سه‌شنبه 13 خرداد 1399   16:36:02
(جهش تولید)

print

در گفت و گویی تبیین شد:

جزئیات تبلیغ در فضای مجازی در ماه مبارک رمضان 1399

  • خلاصه :رییس اداره امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به بیان جزئیات تبلیغ در فضای مجازی در ماه مبارک رمضان 1399 پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، به مناسبت فراخوان تبلیغ در فضای مجازی در ماه مبارک رمضان 1399، به گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین قائمی هاشمی «رییس اداره امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی» که متن این مصاحبه را در ذیل می خوانیم:

* قالب های  تبلیغی این فراخوان در ماه مبارک رمضان 1441 در چه زمینه هایی بوده است؟

اجرای برنامه های آنلاین (منبر، دعا و مناجات، مداحی و مرثیه سرایی، اجرای مراسم شب میلاد امام حسن علیه السلام و شب های قدر و...)، برگزاری دوره های آموزشی و مهارت افزایی (آموزش روانخوانی قرآن و تجوید، مهارت های زندگی، معارفی برای کودکان)، تولید بسته های روزانه محتوایی و تبلیغی(متن کوتاه، عکس نوشته، کلیپ صوتی و تصویری و فتوکلیپ و تولید پادکست، اینفوگرافیک و اپلیکشین و کلیپ و پاورپوینت های تبلیغی و...) و بارگذاری و انتشار آنها در کانال هیأت ها، عضویت یا فعالیت در کانال ها و گروه های مجازی مدارس و تبلیغ دانش آموزی، برگزاری مسابقات معارفی و قرآنی(کتابخوانی، حفظ قران و روایات، تبیین و تفسیر آیات و روایات)، ارائه خدمات اجتماعی و امداد فرهنگی (راه اندازی و هدایت گروه های جهادی برای استفاده از ظرفیت جوانان و نوجوانان و خیرین منطقه در جهت ضد عفوونی کردن معابر، تهیه بسته های غذایی (افطاری) برای مستمندان، عیادت و سرکشی از بیماران، پیگیری امور مربوط به کفن و دفن اموات، تلاش در جهت محرومیت زدایی و...)

* با توجه به این فراخوان، چه شیوه هایی برای ورود و فعالیت در این فضا وجود دارد؟

شیوه اول به این شکل است که مبلغان  ابتدا یک کانال با  نامی مقدس در شبکه های اطلاع رسانی مجازی سروش، اینستاگرام، واتس اپ، ایتا، گپ، تلگرام و... راه اندازی می نمایند، البته اگر هم اکنون کانال پرمخاطبی دارند، از همان ظرفیت استفاده کنند و نیازی به تأسیس کانال جدیدی نیست؛ برای نمونه: هر روز بعد از نماز ظهر و عصر و یک ساعت بعد از صرف افطار دو منبر علمی و متناسب با نیاز جامعه مخاطب کانال فضای مجازی و با محوریت مباحث اعتقادی اخلاقی تربیتی و خانواده و سبک زندگی تولید و بارگذاری کنند و یا هر روز حداقل یک متن مناسب پرسش و پاسخ علمی متناسب با نیاز مخاطبان کانال تولید و بارگذاری نمایند.

شیوه دوم، تولید محصولات فرهنگی و هنری به وسیله نرم افزارهای مناسب برش و ویراستاری فایل های صوتی در تلفن همراه، نرم افزارهای مناسب ساخت پادکست، نرم افزارهای مناسب ساخت عکس نوشته، نرم افزارهای ساخت کلیپ،  نرم افزارهای ساخت اینفوگرافیک، ساخت انیمشین های ساده، گیف و سایر نرم افزارهای ساده و مناسب تولید محصولات هنری با تاکید بر منابع معتبر دینی کتب شهید مطهری و بیانات مقام معظم رهبری و یا مبلغان نخبه کشوری و تولید محصولات فرهنگی جذاب و خلاقانه مناسب و بارگذاری در فضای مجازی تاکید می گردد؛ آثار تولیدی در صورتی در ارزیابی ها دیده خواهد شد که نام و مشخصات و علائم ثابت کانال مبلغ را داشته باشد.

* آیا بازنشر مطالب ارزشی و دینی و فرهنگی نیز مجاز و ارزشیابی خواهد شد؟

بله، جمع آوری آثار و محصولات فرهنگی هنری تولید شده توسط سایرین که مرتبط با محور مباحث دینی باشد و باز نشر آن در کانال نیز ارزش خاص خود را دارد و در ارزیابی ها نیز نمره می گیرد، البته در فایل های صوتی و تصویری رعایت کیفیت صوت و تصویر، شمرده سخن گفتن و شروع و پایان مناسب و در فایل های متنی رعایت اصول نگارش، ویراستاری متناسب با اقتضائات هر یک از محیط های مجازی باید لحاظ گردد.

* چه شبکه ها و نرم افزارهای پیام رسانی برای فعالیت مبلغان انتخاب شده است؟

مبلغان باید در حداقل یکی از محیط های پیام رسان ها (تلگرام، واتساپ، ایتا، گپ و...) صفحات شبکه های اجتماعی(اینستاگرام، آپارات، لنزور، یوتیوپ و سایر سایت های اطلاع رسانی به عنوان مدیر(Admin) یا عضو برای مخاطبانی مختلف از جمله گروه های خانوادگی و خویشاوندی، گروه های محلّی و منطقه ای یا در سطح عمومی(ملّی) فعالیت فرهنگی و تبلیغی داشته باشند.

* شرایط ثبت نام مبلغین در این فراخوان چگونه است؟

داشتن پرونده تبلیغی در دفتر تبلیغات اسلامی یا سابقه اعزام از مراکز معتبر اعزام استان، توانمندی و برخورداری از یک کانال فعال در فضای محازی و ثبت آدرس آن در فرم ثبت نام در سایت رسالات، تکمیل فرم ثبت نام در سایت.http://resalaat.ir البته شرکت در دوره های آموزش مجازی برای مبلغان دارای پرونده تبلیغ مجازی در دفتر و مبلغان دارای گواهی معتبر شرکت در دوره های آموزشی مرتبط با تبلیغ مجازی و مبلغانی که نمونه کار خود را ارسال کنند و مورد تأیید معاونت قرار گیرد، لازم نیست.

* شاخص های عمومی ارزیابی عملکرد مبلغان به چه شکل است؟

توجه به مسائل روز و نیازهای مخاطبان، خلاقیت و نوآوری در تبلیغ، استمرار فعالیت و بارگذاری مطالب بصورت روزانه و منظم، میزان بازدید مخاطبان از مطالب بارگذاری شده، تعداد اعضاء یا دنبال کنندگان محیط فعالیت، میزان پسندیده شدن مطالب توسط مخاطبان، تعداد و سطح کیفی آثار تولیدی یا فرآوری یا بازنشر هدفمند، تنوع قالبی (عکس نوشته، کلیپ، متن کوتاه و...) در مطالب بارگذاری شده در جهت جذب مخاطبان، جهت دهی مردم به مسائل و مباحث اساسی دین، احیاء سنت های دینی، تبیین شعار سال(جهش تولید، تلاش در جهت تقویت رزمایش همدلی مؤمنانه، تلاش در راستای تعمیق باور دینی مخاطبان، پاسخ به شبهات روز، ترویج فرهنگ قرآن، ایجاد روحیه امید و نشاط بین مردم.

* شاخص های ارزیابی کیفی محتوای تولیدی مبلغان بر اساس چه شاخص هایی است؟

جذابیت کلی کانال هیأت، نظم و انضباط در بارگذاری محصولات تولیدی، کیفیت محتوای منبرهای تولید، کیفیت محتوای پرسش و پاسخ های دینی، کیفیت محتوایی محصولات هنری تولیدی مبلّغ، کیفیت محتوایی محصولات هنری بازنشر شده توسط مبلغ.
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
025-371160
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما