جمعه 7 ارديبهشت 1403   14:39:57

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی؛

کارگاه آنلاین «اوقات فراغت» برگزار شد

  • خلاصه :متخصص روانشناسی اسلامی به تبیین انواع «اوقات فراغت» پرداخت و با اشاره به اهمیت این اوقات از دیدگاه اسلام، گفت: در فرمایشی از پیامبر اکرم(ص) خطاب به اباذر آمده است که «بر عمرت بیشتر از درهم و دینارت اهتمام کن».
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )،  دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالوحید داودی در کارگاه آنلاین «اوقات فراغت» که به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، به تعریف کلمه «فراغت» پرداخت و اظهار داشت: کلمه فراغت به معنای آسودگی و آسایش و در اصطلاح فرصت هایی هستند که از کارهای اصلی روزانه خود خارج شده اند یعنی زمانی که خارج از شغل روزانه می باشد.

وی در ادامه افزود: اوقات فراغت اهمیت بسیار زیادی دارد حتی از استفاده شخص از اوقات فراغتش می‌توان فهمید که چه شخصیتی است.

این متخصص روانشناسی اسلامی به موضوع «اوقات فراغت در اسلام» اشاره کرد و گفت: طبق تاریخ پیامبر گرامی اسلام(ص) اوقات خالی نداشتند و تمام عمر مبارک خویش را صرف اهتمام به امور مسلمین کردند؛ در فرمایشی از ایشان خطاب به اباذر آمده است که «بر عمرت بیشتر از درهم و دینارت اهتمام کن».

وی بیان داشت: امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند «دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببینم؛ دانشمند یا دانش اندوز؛ اگر جوانی چنین نکند، کوتاهی کرده و اگر کوتاهی کرد، تباه ساخته و اگر تباه ساخت، گناه کرده است و اگر گناه کند، سوگند به آن کس که محمّد صلی الله علیه و آله را به حق برانگیخت، دوزخ نشین خواهد شد»(امالی طوسی، صفحه ۳۰۳).

حجت الاسلام والمسلمین داودی گفت: نتایج یک مرکز تحقیقات مطالعاتی در دانشگاه کلمبیا در پژوهش بر روی بیش از هزار دختر و پسر جوان، سه علت اساسی که یک نوجوان به سمت مواد مخدر می‌رود را «استرس»،  «پول تو جیبی» و «اوقات فراغت بدون برنامه ریزی» دانسته است.

وی در ادامه به انواع اوقات فراغت اشاره کرد و افزود: به طور کلی یک فرد می تواند با چهار نوع اوقات فراغت مواجه شود که عبارت اند از «لحظه ای»(اوقاتی که کمتر از یک ساعت هستند مثلا خانمی غذا روی اجاق گذاشته و تا آماده شدن آن یک زمان خالی است)؛ «اوقات فراغت ساعتی»(مثلا بین دو کلاس یک ساعت خالی می باشد)، «اوقات فراغت روزانه» و« اوقات فراغت سالیانه»(مانند تعطیلات عید یا تعطیلات تابستان برای معلمان که قابل توجه می باشد).
 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما