جمعه 7 ارديبهشت 1403   06:39:34

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

عواقب ناگوار فراموشی امر به معروف و نهی از منکر از منظر امام رضا(ع)

  • خلاصه :عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به عواقب ناگوار فراموشی امر به معروف و نهی از منکر از منظر امام رضا(ع)، گفت: از دیدگاه ایشان عدل و احسان سبب پایداری حکومت می شود.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین محمد غفوری در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تبریک ایام دهه کرامت و میلاد با سعادت امام رضا(ع) به تبیین نکاتی پیرامون شخصیت حضرت(ع) پرداخت و با بیان اینکه ایشان اهتمام ویژه ای نسبت به مسأله «امر به معروف و نهی از منکر» داشتند، گفت: امر به معروف و نهی از منکر در سیره اهل بیت(ع) بیشتر معطوف به مسائل اجتماعی و حکومتی است.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر جایگاه اصلی خود را زمانی پیدا می کند که در برابر حاکمان و صاحبان قدرت به کار گرفته شود، ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی نورانی فرمودند «برترین جهاد، سخن گفتن از عدل نزد پیشوایان جائر است»؛ امام رضا(ع) همواره مأمون عباسی را که از حکام جور بود، مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار می دادند و از عدل و عدالت در برابر او سخن می گفتند، بنابراین ایشان برترین و بزرگ ترین جهادها را در راه خدا انجام داده اند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس فرمایش پیامبر اکر(ص) امر به معروف و نهی از منکر زمانی معنا پیدا می کند که ما از حقوق مظلومان در برابر حکام ظالم و جائر دفاع کنیم و ترس و واهمه را کنار بگذاریم.

وی برخی فرمایشات امام رضا(ع) در خصوص ضرورت پرهیز حکومت ها از ظلم، ویژگی های حاکمان اسلامی را از دیدگاه امام رضا(ع) مورد توجه قرار داد و گفت: امروز مسوولان و حاکمان جامعه باید بر اساس قسط و عدل عمل کرده و با مردم صادق باشند.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری ضرورت پایبندی مسؤولان و حاکمان جامعه اسلامی به وعده هایی که می دهند را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: همه مسؤولان در حکومت اسلامی باید با مردم صادقانه سخن بگویند و بر اساس عدل قضاوت کرده و در مورد دیگران سخن بگویند؛ در جریان مناظرات انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم که انواع تهمت ها و قضاوت های نابجا از سوی برخی افراد صورت گرفت، در حالی که این عمل شایسته مسؤولان تراز حکومت اسلامی نیست.

وی به عواقب ناگوار فراموشی امر به معروف و نهی از منکر از منظر امام رضا(ع) اضافه کرد: اگر امر به معروف به حاکمان و نهی از منکر از حاکمان در جامعه اسلامی اتفاق نیافتد که متأسفانه این موضوع هنوز در جامعه ما نهادینه نشده، رفتارهای حزبی و گروهی سبب می شود تا افراد نسبت به رفتارهای نادرست هم حزبی های خود چشم پوشی کنند و در نتیجه افراد نالایق به قدرت برسند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه از دیدگاه امام رضا(ع) عدل و احسان سبب پایداری حکومت می شود، عنوان کرد: امروز باید دانست کسانی که به حکومت می رسند باید به این دو شاخصه توجه جدی داشته باشند، زیرا اگر غیر از این باشد حکومت دچار تزلزل می شود.

وی با اشاره به اینکه امام رضا(ع) همواره حاکمان امت اسلامی را به خداترسی و تقوا در رسیدگی به امور مؤمنان دعوت می کردند، ابراز کرد: اگر امور مردم به دست کسانی سپرده شود که به دنبال منافع شخصی هستند و مسؤولان نیز به دنبال عافیت طلبی و آسایش خودشان بوده و نظارتی بر آنها نداشته باشند، مردم به سختی خواهند افتاد؛ این اتفاق امروز در جامعه ما رقم خورده است و مسؤولان در جاهایی هستند که مردم به آنها دسترسی ندارند تا گلایه ها و شکایت های خود را بیان کنند.
 

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما