جمعه 7 ارديبهشت 1403   19:58:17

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

تولید ماسک توسط امام جماعت محله و بانوان مسجدی

  • خلاصه :اینجا بانوانی دور هم در مسجد جمع شده‌اند و درکنار روحانی مسجد آستین همت را بالا زده و ۱۵۰۰ ماسک به طور روزانه تولید و بین اقشار نیازمند و بیمارستان‌ها به صورت رایگان توزیع می‌کنند.

به گزارش تبلیغ نیوز به نقل از ستاد اطلاع رسانی مقابله فرهنگی با کرونا، ماسک نداریم؛ اقدام برخی از داروخانه‌ها در روزهای شیوع ویروس کرونا و نیاز مبرم شهروندان به ماسک بود که این امر نیز به نوبه خود، نگرانی و اضطراب خاصی را در بین مردم رواج داد. مردم در روزهایی که در صدد تهیه ماسک هستند با جملاتی جز مراجعه به ارگان‌های مربوطه و یا خانه‌های بهداشت، روبرو نشدند و برخی از داروخانه‌ها نیز با هزینه‌هایی چند برابر به شهروندان فروختند.

اما دنیا از افرادی که حس همدلی و احساس مسئولیت در آنان موج می‌زند، خالی نیست؛ هنوز تپش قلب کسانی که پر از عطوفت و مهربانی است به گوش می‌رسد. کارگاه تولیدی که در گوشه‌هایی از حیاط بزرگ مسجد امام حسین (ع) واقع در شهر جدید سهند به پا شده است. زمانی که رسیدیم همه مشغول کار بودند و صدای چرخ‌های خیاطی و دستگاه مخصوص برش پارچه‌های ماسک، سکوت را در هم می‌شکند، برخلاف ادعای شبکه‌های بیگانه اینجا تجمع مسجدی عامل شیوع کرونا نیست بلکه عامل تولید وسایل مبارزه با کروناست.

تعدادی از بانوان که آستین همت بالا زده و هر کدام گوشه‌ای از کار را گرفته‌اند تا مبادا عقب بماند؛ چنان با صبر و حوصله کار می‌کنند که آدمی انگشت به دهان می‌ماند. اخلاص و یک رنگی بین تمام افرادی که در این کارگاه تولیدی کار می‌کنند، تنها عاملی است که آنان را دور هم جمع کرده تا این کار خیر و ارزشمند را به پایان برسانند.

تمام بانوانی که این روزها دست و دلشان برای مردم کار می‌کند متعلق به مرکز نیکوکاری شهیدان دادی است که تمام قراردادهای تولیدی را فسخ کرده و اکنون به تولید مایحتاج مردم که همان ماسک می‌باشد همت گماشته است. در وهله اول، تمام ابزارها و میزهای کاری در این کارگاه تولیدی، ضدعفونی و گندزدایی می‌شود و سپس نوبت برش، پیله زنی و در نهایت دوخت ماسک‌ها است.


تولید روزانه ۱۵۰۰ ماسک و توزیع رایگان

حجت الاسلام مجید زرین می‌گوید: در این کارگاه تولیدی، حدود ۱۰ نفر به طور ثابت فعالیت دارند که ۱۰ نفر دیگر نیز به صورت متغیر، ادامه کار را بر عهده می‌گیرند؛ تنها چند روز است که این کار را آغاز کرده‌ایم و روزانه، ۱۵۰۰ ماسک تولید و به صورت رایگان توزیع می‌کنیم که این تولید نیز در روزهای آتی به ۳ هزار ماسک افزایش خواهد یافت.

او توضیح می‌دهد: کمبود ماسک در منطقه و حتی محله موجب گشت تا تمام قراردادهای تولیدی خود حتی با وجود ضرر، را فسخ کرده و به تولید ماسک روی بیاوریم؛ اکنون که کمبود ماسک نوعی جنبه روانی را ایجاد کرده و مردم نیز وحشت کرده‌اند؛ این ماسک‌ها را می‌توانند مورد استفاده قرار دهند.


توزیع رایگان ماسک به مناطق حاشیه نشینی و بیمارستان‌ها

وی به خبرنگار مهر می‌گوید: اولویت توزیع ماسک برای افراد نیازمند و بیمارستان‌هاست و پخش ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ماسک نیز به طور روزانه در شهر جدید سهند انجام خواهد گرفت و تا زمانی که احساس نیاز برای تولید ماسک وجود داشته باشد، ادامه خواهیم داد.

زرین معتقد است که مردم نیز باید همراهی کنند و افرادی که کاری از دست آنان برمی‌آید نیز باید قدم‌های مثبتی بردارند؛ اگر بخواهیم این بحران را مدیریت کنیم باید همه دلسوزانه به همشهریان خود کمک کنیم.

مسجد امام حسین (ع) شهر جدید سهند را می‌توان بزرگ‌ترین مجموعه اقتصاد مقاومتی دانست که در سطح کشور، تنها مسجدی است که ارزآوری را به دنبال داشته و با صنایع دانش بنیان نیز سر و کار دارد. یک مرکز نیکوکاری که در زمینه دوخت لباس برای سپاه و نیروهای مسلح نیز دستی توانا دارد و به این دلیل که در منطقه‌ای واقع شده است که قشر محروم در آن بسیار است در روزهای نزدیک به شروع مدارس، لباس‌های یونیفرم را با قیمتی پایین‌تر به افراد نیازمند عرضه می‌کند تا تمام دانش‌آموزان، با لباس نو، در کلاس درس حاضر شوند.


فعالیت ۶۰ نفر در زمینه‌های اشتغال پایدار

زرین، رویه این مرکز نیکوکاری را ایجاد اشتغال معرفی می‌کند که در مجموع، ۶۰۰ خانواده به این مرکز مراجعه می‌کنند که در حدود ۶۰ نفر در زمینه‌های مختلف اشتغال پایدار از جمله ۲ نوع قالی بافی، خیاطی، سیم بافی و چرم دوری فعالیت دارند؛ هم چنین آموزش اشتغال برای ۵۰۰ نفر دیگر نیز انجام گرفته است.


فعالیت در تمام زمینه‌های اجتماعی

وی از فعالیت ۵ ساله این مرکز نیکوکاری گفته و ادامه می‌دهد: در این مدت، در تمام زمینه‌های اجتماعی فعالیت داشته و جزو معدود مساجدی هستیم که حتی برای بانوان معتاد، برنامه‌هایی در قالب مشاوره، بحث‌های ترک اعتیاد و روانشناسی نیز برگزار می‌کنیم و در سال جاری نیز ۲۵ سری جهیزیه به ایتام داده شده است.

او به خبرنگار مهر بیان می‌کند: نقطه قوت خیریه و مرکز نیکوکاری شهیدان دادی را قرار گرفتن در منطقه محروم عنوان کرد که جزو معدود خیریه‌هایی هستیم که در منطقه محروم قرار دارد.‌

زرین، از روزهایی می‌گوید که زمانی که فقر موجود و نیازمند بودن افراد را احساس کرده، این را وظیفه خود دانسته که قدمی برای این شهر بردارد و حال، هدف این است که مسجد امام حسین (ع) به یک مسجد تراز تمدن اسلامی تبدیل شود و همه افرادی که نیازهایی در زمینه‌های آموزش، توانمند سازی و اشتغال دارند بتوانند به این مسجد مراجعه کنند.


مردم ایران با درایت، این روزها را پشت سر خواهند گذاشت

وی ادامه می‌دهد: طی سنوات گذشته تمام مشکلات همانند جنگ تحمیلی و تحریم‌ها را تجربه کرده‌ایم، درایت و مقاومت مردم ایران موجب شده است تا سربلند بیرون بیاییم؛ باز هم مردم ایران با دقت خود، این روزها را پشت سر خواهند گذاشت و افرادی که سوءاستفاده کرده‌اند روسیاه خواهند شد.

دشمنان سعی دارند مردم را نابود کنند اما مردم ایران با همبستگی، این بحران را پشت سر خواهند گذاشت؛ حضور این بانوان نمونه کوچکی است که با این حال که خود، نیازمند هستند نسبت به همنوعان خود احساس مسئولیت کرده و به طور رایگان کار می‌کنند.

یک کارگاه تولیدی ماسک که روی انگشتان بانوان با اراده می‌چرخد و با قدم‌های مثبت خود سعی دارند تا مایحتاج مردم در روزهایی که سلامتی و حفظ بهداشت فردی اهمیت دوچندانی دارد را رفع کنند. اگر پشتکار و همت قوی در بین افراد وجود داشته باشد نه تنها می‌توان موانع را از سر راه برداشت بلکه موجب پیشرفت و آبادانی نیز شد.

منبع: مهر

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما