شنبه 8 ارديبهشت 1403   11:26:50

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت معاونت پژوهشی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) انجام شد:

معرفی سامانه پژوهشگران حوزه در موسسه امام رضا علیه السلام

  • خلاصه :با حضور نماینده حوزه علمیه قم، سامانه پژوهشگران، ویژه ثبت و دسترسی به فعالیت های پژوهشی طلاب، در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام معرفی شد
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام میرزایی، مسئول سامانه پژوهشگران حوزه علمیه قم، در نشست معرفی این سامانه که در موسسه امام رضا علیه السلام برگزار شد به ارائه توضیحات و امکانات این سامانه پرداخت و بر ضرورت و لزوم ثبت کلیه فعالیت های پژوهشی طلاب در این سامانه تأکید کرد. وی درباره سابقه راه اندازی سامانه پژوهشگران گفت: سیاست معاونت پژوهش حوزه در سه سال گذشته، حرکت و سوق دادن فعالیت های پژوهشی به سمت سامانه های فناورانه بوده است و راهبرد پژوهشی حوزه، درج کلیه داده ها و اطلاعات پژوهشی حوزوی بر بستر سامانه ها است تا گزارش گیری و جستجوی دقیق تر و تحلیل های منسجم و کامل انجام شود.
حجت الاسلام میرزایی ادامه داد: در فاز اول، طراحی نرم افزاری و سپس، طراحی آیین نامه ها و دستور العمل ها، روش مند شدن و قانونمند شدن سامانه در دستور کار قرار گرفته است و در آینده کلیه فعالیت ها و برنامه های پژوهشی حوزوی مبتنی بر سامانه پژوهشگران خواهد بود و مشوق ها و امتیازات پژوهشی تنها با استناد به این سامانه اعطا خواهد گردید. 
مسئول سامانه پژوهشگران، بخش های این سامانه را شرح داد و گفت: این سامانه دارای سه بخش است. بخش کاربران، بخش کارشناسان (که کارشناسان سامانه عمدتآً بصورت سیستمی و هوشمند در این بخش، اقدام به امتیازدهی به فعالیت های پژوهشگران می کنند) و در بخش سوم، تحلیل داده ها و شروطی است که به سامانه داده شده و سامانه بر اساس آن، گزارش های خروجی را صادر می کند. بزودی کارنامه علمی پژوهشی طلاب، در کنار کارنامه آموزشی ارائه می شود تا بتوان ذیل آیین نامه های حمایتی علاوه بر کارنامه آموزشی، طلاب فعال در عرصه پژوهش را نیز شناسایی و حمایت کرد و این سامانه دائماً در حال بارگزاری اطلاعات جدید و همچنین تحلیل داده ها است. 
نماینده معاونت پژوهش حوزه سامانه پژوهشگران را دارای بخش بارگزاری پژوهش های درسی و کلاسی دانست که می تواند به تقویت پژوهشی طلاب کم تجربه و پژوهش آموز بیانجامد. وی گفت: این سامانه، دارای توان اعتبارسنجی سندی و اجمالی است که به سامانه وزارت ارشاد و وزارت علوم متصل است و بعد از این مرحله، کمیته های 27 گانه، آثار پژوهشی را ارزیابی و رتبه بندی می کنند. وی این سامانه را در نوع خود کم نظیر دانست که دارای شروط و امتیازدهی خودکار بوده و بصورت هوشمند، آثار پژوهشی را رتبه بندی می نماید. همچنین نوع نشریه و رتبه علمی نشریه و نگارش فردی یا اشتراکی اثر پژوهشی و زبان اثر، (فارسی یا غیرفارسی) و رتبه مقاله و کتاب در جشنواره های علمی نیز دارای امتیازت خاص خود می باشد. 
حجت الاسلام میرزایی یکی از مشکلات حوزه های علمیه را عدم وجود اطلاعات و آمار دقیق از دانش و علوم حوزوی دانست که منجر به عدم وجود آمار دقیق از تعداد کتب، مقالات، پایان نامه ها، نشست های علمی و طرح های پژوهشی حوزوی شده است که با تشکیل بانک اطلاعاتی دقیق از طریق این سامانه می توان نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرد. وی ادامه داد: با تکمیل این سامانه می توان بصورت مستند، توسعه و پیشرفت های علمی علوم حوزوی را اثبات کرد و رفع نقاط ضعف و هدایت آثار علمی و پژوهشی و مشوق ها به سمت نیازها و خلأها پرداخت. 
آقای میرزایی یکی از مشکلات طلاب را نداشتن رزومه علمی دانست که با سامانه پژوهشگران، طلاب می توانند فعالیت های پژوهشی خود را بارگزاری کرده و گواهی صحت استناد آن را از معاونت پژوهش حوزه دریافت کنند. وی ادامه داد: با بهره گیری از قابلیت های سامانه، نیازمندی های مراکز پژوهشی احصا می شود و پژوهشگران؛ مرتبط با آن نیاز پژوهشی، به مراکز معرفی می شوند. 
وی در پایان ضمن دعوت از دانش پژوهان موسسه در بارگزاری کلیه فعالیت های پژوهشی در سامانه پژوهشگران، گفت: در حال حاضر، به طلابی که دارای دو کتاب و دارای آثار پژوهشی باشند، بدون ارائه پایان نامه، سطح سه یا سطح چهار اعطا می شود که مرجع تشخیص اجمالی و اولیه آن، معاونت پژوهش حوزه براساس همین سامانه می باشد و پس از تأیید این سامانه، کمیته مربوطه، آثار را بررسی می کند. وی گفت: دوره های آموزشی و مهارتی که طلاب گذرانده اند، در این سامانه توسط طلاب، ثبت می شود و امتیازبندی مربوطه انجام خواهد شد. وی درباره حق فروش معنوی آثار پژوهشی به طلاب، هشدار داد و تأکید کرد طلاب حوزه علمیه، در انعقاد قراردادهای پژوهشی نهایت دقت را مبذول دارند تا از حقوق معنوی و حق تألیف و مشارکت در آثار پژوهشی محروم نشوند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما