دوشنبه 10 ارديبهشت 1403   16:02:53

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

تازه های نشر انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

  • خلاصه :
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز تاریخ برهان‌های اثبات وجود خدا در کلام امامیّه (2جلد)
حمید عطائی نظری
کتاب »تاریخ برهان‌های اثبات وجود خدا در کلام امامیّه« نخستین اثری است که به‌‌نحو مبسوط به گزارش و تبیین استدلال‌های خداشناسی در آثار کلامی امامیّه و معتزله و اشاعره می‌پردازد و تاریخ و سیر تحوّلات این براهین را در قرون میانی بررسی می‌نماید. در این کتاب با تحقیق و تتبّع گسترده در میراث سترگ کلام اسلامی سرگذشت و تطوّرات و تقریرهای گوناگون شش برهان اصلی خداشناسی در کلام اسلامی، یعنی برهان حدوث و قِدَم، برهان حدوث صفات، برهان نظم، برهان امکان صفات (برهان تخصیص)، برهان امکان و وجوب و برهان صدّیقین شناسایی و تشریح شده است و گزارشی فراگیر از فراز و فرود برهان‌های خداشناسی در کلام اسلامی و امامی از قرن چهارم تا قرن یازدهم هجری ارائه گردیده.
 
هفتمین چهره ماندگار تبلیغی استان اصفهان
اسدالله جوادی، هفتمین چهره ماندگار تبلیغ، متولد سال 1306 از محله گورتان اصفهان است. وی در مدت چهل سال تحصیل بی‌وقفه، توانست از محضر حدود 50 تن از اساتید حوزه‌های علمیه کسب فیض نماید و به درجه اجتهاد برسد. مسجد جامع گورتان، پایگاه اصلی این عالم دینی و شاهد ده‌ها سال خدمت آیت الله جوادی به مردم منطقه غرب اصفهان بوده است. دانشجویان و طلاب زیادی، از تدریس استاد و عامه مردم از منبرهای ایشان در تمامی این سال‌ها بهره برده‌اند.

بانوی آب و آیینه
برگزیده اشعار نخستین کنگره ملّی شعر حضرت مادر
دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان در آخرین روزهای قرن چهاردهم شمسی (اسفند1400) میزبان نخستین جشنوارۀ ملی شعرِ »حضرت مادر«، با محوریت بانوی بزرگ هستی، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در دیار نصف جهان بود. بیش از ششصد اثر از یکصدوهشتاد شاعر از اقصی‌نقاط ایران به دبیرخانۀ جشنواره واصل شد. هیئت داوران، از آن میان و بر پایۀ ویژگی‌هایی نظیر پویایی زبان، بدیع‌بودن موضوع، کشف‌های تازه و عاری‌بودن اثر از عیوب فنی، یکصدوچهل‌وسه اثر را برگزید.
بانوی آب و آیینه، مجموعۀ اشعار منتخب و برگزیدۀ جشنواره است که در پنج بخشِ مدایح  فاطمی، مدایح علیا مخدّرات اهل‌البیت (سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین)، مقام مادر، ترانه‌ها و  رباعیات صورتبندی و ارائه شده است.

طعم تلخ پنهان‌کاری
پنهان کاری در روابط همسران و روابط والدین و فرزندان
اصغر هادی
طعم تلخ پنهان‌کاری، عوامل پنهان‌کاری میان اعضای خانواده (همسران و والدین و فرزندان) را که ناشی از دروغ و دورویی و وعدۀ پوشالی است بازشناسی و تشریح کرده است. مفهوم‌شناسی و تبیین عوامل پنهان‌کاری بر اساس دیدگاه‌های دینی، اخلاقی، روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه و راهکارهای حل این مشکل در این کتاب ارائه شده است. این اثر، تلخیصی است از دیگر کتاب مؤلف که پیش‌تر با عنوان راهکارهای رهایی از دروغگویی و دورویی و پیمان‌شکنی در خانواده منتشر شده و اینک با زبانی عمومی‌تر و ساده‌تر در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.
 
تأثیر شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای بر روابط زناشویی
رحمت الله محمدی فشارکی، راضیه یوسف بروجردی و زهرا شفیعی
زندگی زناشویی نیز مانند وجوه مختلف زندگی اجتماعی، با فرازونشیب‌های زیادی روبه‌رو است و آسیب‌های زیادی این زندگی دونفره را تهدید می‌کند. امروزه در بسیاری از طلاق‌ها، خیانت‌ها و نابسامانی‌ها در روابط زوجین، شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی مجازی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل، نقش‌آفرینی می‌کنند. ورود آسان به روابط متقابل عاطفی با جنس مخالف و تداوم و تعمیق تدریجی صمیمیت‌ها،‌ موجبات شکل‌گیری روابط نامشروع بین افراد را فراهم می‌کنند و تهدیدی جدی در برابر بنیان خانواده است. این در حالی است که در بسیاری از مواقع خود افراد متوجه شکل‌گیری چنین خیانتی نمی‌شوند. برخی از دلایل اصلی استفادۀ افراطی همسران از شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی عبارت‌اند از: کنجکاو بودن برای آشنایی با جنس مخالف؛ برقراری روابط دوستانه؛ زیاده‌خواهی یا تنوع‌طلبی؛ تفاهم‌نداشتن با همسر؛ تنهایی؛ نبود درک از سوی همسر؛ تنش‌ها و مشکلات زندگی و سردمزاجی زوجین به‌علت مشکلات، اختلاف‌ها و تفاوت‌ها.
 
درآمدی کوتاه بر اخلاق بودایی
دیمین کیون، ترجمۀ امیر جعفری
این کتاب برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان عمومی نوشته شده است؛ برای بوداییان علاقه‌مند به مسائل اخلاقی، برای عالمان اخلاق علاقه‌مند به آیین بودایی، برای دانش‌آموزان یا دانشجویان دانشگاهی که درباره اخلاق بودایی(احتمالاً در ارتباط با سایر ادیان جهان) تحقیق می‌کنند و برای مخاطب عمومی‌ای که صرفاً کنجکاو است بداند که آیا سنّتی شرقی مثل آیین بودایی می‌تواند روشنایی‌ای برای مسائلی بیندارد که جزء مسائل دشوار و بحث‌برانگیز غرب است. این کتاب، شرح مختصری از پاسخ‌های ممکن آیین بودا به معضلات اخلاقی رودَرروی جهان مدرن ارائه می‌دهد. در این کتاب، شش موضوع معاصر بررسی می‌شود: حیوانات و محیط‌زیست، تمایلات جنسی، جنگ و تروریسم، سقط جنین، خودکشی و به‌کشی و شبیه‌سازی.

 رشته‌ای که به نقد جوانی خریده‌‍ام
ارتباط متقابل جوانان و سالمندان
اصغر هادی
خداوند بلندمرتبه برای ما انسان‌ها وظایفی را مشخص کرده است. این وظایف در قالب سبک زندگی، از بدو تولد تا پایان عمر، چراغ رهگشای انسان‌هاست. سبک زندگی الهی در کلام وحی و در گفتار و سیرۀ پیامبر صلی‌الله علیه‌وآله و ائمه علیهم‌السلام منعکس شده است.
دورۀ سالمندی نیز بخشی از زندگی ماست که این سبک زندگی در این دوره هم جاری و ساری است. افزون بر اینکه سالمندان در این دوره، وظایفی بر عهده دارند، جوانان هم در تعامل با سالمندان وظایفی بسیار مهم دارند. بر این اساس، در پیروی از این سبک زندگی، در میان سالمندان و در ارتباط با دیگران تجربیاتی رقم می‌خورد که خود گنجینه‌ای از آموزه‌هاست. سالمندان این تجربیات را که شاید در هیچ کتابی یافت نمی‌شود، در اختیار دیگران قرار می‌دهند. در این کتاب، سبک زندگی سالمندان و نوع تعامل دوجانبه‌ای که آنان با کوچک‌ترها و ازجمله جوانان دارند، تبیین شده است.
 
 روان‌درمانی یکپارچۀ اسلامی
اتحاد ایمان و عملکرد حرفه‌ای

کری یورک الکرم
ترجمۀ محمدرضا خراسانی‌زاده
سلامت روان و درمان روان‌شناختی در جامعۀ مسلمانان در بیست سال گذشته به‌طور چشمگیری تغییر کرده است و درمانگران مسلمان در خط‌مقدم توسعۀ مدل‌های نظری و مداخلاتی بر اساس درنظرگرفتن جهان‌بینی اسلامی قرار داشته‌اند. فصول این کتاب شواهدی بر این موضوع است که چگونه این کار انجام می‌شود و برخی از این کارها چگونه به نظر می‌آیند. در اساس، این سنت اسلامی است که مردم را ترغیب می‌کند که به‌دنبال شفای خویش باشند و فصول این کتاب نشان می‌دهد خدمات روان‌درمانی مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی در حال حاضر موجود بوده و برخی از نمونه‌های این نوع روان‌درمانی در این کتاب ارائه شده‌اند.
 
هنر بیان احکام
امیر صالحی
دین مبین اسلام، سه بخش کلی اعتقادات، اخلاق و احکام دارد. بخش عمده‌ای از معارف دینی، قوانین عملی است که »احکام« یا »فقه« نامیده می‌شود. نکته‌ای که لازم است در اوضاع امروز به آن توجه بیشتری شود، چگونگی بیان احکام است به‌گونه‌ای که مخاطب ما با سنین مختلف و نیازهای گوناگون، احکام برایش جذاب و قابل فهم باشد تا در مرحلۀ پذیرش و عمل به آن موفق باشد. احکام الهی همانند داروخانه‌ای است که مبلغ دین بسته به نیاز مخاطب خود باید داروهای مناسب او را پیدا کرده و وجود او را صفا و جلا و فهم او را کامل گرداند و او را از آسیب‌ها و دلزدگی‌ها و تشویش ذهن و وسواس دور نماید و حلاوت و شیرینی عمل به ظواهر شرع را به او بچشاند. در این اثر، معیارها و شیوه‌های بیان احکام به‌صورت علمی و منضبط بیان شده است. 
 
فراتحلیل علل طلاق در ایران
بررسی و تحلیل نتایج سی و پنج پژوهش دربارۀ طلاق سال‌های 1378 تا 1395
رضا اسماعیلی و رؤیا اسدی
محور اصلی فراتحلیل علل طلاق در ایران، شناسایی سهم هریک از عوامل و متغیرهای تأثیرگذار در رخداد طلاق در ایران بر اساس نتایج ۳۵ پژوهش انجام‌شده در بازه زمانی ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۵ است که بر اساس مرور سازمان‌یافته و با استفاده از روش پیشرفتۀ فراتحلیل، ۲۳۸ فرضیۀ تأثیرگذار بر طلاق در قالب شش دسته عوامل طبقه‌بندی شده است.
در این کتاب افزون بر بُعد علمی‌پژوهشی فراتحلیل علل طلاق در ایران، دربارۀ گونه‌شناسی انواع طلاق و نظریه‌های روان‌شناسان و جامعه‌شناسان و رویکردهای اصلی در تبیین نظری پدیدۀ طلاق بحث شده است. امید است یافته‌ها و مباحث کتاب برای سیاست‌گذاران، مشاوران خانواده، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، مبلّغان مذهبی، دانشجویان و خانواده‌ها و تمام علاقه‌مندان به ثبات و تحکیم خانواده مفید باشد.

محافل خانگی
مستندنگاری و مستندسازی تجربیات موفق محافل خانگی در تعمیق ایمان و باورهای دینی مردم به ویژه نسل جوان
امیر پرچمی
محافل دینی خانوادگی بستری است برای یک تجربه ناب و مسرت‌بخش از دورهمی اعضای فامیل در یک فضای سالم، سازنده و پرنشاط. همچنین تفریح، تعالی و همبستگی سه نتیجه و اثر شاخص است که به برکت برپایی این محافل برای خانواده‌های مشارکت‌‌کننده در آن رقم می‌خورد. قلب تپنده این جمع‌های فامیلی نیز احسان و خیرخواهی برای ارحام و نزدیکان است که خود یک دانشگاه انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایثار و خدمت به هم‌نوع است.  

آموزش و مشاوره پیش از ازدواج (مفاهیم، دیدگاه‌ها و کاربست در عمل)
جلد اوّل: آمادگی‌های پیش از ازدواج
جلد دوم: تناسب‌های جسمی و روان‌شناختی در ازدواج
جلد سوم: مشاوره کاربردی پیش از ازدواج
جلد چهارم: آموزش و سنجش کمی و کیفی در مشاوره پیش از ازدواج
مریم‌السادات فاتحی‌زاده، حمید حقیقی، موسی چوپانی، حمید مطوری، سپیده مقدس، معصومه اسحاقی، راضیه امینی شلمزاری، نسترن ابراهیمی، مرتضی ابراهیمی، ثریا رمضان‌زاده
نویسندگان در این کتاب درصددند با تشریح مفصل هریک از گام‌های اساسی لازم برای ازدواج از سویی و همچنین تشریح جزء‌به‌جزء مؤلفه‌های کلیدی موجود در این گام‌ها از سوی دیگر، به مشاوران ازدواج و خانواده در این زمینه کمک کنند تا ضمن داشتن جلسات مشاورهای منسجم و مبتنی بر پشتوانۀ نظری، به‌صورت کاربردی نیز با مصداق‌های تأمل‌برانگیز و نیازمند بررسی در جلسات مشاورۀ پیش از ازدواج آشنا شوند. این کتاب در بین تمامی منابع مختلف، اولین مجموعه‌ای است که در پرتو کلامی رسا و با مصداق‌های عملی تجربه‌شده با نام مستعار در پایان هر مبحث به ارائۀ جامع و کامل هر آنچه برای مشاورۀ اصولی پیش از ازدواج نیاز است، می‌پردازد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما