ها را گرفته و تربیت فرزندان با این ویژگی، یکی از خصوصیات خانواده کارآمد محسوب می‌شود که در قرآن و سیره زندگی ائمه(ع) به‌ویژه حضرت زهرا(س) نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی گفت: یکی از عواملی که می‌تواند همه حسنات ما را در زندگی نابود کند، گناهان اجتماعی و حق‌الناس است؛ بنابراین یک خانواده قرآنی اگر می‌خواهد حسناتی را که در این دنیا به دست آورده است، در دنیای دیگر مورد استفاده قرار دهد، باید بتواند از اعضای خانواده خود مراقبت کند تا به گناه آلوده نشوند؛ از این‌رو بزرگترین هنر حضرت زهرا(س) را حفاظت از خانواده در برابر آلودگی به گناه می‌دانیم.

حجت الاسلام و المسلمین عیسی‌زاده بیان کرد: امید است که با درس گرفتن از حضرت فاطمه(س)، حضرت علی(ع) و فرزندان ایشان بتوانیم در زندگی مراقب یکدیگر باشیم و یکدیگر را به وادی گناه و سرپیچی از دستورات خداوند نیفکنیم. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم که در این دوره در جامعه به آن نیاز داریم، دفاع همه‌جانبه از حریم ولایت و امامت است. امروزه افراد گمان می‌کنند همین که بندگی خداوند را به جا آورند، کافی است، در حالی که دفاع از ولایت یکی از امور اساسی زندگی محسوب می‌شود.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما