جمعه 15 آذر 1398   14:48:20
(سال رونق تولید)

print

به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان؛

نشست «رسانه از سودا تا سواد» برگزار شد

  • خلاصه :نشست تخصصی «رسانه از سودا تا سواد» به همت اداره کل امور فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، سید مجید امامی "عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در نشست «رسانه از سودا تا سواد» که به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در سالن حکمت باغ غدیر اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: اگر خانواده‌ای نمی‌تواند پا به پای فرزندان سواد دیجیتال داشته باشد، به سمت شکاف فرهنگی رفته است که پدر و مادر نمی ‌توانند حرف فرزند را متوجه شوند.

وی گفت: سرعت نفوذ فرهنگی که به واسطه رسانه‌ها بوجود آمده است، به مراتب بیشتر از سرعت نوآوری فرهنگی ماست.

عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه دو مقوله تغییر فرهنگی و امنیت فرهنگی ذاتی یک نظام فرهنگی است، تصریح کرد: اگرچه نظام هویتی و ارزشی و نظام رفتارهای فرهنگی در یک جامعه به مرور زمان تغییر می‌کند و ویژگی فرهنگ آن است که ایستا نیست ولی همواره سرعت را متناسب با امکانات خود  تعیین می‌کند.

وی افزود: هر نظام فرهنگی برای جلوگیری از تغییرات برون زا و سریع سامانه‌ای بوجود آورده است که به آن امنیت فرهنگی گفته می‌شود و برقراری تعادل بین تغییر فرهنگی و امنیت فرهنگی به عهده مروجان فرهنگی است.

امامی اظهار داشت: امنیت فرهنگی نباید چنان خشک و غیر تاب آور باشد که اجازه ندهد خلاقان فرهنگی اجازه نوآوری داشته باشند و نباید چنان بدخلق و خشن باشد که اجازه جوشیدن چشمه های نوآوری را بگیرد.

وی گفت: در دوره صفویه ۱۴۰ هنر برای تبیین ارزش ها مورد استفاده قرار گرفت که امروز کمتر از ۳۰ هنر آن باقی مانده است و این به واسطه سیاستی بود که صفویه برای مدیریت فرهنگی به کار گرفت و برخی را از طریق مهاجرت، برخی را از راه تشویق هنرمندان و روش های مختلف به این سمت سوق دادند.

عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: از سوی دیگر، تغییرات فرهنگی نباید چنان یله و رها باشد که اصل ارزش های پذیرفته شده در جامعه را مورد تاخت و تاز قرار دهد.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر، عرف و کنترل اجتماعی اهرم هایی است که به جامعه کمک می کند تا تغییرات را منضبط کند و لذا باید توجه داشت که مبلّغ فرهنگی فقط ترمز جامعه نیست که همواره آنها را نهی کند، بلکه فرمان و هدایت کننده جامعه به سمت نوآوری‌های مثبت است.

امامی اظهار داشت: مصرف کالاهای فرهنگی مانند مد منجر می‌شود که یک ضد ارزش عادی و آرام آرام به ارزش تبدیل شود.

وی گفت: دلیل تغییرات سریع در جامعه ایرانی را نمی توان صرفاً به توطئه دشمن منحصر کرد، بلکه  تجربه تاریخی نشان داده که جامعه ایرانی بسیار سریع خود را با تغییرات وفق می‌دهد.

عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: خصلت جامعه ایرانی و نوآوری در مصرف کالای فرهنگی جدید است و نمی توان به جنگ خصلت رفت، بلکه باید آن را مدیریت کرد.

وی افزود: اگر می بینیم کودک ما حوصله برخی جلسات علمی را ندارد و به دنبال سرگرمی است، به جای اینکه به دنبال ارائه محتوای این جلسه علمی از طریق سرگرمی باشیم، به دنبال ساکت کردن کودک هستیم.

امامی به نقش رسانه در سرعت بخشی به تغییرات اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: در چهل سال گذشته بیش از آنکه به زیر ساخت های نرم افزاری و فرهنگی رسانه توجه شود، بیشتر به زیرساخت های سخت افزاری توجه شده است و لذا می بینیم که زیرساخت های تلفن همراه گسترش پیدا می کند ولی زیر ساخت فکری و فرهنگی استفاده صحیح از این فناوری متناسب با حجم گسترش زیرساخت های فیزیکی نبوده است.

وی با بیان اینکه سواد رسانه ای تنها ناظر به مصرف کالای فرهنگی نیست، افزود: سواد رسانه ای بیش از مصرف به تولید توجه دارد و لذا می گوید اگر می خواهید در جهان رسانه ای خانواده حفظ شود، باید هم مصرف رسانه ای منضبط و هم تولید رسانه ای مناسب داشت.

عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: سواد رسانه ای به دنبال ترویج نقد است چون مخاطب نباید به صورت صرف سخن رسانه را بپذیرد، بلکه باید برداشت خود را داشته باشد و مخاطب خود را در برابر رسانه مستقل بداند.

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
025-371160
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما