يكشنبه 9 ارديبهشت 1403   08:30:41

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

بررسی نقش رسانه در تحولات فرهنگی عفاف و حجاب

  • خلاصه :نشست تخصصی «نقش رسانه در تحولات فرهنگی عفاف و حجاب» به همت اداره فضای مجازی، هنر و رسانه و با همکاری اداره کل فرهنگی تبلیغی و پایگاه بسیج دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، محمد جواد استادی رئیس اداره فضای مجازی، هنر و رسانه در توضیح این نشست، تقویت رویکردهای رسانه ای در تحلیل مسائل فرهنگی، توانمندسازی مبلغان در زمینه های نوپدید، تولید گفتمان نظری در حوزه دین و رسانه و حرکت در جهت جهاد تبیین را از جمله هدف های پیش‌بینی‌شده ذکر کرد.
استادی در مقدمه این نشست با توجه به اهمیت مسئله عفاف و حجاب، این حوزه را موضوعی میان رشته ای، پردامنه و تاریخی دانست که در دوره های تاریخی خاص مورد هجمه جریان های غیردینی به‌ویژه با اهداف سیاسی خاص قرار گرفته است.
وی عرصه هایی چون عفاف و حجاب را نمود ظاهری ارزش های بنیادین جامعه دانست و گفت: «با توجه به این‌که حجاب یکی از پهنه های اصلی بروز ارزش های اسلامی است، از سوی دشمن مورد هجمه قرارگرفته است و دشمن و جریان های غیردینی و معاند تلاش می کنند تا با کم‌رنگ کردن حجاب ادعا کنند ارزش های دینی در جامعه مورد آسیب قرارگرفته است.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی بزرگری مشاور امور روحانیت تولیت آستان قدس رضوی در سخنان خویش ضمن ارائه مقدمه ای نسبت به مقوله حجاب و عفاف و تفاوت این دو با یکدیگر تمرکز خویش را بر مسئله حجاب قرار داد و بحث خویش را در سه قسمت اصلی ارائه نمود.
مشاور تولیت آستان قدس رضوی در بخش نخست، به خلأ مطالعات رسانه در فضاهای دینی اشاره نمود و بر اهمیت این موضوع که لازم است تا فضاهای نوپدید و رسانه ای در ساحت نگاه دینی و از ابعاد مختلف مورد مطالعه قرار گیرند تأکید کرد.
وی  بزرگی رسانه و ابزارهای رسانه ای را پدیده ای غربی و برآمده از نظام زیستی و ذهنی جهان غرب دانست و گفت: برای استفاده از این ابزارها لازم است تا ابعاد گوناگون آن ها در جهان بینی و مبتنی بر معارف دینی مورد بررسی قرار گرفته تا نسبت و موضع خویش را با این حوزه مشخص سازیم.
این پژوهشگر حوزه دین و رسانه در بخش دوم سخنان خود به پرهیز از یکجانبه نگری در حوزه حجاب پرداخت. او به توجه به ابعاد گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و روان‌شناختی در حوزه حجاب تأکید نمود و گفت: پرداخت یک‌جانبه و در نظر گرفتن ابعاد مختلف این حوزه می تواند آسیب زا باشد.
هاشمی بزرگری در بخش سوم صحبت خویش به نقش رسانه ها در هدایت فرهنگی جامعه معاصر پرداخت و مسئله مهم تربیت را به‌عنوان یکی از اصلی ترین زمینه های تحولات فرهنگی جامعه مورد بررسی قرار داده و نقش رسانه را در این زمینه بررسی نمود. در بخش پایانی نیز با توجه به سه بخش اصلی پیشنهاد‌هایی مطرح شد.
در پایان جلسه نیز پرسش های مخاطبان پیرامون موضوع پاسخ داده شد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما