سه‌شنبه 27 شهريور 1403   23:31:48

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

کالبد و اندیشه اسرائیل باید از بین برود

  • خلاصه :نشست هم‌اندیشی بررسی راهکارهای علمی و نظری مواجهه با رژیم صهیونیستی با حضور دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، به نقل از شفقنا، در این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین احمد رهدار جنگ خیالی و ذهنی را اولین راهبرد در مواجهه با رژیم صهیونیستی بیان کرد و گفت: در مبانی دینی تمرکز خیال در جهت اعمال نیک توصیه شده است و آیات و روایات زیادی ناظر بر این مسئله است که اگر شما گمان نیک ببرید و نیت‌تان را در خصوص مسئله خیر متمرکز کنید خداوند به شما ثواب خواهد داد. این ثواب دادن یک حکمت دارد و آن این است که امکان ندارد یک فرد خیال خود را در موضوعی متمرکز کند و این تا آخر در خیال بماند زیرا نهایتا در جایی از ساحت خیال بیرون خواهد آمد و تبدیل به عمل می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر یک میلیارد و نیم مسلمان یک جنگ خیالی را در ذهن علیه اسرائیل داشته باشند برکات زیادی را به دست خواهند آورد؛ ادامه داد: این جنگ یک جنگ همگانی، کم هزینه و مقدور برای همه است. تجربه  شخصی بنده در این موضوع  پس از شهادت یکی از دوستانم در لبنان و نتیجه دو سال جنگ خیالی با اسرائیل برکاتی برای من در ساحت عمل داشت که باعث شد من در همان سال اول طلبگی برای حضور در لبنان زبان عربی را فرا گرفتم و به جهت اینکه احتمال جنگ های پارتیزانی را می‌دادم انواع آموزش رزمی را دیدم و برای مشارکت کیفی و فعال در فلسطین حدود 50 جلد کتاب درباره فلسطین و اسرائیل خواندم و اولین مقالات منتشر شده من مربوط به این مسئله است. حال اگر کل مسلمانان دو سال با خیال خود با اسرائیل بجنگند قطعا اسرائیل محو خواهد شد. زیرا کسی که این کار را انجام دهد نسبت به اخبار فلسطین حساس است، شاید میلیون‌ها نفر از مسلمانان حتی کوچک‌ترین خبر و تحلیلی از فلسطین و اسرائیل در ذهن‌شان نباشد و اگر این زمینه‌ها نباشد اقدامات بعد از آن هم نخواهد بود.

وی شکست هیمنه اسرائیل را دومین راهبرد مواجهه با اسرائیل عنوان کرد و گفت: تاکنون حزب‌الله لبنان توانسته است دو بار هیمنه اسرائیل را بشکند یکبار در سال 2000 که لبنان توانست مناطق اشغال شده توسط اسرائیل را آزاد کند که در آن هنگام اسرائیل از این مناطق فرار کرد که این فرار ثبت شد و کتاب‌ها درباره آن نوشته و روحیه اسرائیل خرد شد و روحیه نیروهای مقاومت بالا رفت و مجددا در سال 2006 نیز این فرار تکرار و تشدید شد.

رهدار با اشاره به اینکه نباید شکست هیمنه اسرائیل در موشک دیده شود افزود: من معتقدم زمانی این هیبت اسرائیل شکسته شد که تصاویر یک نوجوان ده ساله سنگ به دست مقابل تانک اسرائیل منتشر شد همان که نشان می داد سنگ تمام سلاح  آن نوجوان است اما در عین حال عقب نشینی نمی‌کند و حتی چند سنگ به تانک می زند و آن تانک بر می‌گردد. آن تصویر در تاریخ ماندگار است شکست هیمنه یعنی ما با سنگ هم مقابل شما ایستاده‌ایم و نمی‌گذاریم شما کاری کنید، این استراتژی باید توسط رزمندگان مقاومت ادامه پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تاکید بر اینکه ملتی که به روی مرگ بخندد پیشاپیش پیروز است ادامه داد: این شکست هیمنه اسرائیل است. فلسطین و جبهه مقاومت باید به اقداماتی فکر کند که صولت اسرائیل را بشکند، این اتفاقی که در طوفان الاقصی افتاده اتفاق متفاوتی است که در آن تاکنون کشته‌های اسرائیل بیش از کشته‌های دومین جنگ اسرائیل با کشورهای عربی است.

وی گذر غزه از ظرفیت جهان عرب را سومین راهبرد خواند و گفت: در تمام دهه‌های گذشته حکومت‌های شیعی از غزه دفاع کردند و حکومت سنی از اسرائیل دفاع نکرده است. عربستان و دیگر کشورهای عرب باید به این فهم برسند و از این خواب بیرون بیایند که اول خود را مسلمان تلقی کند و بعد در دایره مسلمانی بدانند نقطه ثقل مسلمانی که می‌تواند کمک کند کجاست.

رهدار در پایان کربلایی‌شدن را راه نجات فلسطین از این وضعیت عنوان کرد و ادامه داد: ملت فلسطین فقط یک شانس برای نجات دارد آن هم اینکه خود را در امتداد کربلا تعریف کند. امتداد کربلا در غزه یعنی خندیدن به مرگ و این یک نقطه عطف است. به نظر من ملت فلسطین برای اینکه به اسرائیل غلبه کند باید یک بار تصمیم بگیرد بی‌رحم شود یعنی یک بار اعلام کند دو میلیون انسان غزه در فلان تاریخ یک پیاده‌روی به سمت قدس خواهند داشت و از قبل اعلام کند. روز موعود رسانه‌های کل دنیا این صحنه را رصد می‌کنند و این‌ها نه‌تنها دست به سنگ بلکه خالی‌تر از سنگ به سمت قدس بروند اسرائیل در مقابل دوربین‌های جهانی چقدر می‌تواند انسان را بکشد؛ مردم غزه باید آن قدر بی‌رحم شوند که پا روی جنازه عزیزان خود بگذارند و رد شوند آن روز هیبت و هیمنه اسرائیل شکسته و اسرائیل برای همیشه محو خواهد شد. به جای اینکه این همه سال شهید بدهند این شهادت‌ها یک روز باشد تا نقطه عطف ایجاد شود آن روز روز پیروزی خون بر شمشیر و روز پیروزی مظلوم بر ظالم خواهد بود.

در ادامه این نشست، سید محمدعلی غمامی مدیر گروه آموزشی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با اشاره به کتاب «پایان اسرائیل، فروپاشی از درون» از گئورگ کالستروم گفت: «دولت اسرائیل خود را نه با رفاه مادی و نه با قدرت نظامی و دستاوردهای فنی بلکه با مشخصه اخلاقی و ارزشمند انسانی اثبات خواهد کرد» این جمله که در ابتدای این کتاب آمده است سخنی است از دیوید بن گورین که به پدر اسرائیل معروف است. کالستروم این جمله را نشان از فروپاشی اسرائیل از درون می‌داند یک فروپاشی که منجر به نابودی خواهد شد.

مدیر گروه آموزشی مطالعات فرهنگی و ارتباطات خاطرنشان کرد: جنگی که امروزه در بیرون در حال رخ دادن است انعکاسی از جنگ در درون است یعنی همان اسرائیل و همان فلسطینی که در بیرون است در درون ما هم وجود دارد و این نشانه‌ای برای خودشناسی ما است. همانگونه که در قرآن کریم نیز آمده است:« فی الارض آیات للموقنین و فی انفسکم افلاتبصرون» که در اینجا انفسکم اشاره به نشانه‌هایی است که در درون انسان وجود دارد که ما می‌توانیم با نگاه کردن به این آیات بیرونی به آیات درونی پی ببریم.

وی جنگ در لایه ایده‌ها و اندیشه‌ها را مهم خواند و افزود: اسرائیل یک اندیشه درونی و یک تجلی بیرونی دارد که اگر نمی‌توانیم با آن کالبد بیرونی بجنگیم وظیفه داریم با آن روح، ایدئولوژی و اندیشه درونی بجنگیم چون اگر با آن اندیشه نجنگیم ممکن است خودمان به آن اندیشه تبدیل شویم. یعنی اگر در جایی کالبد اسرائیل از بین برود اما اندیشه آن نابود نشود در شکل‌های دیگر مثل کشتار صرب‌ها، کشتار مردم میانمار و… جوانه می‌زند و رشد می‌کند. بنابراین باید با این لایه از جبهه هم آشنا شویم و در آن لایه نیز بجنگیم.

غمامی ادامه داد: جنگ در غزه جنگ با کالبد این موجود است و برای شناخت روح این موجود باید به تاریخ بشریت رجوع کنیم. یکی از مهم‌ترین متن‌هایی که تاریخ بشریت را قدسی روایت کرده است آیات قرآن است که به ما نشان داده است برای شناخت روح این موجود باید چه محورهایی را در نظر گیریم.

مدیر گروه آموزشی مطالعات فرهنگی و ارتباطات تصریح کرد: میثاق شکنی یکی  از ویژگی‌های موجود اسرائیلی است که در قرآن به آن اشاره شده است « وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا» آیه 83 سوره بقره. که در این آیات به عهدهایی که قوم بنی اسرائیل با خدا بستند و آنها را نقض کردند اشاره می‌کند همان‌گونه که امروزه نیز به هیچ کدام از میثاق‌های بشری و بین‌المللی پایبند نیستند.

وی با اشاره به آیه 46 سوره نساء گفت: موجود اسرائیلی به تحریف مشهور است زیرا تاریخ را نیز تحریف کردند تا بتوانند موجودیت خود را حفظ کنند.

غمامی مسئله هراس از مرگ را عامل دیگری برای شناخت موجود اسرائیلی خواند و افزود: در آیات قرآن اشاره شده است که موجود اسرائیلی موجودی است که از مرگ می‌هراسد و آرزوی عمر طولانی می‌کند در حالی که در نقطه مقابل آنان مردم فلسطین به استقبال مرگ می‌روند.

وی واژه «ارض» را مفهوم دیگری برای شناخت اسرائیل معرفی کرد و افزود: آیات 21 تا 26 سوره مائده مربوط به قدسیت و ارزش زمین به قوم یهود است که در این آیات آمده است: «این زمین برای شما حرام شده است» پس مفهوم زمین مسئله مهمی است چون قرار است زمین به ارث برسد. بنابراین نکته زمین باید مورد توجه ما قرار گیرد و آن را نظریه‌پردازی و از زوایای مختلف بررسی کنیم به گونه‌ای که الهیات سرزمین داشته باشیم. در این آیات به فساد قوم یهود در زمین هم اشاره شده است و باید این نکات برای انسان تشریح شود و تا زمانی که این کار صورت نگیرد همچنان روح این موجود زنده خواهد ماند و این در کالبدهای دیگر ظهور خواهد کرد و دوباره فساد خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تاکید کرد: این‌ها ایده‌های الهام بخشی است که ما می‌توانیم برای تحلیل مسئله مواجهه با صهیونیسم روی میز بگذاریم و درباره آن تامل کنیم تا بتوانیم با اسرائیل در لایه بالاتر از کالبد بجنگیم.

حجت الاسلام و المسلمین علی‌اصغر اسلامی‌تنها درباره وظیفه و رسالت دانشگاه نسبت به مسئله فلسطین سخنانی مطرح کرد و گفت: دانشگاه هم باید کار نظری کند و توصیه‌های راهبردی عملی را در اختیار کنشگران قرار دهد.

وی با اشاره به بخش‌هایی از کتاب «نکوهش قربانیان» عنوان کرد: ادوارد سعید در مقدمه کتاب خود به مطرح شدن مسئله منازعات فلسطین با یهود به سطح بین‌الملل اشاره کرده است، سطحی که پر از بازنمایی‌ها، تصاویر و انگاره‌های تحریف شده است که دانشگاه و رسانه‌ها درباره اسرائیل انجام داده بودند و در ابتدا منکر اصل حق سرزمین فلسطینی‌ها و در گام بعدی منکر وجود خارجی مردم فلسطین شدند.

اسلامی‌تنها سپس به کتاب «الحداثة والمقاومة» تالیف طه عبدالرحمن اشاره کرد و به تبیین واژه «مقاومت» پرداخت و افزود: دانشگاه باید واژه «مقاومت» را به عنوان یک واژه تمدنی صورت‌بندی نظری کند تا بتواند از آن استفاده مطلوب داشته باشد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: واژه «مقاومت» از منظر فلسفی و صورت‌بندی نظری در دستگاه فلسفی ما ارائه نشده است، اما آنچه که از کتاب «الحداثة و المقاومه» می‌توان استخراج کرد این است که ما اگر بخواهیم مقاومت را توضیح دهیم باید مبتنی بر نظام مفهومی مقاومت که مجموعه‌ای از نظام واژگان مرتبط با مقاومت است توضیح داد که در این مفهوم واژه مقاومت شامل «قُم»، «قیام»، «قوم» و «قیم» است یعنی با این 4 نظام واژگان، مقاومت اینگونه تعریف شده:«قیام قومی است مبتنی بر قیم برای ایجاد بیداری». اما ادریس هانی در کتاب «روح المقاومه و فلسفه الزمان» تلاش کرده است از منظر حکمت متعالیه ورودی به توضیح فلسفی مقاومت کند و با اصالت وجود، مقاومت را توضیح دهد.

اسلامی‌تنها با تاکید بر اینکه ما الان با دو انسان اسرائیلی و فلسطینی روبرو هستیم گفت: انسان اسرائیلی انسان معطوف به قوم و قدرت است. این مسئله ارجاع داده می‌شود به روایت یهودیان در مورد داستان کشتی گرفتن یعقوب با خدا که پس از شکست خدا لقب اسرائیل به آن داده شده است و اسرائیل به معنای غالب بر خدا است. لذا انسان اسرائیلی انسان معطوف به دوگانه قوم و قدرت است یعنی به شدت قوم‌گرا است. حال نکته جالب این است که محققان یهودی به لحاظ تاریخی اثبات کرده‌اند آنچه از بنی اسرائیلی که در تاریخ آمده است جای سوال است و اکثر کسانی که امروزه در اسرائیل زندگی می‌کنند از نژادها و ملیت‌های مختلف هستند.

وی انسان فلسطینی را انسان معطوف به قیم و فطرت خواند و افزود: انسان فلسطینی در درونی‌ترین لایه عمل می‌کند. به نظر من بیش از آنکه ما در بخش رفتار بیرونی و تجلیات بیرونی تمرکز کنیم باید برای فهم مقاومت تلاش کنیم. مقاومت اساسا یک امر درونی است یعنی باید مقاومت در درون این خودآگاهی و استقامت شکل بگیرد.

استاد دانشگاه باقر العلوم(ع) تاکید کرد: انسان مقاوم در ساختار درونی‌اش مستحکم است و ما به این وجه درونی کم توجه هستیم. همه پیروزی‌های انسان مقاوم به خاطر استحکام و استقامت درونی او است و آنچه که در بیرون رخ می‌دهد تجلیات این امر درونی است. مقاومت اساسا در درون است و نوعی خودآگاهی درونی است لذا انسان مقاوم در درون شکست ناپذیر است.

اسلامی‌تنها تصریح کرد: گویا تنها راه حل انسان فلسطینی برای اثبات وجود قربانی دادن است، آنچه که امروز انسان فلسطینی در ساحت فطرت با آن روبرو است و به خاطر آن قربانی می‌دهد این است که جهان بازنمایی شده زندگی او را به رسمیت بشناسد زیرا آنچه در فضای جهانی بازنمایی شده امکان زندگی انسان فلسطینی را به رسمیت نشناخته است و انسان فلسطینی با مراجعه به سطح فطری می‌خواهد حق زندگی و حیات برای خود کسب کند و وقتی ما اینگونه نگاه کنیم مقاومت پیش از آنکه در فلسطین باید رخ دهد باید در درون ما انسان ها رخ دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه دستگاه فلسفی و جامعه‌شناسی ما باید مقاومت را در دستگاه تئوری معنا کند گفت: وظیفه اصلی دانشگاه صورت بندی نظری و تئوریک مقاومت است که مبتنی بر این صورت‌بندی در مقام عمل بتواند توصیه‌های مبتنی بر نظر را داشته باشد زیرا یکی از پسوردهای خودشناسی ما که خیلی راحت از کنار آن عبور می‌کنیم کلمه مقاومت است.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما