شنبه 22 ارديبهشت 1403   06:18:15

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صورت گرفت؛

برگزاری نشست علمی «بعد اخلاقی شخصیت شهید سلیمانی و چگونگی تلفیق با حوزه های سیاسی و جهادی»

  • خلاصه :در نشست علمی «بعد اخلاقی شخصیت شهید سلیمانی و چگونگی تلفیق با حوزه های سیاسی و جهادی»، بر دو شاخصه صدق و اخلاص در مکتب شهید سلیمانی تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، نشست علمی «بعد اخلاقی شخصیت شهید سلیمانی و چگونگی تلفیق با حوزه های سیاسی و جهادی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین حسین الهی نژاد «معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رییس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی این پژوهشگاه» و دبیری علمی علی ابوترابی برگزار گردید.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین الهی نژاد، حکمت نظری و عملی و عقل نظری و عملی  و رابطه بین این دو را با اشاره به ایمان و عمل صالح، متقابل هم دانست و در تمامی مراتب و درجات سیر و سلوک این دو را در راستای هم برشمرد و گفت: سردار سلیمانی از منافع دنیوی و قدرت های سیاسی جناحی فراتر رفته و تبدیل به اسطوره ملی و ایرانی و جهانی شد که امروز جوانان ما به این اسطوره به شدت نیاز دارند.

وی گفت: شهادت ایشان شور فراگیری ایجاد کرد که این شور و احساس هر چند به ظاهر و تصور بعضی ها زودگذر است اما با نگاه علمی، عملی و عقلانی باید به آن بیشتر پرداخته شود. شهید سلیمانی مکتب و مدرسه درس آموزش باید روز به روز ماندگارتر بشود و در جامعه عملی شود و ماندگار شدن این مکتب مستلزم یک سری کارها است. مراکزعلمی باید درگیر این موضوع شود و با رویکرد کاربردی و علمی به آن نگاه کنند و علمیت باید برحس عاطفه غلبه پیدا کند و این با جدیت فرهنگ سازی شود.

رییس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی تصریح کرد: اما چارچوبی نظری پیرامون این بحث شامل نکات مختلفی است: نکته اول: بحث انسان شناسی به طور اجمالی دارای سه مقوله و سه سرمایه به طور کلی است، سرمایه هایی به نام بینش ها، گرایش ها و کنش ها و اما بینش ها همان معرفت، شناخت علم و دانش است و گرایش ها همان انگیزه، اراده، منش، میل، شوق، عاطفه و احساس است و کنش ها همان کردارها، رفتارها، اعمال و افعال انسان است.

وی افزود: اگر بخواهیم تفاوتی میان این سه مقوله داشته باشیم، بینش ها عقل نظری است و گرایش ها و کنش ها از مقوله عقل عملی است.

علاقه مندان جهت مطالعه متن کامل این خبر به سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مراجعه نمایند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما