شنبه 8 ارديبهشت 1403   20:41:06

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

چکیده کتاب سیره همسرداری امامان معصوم علیهم السلام

  • خلاصه :
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، در دورانی که جامعه جهانی آن؛ اعم از ایران‌بزرگ، روم، هند، آفریقا و شبه جزیره العرب، برای زن شخصیتی قائل نبود و حقوق او را رعایت نمی‌کرد و زن نزد آنان برابر با وسیله‌ای بود برای تولید فرزندان جهت افزایش آمار قبیله و بالابردن قدرت قبیله، یا وسیله‌ای برای دفع شهوت وخوش‌گذرانی، یا کالائی برای مبادله بود و ازدواج‌ های گوناگون و بی‌حساب نیز رواج داشت، پیامبر ص مبعوث شد و برای زن اعتبار قائل شد و آمار بالای ازدواج را به چهار عدد با رعایت شرط عدالت رفتاری محدود کرد. افزون بر آن، مهریه را نیز به عنوان پیشکش برای زن در نظر گرفت و تصرف در آن را به اختیار او نهاد. این همه به این هدف بوده که زن را از اسارت درآورد. امامان معصوم ع نیز با پیروی از این سنت نبوی و با رفتار پسندیدۀ خود و به انگیزۀ تحول در رفتار اجتماعی؛ به ویژه نسبت به زن بهترین تعامل با همسران؛ اعم از آزاد و کنیز را به بشریت ارائه کردند.
کتاب «سیرۀ همسرداری امامان معصوم ع» تلاشی است در جهت کشف ویژگی های رفتاری امامان ع در تعامل با همسر در گسترۀ زندگی و ارائه برخی اصول و شاخص‌ها از سیرۀ همسرداری ایشان به جامعه، تا بتوان از این راه، به شیوۀ درست همسرداری راه یافت. این پژوهش به بررسی ویژگی های همسرداری، چگونگی ازدواج و اصول راهبردی همسرداری امامان علیهم السلام می پردازد و بر این فرضیه‌ ابتنا دارد که ایشان تعامل با همسر را در مسیر تأمین هدف یکتاپرستی دانسته و به تناسب وضعیت، بر اصول راهبردی مرتبط تكيه داشتند.
این پژوهش در شش بخش سامان یافته است. بخش یکم بررسی کلیات است. بخش دوم به  گونه‌شناسی همسران امامان علیهم السلام اختصاص دارد.. بخش سوم که در پی بررسی «اصول راهبردی همسرداری و شاخص‌های تحکیم خانواده در سیره اماما علیهم السلام  است، بخش چهارم به شکل‌گیری ازدواج امامان علیهم السلام و نقش اصول و شاخص‌ها در آن پرداخته است. بخش پنجم نیز درباره سیرۀ امامان علیهم السلام در ادای حقوق همسران و وظایف همسرداری است و در نهایت، بخش ششم که مسأله جدایی دو همسر را بررسی می‌کند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما