شنبه 8 ارديبهشت 1403   02:31:18

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

قرنطینه خانگی؛ زمانی برای استرس یا فرصتی برای کنار خانواده بودن

  • خلاصه :انسان عاقل به‌جای لجاجت‌های بی‌مورد و ترس بچه‌گانه از موقعیت‌های جدید و خاص، می‌تواند با درک صحیح شرایط و پذیرش مواردی که به وقوع پیوسته و زمان تغییر آن مشخص نیست، بهره‌برداری خوبی از موقعیت‌های ویژه داشته باشد.

به گزارش تبلیغ نیوز به نقل از ستاد اطلاع رسانی مقابله فرهنگی با کرونا، هر تهدیدی با نگاه حکیمانه و منطقی می‌تواند به فرصت تبدیل شود، انسان عاقل به‌جای لجاجت‌های بی‌مورد و ترس بچه‌گانه از موقعیت‌های جدید و خاص، می‌تواند با درک صحیح شرایط و پذیرش مواردی که به وقوع پیوسته و زمان تغییر آن مشخص نیست، بهره‌برداری خوبی از موقعیت‌های ویژه داشته باشد.


همان‌طور که صرفاً ترس از بادهای شدید، بادهای تند و آفتاب سوزان و یادآوری مرتب تبعات این وقایع نه تنها زندگی را برای ساکنان آن مناطق ناممکن می‌کند، بلکه مشکلات جدیدی هم ایجاد خواهد کرد و اساساً همین درک صحیح موقعیت و شرایط است که منجر به ساخت آسیاب و توربین های بادی و آبی، باتری‌های خورشیدی و ابزارهایی ازاین‌دست شده است.


بنابراین می توان ایام کرونایی امروز غنیمت دانست و از آن بهره لازم را برد که در همین راستا حجت‌الاسلام محمد قطبی، پژوهشگر حوزه خانواده و کودک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: زمان شب عید است و مردم علاقه‌مند رفت‌وآمد بیشتر در فضای اجتماعی هستند که شیوع این بیماری، آن‌هم در این برهه زمانی، علاوه بر بحث سلامتی، تأثیر بیشتری بر روح و روان دارد، از سویی لازم است مردم برای حفظ سلامتشان کمتر با فضای بیرون از خانه در ارتباط باشند و به تعبیر زیبایی، امروز امن‌ترین جا برای افراد مختلف، جامعه کوچک خانواده است.


این پژوهشگر خانواده افزود: اما باید تدابیر و روش‌هایی اندیشیده شود تا مردم سرگرمی‌های فرهنگی و تفریحی برای خانه و خانواده خود تأمین کنند و حوصله بچه‌ها هم کمتر سر برود و بیتابی نکنند تا پدر و مادر دچار بی‌حوصلگی نشوند، به این منظور خانواده باید در این شرایط همت بیشتری به خرج دهند و البته رسانه‌های مکتوب، مجازی و به‌ویژه صداوسیما، آموزش‌های لازم را بدهند، تا خانواده‌ها به سمت تفریحات گروهی خانوادگی، آن‌هم در منازل بروند.


استفاده از کتب نمایشی و مطالعه خانوادگی در ایام کرونایی

وی در ادامه تصریح داشت: برای نمونه می‌توان به مطالعه کتاب اشاره کرد، وقتی صحبت از مطالعه می‌شود، تصور ما کتاب به‌دست گرفتن و خواندن است، درحالی‌که امروزه به مدد دنیای الکترونیک، کتاب‌های صوتی بسیار خوبی در کتاب‌خانه صوتی فضای مجازی وجود دارد که مردم و به‌خصوص جوانان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، البته این کتاب‌ها هم به‌صورت نمایشی و هم به شکل روایی وجود دارند که این امر می‌تواند کمک کند تا خانواده‌ها از کتاب‌های نمایشی به‌صورت مشترک بهره ببرند و به بحث و تبادل‌نظر بپردازند.


فرصت مناسبی شده تا زمان بیشتری با کودکان خود سپری کنیم

قطبی خاطرنشان کرد: همچنین خانواده‌های می‌توانند جدا از وجود ۵۰ شبکه تلویزیونی، با استفاده از برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) موجود و آرشیو صداوسیما، به تماشای فیلم‌های خاطره‌انگیز و... با خانواده بنشینند و یا از بازی‌های فکری و گروهی، آپارتمانی، انگشتی و حرکتی استفاده کنند، پدر و مادرها هم می‌توانند از این فرصت برای ایجاد روابط عاطفی صمیمی‌تر با بچه‌های خود در سنین مختلف، با استفاده از بازی و کارهای گروهی که ذکر شد استفاده کنند، به‌طور مثال خود من در این ایام با استفاده از نقاشی و کلاژ و ساخت کاردستی، زمان بیشتری را با بچه کوچکم سر می‌کنم.


این محقق حوزه تربیت کودک و خانواده اضافه کرد: بازی‌های فکری دو نفره، چندنفره و فعالیت‌های گروهی سبب می‌شود تا ارتباط تربیتی بین پدر و مادرها بیشتر شود و بعد هم بچه‌ها، به‌خصوص کودکان احساس نکنند که اتفاق وحشت ناکی افتاده است، چراکه بچه‌ها توان تحلیل شرایط امروز جامعه را ندارند و با کمترین مسأله، ممکن است روحیه‌شان تضعیف شود یا آسیب ببیند، بنابراین پدر و مادرها باید بیشترین و بهترین بهره را از این زمان ببرند.


وی متذکر شد: از سوی دیگر مساله ارتباط خانوادگی و رفت‌وآمدها مطرح است و طبیعتاً این مساله برای ما ایرانیان کمی دشوار است، اما شرایط هم ایجاب می‌کند تا این دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، بنابراین خانواده‌ها می‌توانند از طریق پیام‌رسان داخلی و یا بین‌المللی، رابطه خود را به‌طور موقت، به شکل  گفت‌وگو های  ویدیویی حفظ کنند.


خانواده‌ها باید از فضای گوشه‌گیری خارج شوند

قطبی اذعان داشت: در حقیقت تأکید ما برای بیان این مسائلی که ظاهراً ریز و جزئی هستند، این است که ابتدا خانواده‌ها تشویق به خروج از فضای گوشه‌گیری شوند و از این شرایط پیش‌آمده نهایت استفاده را در راستا روابط صحیح عاطفی پیش ببرند، از طرف دیگر این جنس کار وزندگی، همراه با تعامل بیشتر، می‌تواند به خانواده‌ها مهارت دهد و با کمترین کار می‌توان گوشی را به تلویزیون متصل کرد و یا با یک مهارت بسیار جزئی این شرایط را پشت سر گذاشت.


این پژوهشگر حوزه خانواده ادامه داد: همچنین با توجه به آن‌که در نزدیکی ایام نوروز قرار داریم، خانواده‌ها می‌توانند برخی از خریدهای خود را به‌صورت اینترنتی انجام دهند و جا دارد وزارت ارتباطات، اینترنت فروشگاه‌های مجازی را رایگان و و اعلام کند در این شرایط نیازی به حضور مردم در خیابان‌ها برای خرید موارد جزئی نیست.


مجموعه‌های فرهنگی باید وارد عمل بشوند

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: در کنار این موضوعات، محیط‌های فرهنگی همچون بسیج، کانون‌های فرهنگی و... می‌توانند یک سری برنامه‌ها را تنظیم کنند که این خلاءهای پیش‌آمده را جبران کند، به‌طور مثال کانون‌ها، مساجد، فرهنگ‌سراها و... می‌توانند چند نمونه بازی فکری تهیه کنند و آن را به‌صورت دوره‌ای در اختیار خانواده‌های محله قرار دهند و یا خرید خانه‌های سالمندان محله را، چند تن از جوانان محل بر عهده بگیرند.


وی در ادامه صحبت‌های خود  تأکید کرد: باید در این شرایط، پیش آمده به یکدیگر کمک کرده، دلداری بدهیم و روحیه‌ها را تقویت کنیم تا این دوره طی بشود، البته رسانه‌ها نقش بسیار سازنده‌ای در مهارتافزایی و انگیزه دادن به مردم‌دارند تا فضایی فراهم شود و مردم بدون آسیب‌های روحی و تلاطم‌های روانی، سبک زندگی نو را به‌طور موقت اما نامعلوم تجربه کنند.


پژوهشگر حوزه خانواده متذکر شد: خانواده‌ها باید دقت بیشتری در مدیریت خانه و خانواده خود داشته باشند چرا که این بیماری و ویروس، موضوعی غیرقابل لمس و مشاهده برای کودکان و فرزندان ما است، مثلاً اگر صدا داشت، مثل بمب و... درک این مساله رعایت ضرورت این شرایط برای آن‌ها قابل ملموس‌تر بود ولی چون نمی‌بینند، کار سخت‌تر می‌شود و باید آن‌ها را متوجه شرایط کرد، بنابراین رسالت خانواده‌ها، یک رسالت جدی است.


رسانه‌های به‌اصطلاح آن‌طرف آبی و البته رسانه‌های این‌طرف آبی که دل درگرو مهر بهشت گمشده غرب دارند و از نسل میرزا ملکم خان‌های هستند، سعی در نشان دادن بحرانی بسیار فراتر از بحران موجود دارند و به‌نوعی با درآمیختن دروغ با واقعیت‌ها، قصد دارند ترس و ناامیدی را در جامعه حکمفرما کنند تا به مقاصد شوم خود برسند، عباس میرزاها را به‌زانو درآوردند و ترکمانچایی به امضا درآورند اما زهی خیام باطل که از گندم ری نخواهند خورد.


شایعه را بنگاه‌های خبری وابسته به منابع زروزیور ظلم جهانی مانند سنگ کوچی در دامنه آرامش زمستانی ملت‌ها به راه می‌اندازند و با همراهی غفلت وار مردم و مسؤولین، از ویرانی بهمن سهمناک آن بهره خواند برد که آگاهی و برخورد منطقی و البته به‌موقع تمام عناصر جامعه اعم از مسؤولان، رسانه‌ها و مردم، می‌تواند همچون دیواره‌هایی در مقابل بهمن دروغ و شایعه بایستد.


نقش اساسی رسانه‌ها برای مقابله با ترس و استرس بیماری

وی با اشاره به نقش اساسی رسانه‌ها برای مقابله با ترس و استرس موجود در جامعه گفت: در خصوص این موضوع و ترس ناشی از این بیماری برای خانواده‌ها، مساله به دو بخش بزرگ‌ترها و کودکان تقسیم می‌شود که در مرحله نخست، اطلاع کافی و البته صحیح از این بیماری برای خانواده‌ها بسیار اهمیت دارد که یک بخش انتقال این اطلاعات صحیح و ایجاد فضای امید حقیقی، بر عهده رسانه‌ها و بخش مهم‌تر در برداشت خانواده‌ها است، چراکه با منطق رسانه می‌توان این ترس و استرس را کاهش داد و حتی بد نیست صداوسیما آموزش‌های روانشناسی برای مبارز با این ترس کار کند.


کرونا فرصتی برای بازی کردن

قطبی افزود: نسبت به بچه‌ها، راهکار همان است که گفته شد، کودکان و بچه‌ها را باید سرگرم کرد و مانع از آن شد که ذهنشان درگیر این مساله شود، مثلاً خانواده‌ها می‌توانند از طریق برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) متعدد همچون ماهک، بازی‌های آپارتمانی، فکری و حتی تحرّکی، ذهن و روح آن‌ها را از این مساله فارغ کنند، خانواده‌ها باید بدانند که ذهن کودکان و نوجوانان، کشش اتفاقات متعدد را ندارد و طبیعتاً کودکی که از صبح تا شب، یا بخش اعظم یک روزش را درگیر این مساله، در گفت‌وگوهای خانوادگی، اخبار و... بوده است، این موضوع در ذهنش تداوم پیدا می‌کند که عوارض متعددی چه الآن و چه در آینده خواهد داشت.


رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان یادآور شد: باید این موضوع را مدنظر داشت که در این مساله نسبت به بزرگ‌ترها، منطق رسانه‌ای بسیار مهم است به‌طوری‌که می‌بینیم برخی رسانه‌ها شدیداً بر ایجاد هجمه تمرکز کرده‌اند، مثلاً ازیک‌طرف میگویند این ویروس همه‌جا شیوع پیداکرده و از طرف دیگر میگویند هیچ راهی برای مقابله با آن وجود ندارد، حداقل انتظاری که از رسانه‌های داخلی می‌رود این است که این خط را دنبال نکنند، یعنی کارهای مثبتی که انجام می‌شود را دائما اطلاع‌رسانی کند.


وظیفه رسانه‌ها تزریق امید و نشاط در جامعه است

قطبی تصریح کرد: به‌طوری‌که در همین دوهفته اخیر شاهد بوده‌ایم بسیاری از موسسه‌های پژوهشی ما موفق به تولید مواد ضدعفونی‌کننده و یا تحقیقاتی در راستای ساخت داروی این بیماری شده‌اند، بنابراین رسانه‌ها موظف هستند علاوه بر اینکه اتفاقات ناشی از این بیماری را اطلاع‌رسانی می‌کند، اتفاقات خوب را هم به‌درستی و واضح، با استفاده از ابزارهای مختلف رسانه‌ای نشر دهند و امید و نشاط را بیش‌ازپیش در جامعه تزریق کنند.


این فعال حوزه رسانه در پایان یادآور شد: درواقع باید تلاش شود منطق رسانه، به سمت منطق ناامیدی و ترس نرود بلکه به سمت امید و نشاط حرکت کند چراکه ما روزهایی سخت‌تر از این بیماری، همچون جنگ، تحریم و... را پشت سر گذاشته‌ایم و با مشکلات مختلف مقابله کرده‌ایم، بنابراین باکمی همت می‌توانیم این ویروس را هم شکست دهیم اما اگر خودمان در راستای رسانه‌های غربی دائما مردم را ناامید کنیم، کم‌کم ترس در بدنه جامعه و مردم رسوخ خواهد کرد که این ترس و ناامیدی به‌سختی هم بیرون خواهد رفت.


در فرهنگ غنی و پربار ایران اسلامی، استفاده از فرصت‌های سوخته و تهدیدها، جایگاه ویژه‌ای دارد تا جایی که بسیاری از بزرگان، از سعدسلمان گرفته تا آیت‌الله طالقانی، در زندان ظلم، آثار بزرگی برای آیندگان به‌جا گذاشته ویا به تربیت شاگرد پرداخته‌اند.

جناب شیخ بهایی کتاب پراهمیت صمدیه را در سفر و بین راه نوشته است که هنوز پس از 400 سال، از منابع اصلی درسی در ادبیات عرب شناخته می‌شود و یا بزرگانی همچون شیخ ابن‌سینا و صدرالمتالهین شیرازی، از تبعید، زندان و سفر با چهارپایان نهایت استفاده را کرده و آثاری به‌جا گذاشته‌اند که منشأ برکات بسیار و چراغ راه بسیاری از مردم در طول تاریخ بوده، هست و خواهد بود.


بنابراین می‌توان با درک صحیح و منطقی شرایط کنونی کشور و وجود بیماری ویروسی کرونا، با دوری از شایعات بی اساس و آمار و ارقام بدون سند و یاران دانسته و نادانسته ایشان، ترس، اضطراب و ناامیدی را از جامعه و مخصوصاً خانواده خود دور کنیم و با روش‌های نو و جذاب مانند بازی، برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) مفید، کتاب‌های صوتی و...، از این اوقات تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و شرایطی که لازم است هرچه کمتر در خارج از منزل حضور پیدا کنیم، بهره برداری خوب و سازنده‌ای برای خود و خانواده داشته باشیم.

منبع: فارس

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما