سه‌شنبه 24 تير 1404   00:49:55

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(isca) که نهادی حوزوی، انقلابی، پژوهشی و علمی است ، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم می‌باشد و از سال 1363 با عنوان «مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی» فعالیت خود را آغاز کرده و در سال 1384 با مجوز قطعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، تأسیس شده است.
این نهادي حوزوي، انقلابي، پژوهشي و علمي دارای پژوهشکده های  فرهنگ و معارف قرآن، تاريخ و سیره اهل بیت)علیهم‌السلام(، مهدويت و آينده پژوهی، فلسفه و کلام اسلامی، اخلاق و معنويت، فقه و حقوق، علوم و انديشه سیاسی، الهیات و خانواده، اسلام تمدنی، مديريت اطلاعات و مدارک اسلامی و مراکز احیای آثار اسلامی و مطالعات اجتماعی و تمدنی و همکاری‌های علمی و بین المللی است.
این پژوهشگاه با بهره‌برداری از 13 نشریه، پایگاه‌های وب و محصولات نرم افزاری، اپلیکیشن‌ها، کرسی‌های نقد و ترویجی؛ نشست‌های علمی و تخصصی؛ همایش‌های ملی و بین المللی؛ همکاری‌های علمی داخلی و خارجی؛ تفاهم‌نامه‌های پژوهشی ملی و بین المللی، حائز افتخارات پژوهشی متعددی شده است.

آرشیو

آثار پوشش از منظر قرآن و آموزه‌های اهل بیت(ع)

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: طهارت قلب، رستگاری، امنیت، پیشگیری از تحریک شهوات، زیبایی، محافظت از بدن، ایجاد نشاط و رفع اندوه و بهره‌مندی از پاداش الهی از آثار و برکات پوشش اسلامی از منظر آیان قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) به‌شمار می‌رود.

بررسی شواهد جنگ یا عدم جنگ در حادثه عاشورا

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بررسی شواهد جنگ یا عدم جنگ در حادثه عاشورا پرداخت و اظهار کرد: امام حسین(ع) از مدینه بدون هیچ ساز و برگ جنگی به سمت مکه حرکت کردند و تنها با خانواده همراه بودند. مورخان تصریح کرده‌اند که هدف اولیه حضرت، عدم بیعت با یزید بود و در آن زمان بحثی از جنگ و جدال مطرح نبود.

روند تحول مقتل‌نویسی امام حسین(ع) و اولین خون‌خواهی پس از عاشورا

استاد تاریخ اسلام حوزه علمیه تحول مقتل‌نویسی امام حسین (ع) را براساس عرضه و تقاضا در کوفه پس از حادثه عاشورا تبیین کرد و به توبه و نخستین قیام خونخواهی پس از کربلا با بیعت و حرکت به سمت شام پرداخت.

دلالت‌های سیاسی قرآن در سیره امام حسین(ع) از مدینه تا عاشورا

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با اشاره به اهمیت آیات قرآن کریم در مسیر حرکت امام حسین(ع) از مدینه تا روز عاشورا، به بررسی وجوه سیاسی این آیات و کاربرد آنها در زندگی و قیام آن حضرت پرداخت.

نقد دیدگاه رایج درباره سکونتگاه اولیه مسلم بن عقیل در کوفه

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اهمیت بررسی سکونتگاه اولیه مسلم بن عقیل در کوفه، گفت: نظریه رایج مبنی بر سکونت مسلم در منزل مختار بن ابی‌عبید ثقفی با چالش‌هایی مواجه است و این مسئله بر روند تاریخی نهضت امام حسین (ع) تأثیرگذار بوده است.

مقاومت و صبر چشمه‌سار‌های پایداری و پیروزی است

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: مقاومت و صبر چشمه‌سار‌های پایداری و پیروزی‌اند، چراکه در مسیر قدرت هیچ توقفی معنایی ندارد، اما باید این نکته را درنظر داشته باشیم که در هر مرحله‌ای، قدرتی بالاتر از قدرت موجود وجود دارد که باید زمینه را برای دستیابی به آن قدرت بالاتر فراهم کنیم.

استاد لکزایی تشریح کرد: تحلیلی عمیق از فلسفه قیام عاشورا در سوره فجر

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: سوره فجر در فرمایشات اهل بیت(ع) به‌ویژه امام صادق (ع) به عنوان سوره امام حسین (ع) شناخته می‌شود و تحلیلی عمیق از فلسفه قیام عاشورا در دل خود دارد.

حجت‌الاسلام اسدی:ادعاها در مورد تعلیم‌دهندگان قرآن به پیامبر(ص) فاقد اعتبار است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: در دوره معاصر خاورشناسان و در دوران خود پیامبر(ص) هم برخی افراد به پیامبر(ص) اتهام می‎‌زدند که ایشان قرآن را از دیگران گرفته است ولی هیچکدام از این‌ها اعتبار ندارد.

انحرافات جامعه بعد از پیامبر (ص) که منجر به عاشورا شد

تاریخ پژوه حوزوی با اشاره به ریشه های شکل گیری قیام امام حسین(ع)، گفت: امام حسین(ع) در زمان قیام فرمودند که من برای اصلاح امت جدم به این مصاف تاریخی می روم. در زمانی که امام(ع) به قیام بزرگ اقدام کردند جامعه به حدی منحرف شده بود که ایشان فرمودند «برای اصلاح امت جدم قیام کردم». پس باید ببینیم که بعد از پیامبر اکرم(ص) چه انحرافی هایی ایجاد شده بود.

کتاب «عاشورا در اندیشه مسلمانان» منتشر شد

به همت گروه سیره اهل بیت علیهم السلام پژوهشکده تاریخ و سیره، کتاب «عاشورا رد اندیشه مسلمانان» تالیف حجت الاسلام و المسلمین آقای سید عبدالله حسینی منتشر شد.

محرم نماد تقابل همیشگی حکمرانی حق و باطل است

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پیام محرم یادآور رویارویی حق و باطل و دو نوع حکمرانی در طول تاریخ است، قیام امام حسین (ع) بر اساس آیات قرآن قابل تحلیل، و نماد استقامت در برابر ظلم و باطل است.

صهیونیست‌ها در تحریف واقعیت تابع سامری هستند

در نشست علمی «تحریف عهدین از دیدگاه قرآن با استناد به ناسازگاری درون‌مایه‌های مشترک» مطرح شد که قرآن کریم صراحتا در چهار تا پنج آیه بر مسئله تحریف‌گری یهود و وارونه‌سازی حقیقت از سوی آنها تاکید دارد و امروز هم شاهدیم در سطح رسانه‌ها این سامری‌های زمان چنین کاری را مرتکب می‌شوند.

عاشورا مقدمه تشیع و الگوی جهانی آزادی‌خواهی است

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: عاشورا از مقدمات اصلی تشیع است و هر سال در ایام محرم مفاهیم بسیار زیادی در ذهن نه تنها شیعیان بلکه همه مسلمانان و حتی بسیاری از آزادی‌خواهان جهان زنده می‌شود.

چرا امام حسین(ع) اصلاح اُمت جدش را خواستار شد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: چه اتفاقی در جامعه آن زمان افتاد که امام حسین(ع) می‌فرماید: «من می‌خواهم امت جدم را اصلاح کنم» باید بیشتر به این جمله اندیشید که چرا امام(ع) به چنین تصمیمی رسید؟

جنگ اصالت دارد یا صلح

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی گفت: ما بعد از توحید به حق و بعد از حق به عدالت می‌رسیم و در لایه عدالت، مصلحت مطرح می‌شود و گاهی اقتضای عدالت، جنگ است و گریزی جز آن نیست لذا جنگ، ضرورت عقلانی و وحیانی پیدا می‌کند.

تجاوز اسرائیل انسجام ملی ایرانیان را ترمیم کرد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: بسیاری از کارشناسان جامعه‌شناسی از شکاف اجتماعی در ایران نگران بودند ولی تجاوز اسرائیل این انسجام و وحدت را ترمیم و به ابزاری علیه دشمنان تبدیل کرد.

هم جنگ و هم صلح در راستای ارزش‌های الهی مطلوب است

استاد مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه صلح جنگ فی نفسه مذموم و ممدوح نیست، گفت: صلحی که مقید به قید عدالت و عزت باشد خیر و مطلوب است و اگر جنگ هم مقید به عدالت و عزت باشد و زمینه کمال و سعادت جامعه را فراهم کند ممدوح است ولذا جنگ و صلحی که در راستای اخلاق و ارزش‌ها باشد، مطلوب است.

اصالت در اسلام بدون هر قیدی با صلح است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد اینکه اصالت با جنگ است یا صلح، گفت: معتقدم بدون هر قیدی اصالت در اسلام با صلح است که البته مسیحیت آن را تصرف کرده است و جهان اسلام را جهان جنگ و ستیز و نزاع معرفی می‌کند و خودش را طرفدار صلح.

جنگ اسرائیل علیه ایران تقابل ظلمت با نور است

در هم‌اندیشی «جنگ و صلح در فلسفه سیاسی اسلامی» مطرح شد که اسرائیل مدینه ضاله است و حمله آمریکا، اسرائیل و صدام به ایران، جنگ ظلمت با نور عنوان شد.

12345678910...>>>
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما