به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، حجتالاسلام والمسلمین حسین الهینژاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مراسم اختتامیه گرامیداشت هفته پژوهش و دهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در سالن امام حسین(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تبریک بهمناسبت هفته پژوهش گفت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در راستای تحقق شعار امتداد مسئله محوری در چرخه حکمرانی راهبردهای مختلفی را ارائه داده است.
وی افزود: حل مسئله در علوم انسانی، تحقق و تثبیت مرجعیت علوم و برند شدن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، توسعه و تعمیق علوم اسلامی و اقامه دین در جامعه از جمله راهبردهای پژوهشگاه به شمار میرود.
الهینژاد اظهار کرد: برای رسیدن به این راهبردها ابتدا باید نظام مسائل پژوهشها احصا شود، سپس پژوهشها به صورت کاربردی طراحی شده و در جهت اشراف جامعه به درستی رونمایی و بازنمایی شود و منسجم و با نقشه راه طراحی شود.
وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تک محصولی به سمت چندمحصولی حرکت کرده است، ادامه داد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تک جلد کتابی خارج شد و به سمت کتابهای چند جلدی سوق پیدا کرده است، زیرا مقالات این پژوهشگاه مسئله محور و در سایت isi معتبر و قابل قبول است.
الهینژاد گفت: ابتدا مقاله تدوین میشود سپس مقالات به صورت کتاب منتشر میشود و به این شکل ۲ نوع خروجی از یک محتوا ارائه میشود.
تدوین بیش از ۵۰۰ مقاله در سال جاری
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تدوین بیش از ۵۰۰ مقاله در سال جاری، اظهار کرد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در میان سایر پژوهشگاهها، رتبه پانزدهم را کسب کرد.
الهینژاد با اشاره به اینکه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تنها به فعالیتهای علمی بسنده نکرده است، بیان کرد: اساتید و پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همواره بهروز بودند و برای تمام مناسبتهای مذهبی و ملی، فعالیتهای مناسبی طراحی کردهاند.
وی افزود: چاپ و انتشار مقالات و کتب مختلف، همایشها و کرسیهای ترویجی در راستای رویکرد مقاومت طراحی شده است؛ همچنین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در راستای رویکرد بینالمللی ۳۵ برنامه، ۲۲ تفاهمنامه و نگارش ۱۶۳ کتاب عربی را انجام داده است.
الهینژاد گفت: محصولات پژوهشگاه از نظر کمی و کیفی رو به تعالی و رشد است و برهمین اساس هرساله در هفته پژوهش فعالیتهای پژوهشگران مورد بررسی قرار میگیرد و برترینها در ۵ بخش مدیران پژوهشکده برتر، مدیرانگروههای برتر، نشریه برتر، اعضای هیئت علمی برتر و کرسیهای تخصصی موفق، معرفی میشوند.
در پایان این مراسم، از برترینهای پژوهش از جمله مدیران پژوهشکده برتر، مدیران گروههای برتر، نشریه برتر، اعضای هیئت علمی برتر و کرسیهای تخصصی موفق تقدیر به عمل آمد.
یادآور میشود، این نمایشگاه با نگاهی به فعالیتهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات طی ۱۰ سال گذشته از ۱۹ آذرماه تا ۲۷ آذرماه پذیرای بازدید علاقهمندان بود.