پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403   04:53:17

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

در راستای گسترش همکاری و تعاملات بین سازمانی؛

دیدار صمیمانه دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران با معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

  • خلاصه :حجت‌الاسلام‌والمسلمین فجری رئیس دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران ما به دنبال طلبه معتقد و هنرمند هستیم که این امر باید از طریق مؤلفه‌هایی که در بخش نظارت و ارزیابی وزارت ارشاد وجود دارد سنجیده شوند که در طول فعالیت‌های هنری خویش به ارزش‌های دینی و اخلاقی پایبند باشد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، هدف از تشکیل این جلسه در سه بخش: آشنایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بخش‌ها و مراکز دفتر تبلیغات اسلامی، حمایت معنوی و مالی از طلاب هنرمند و حمایت از کلیه طلبه‌ها و آشنایی آنها با مباحث هنری برای داشتن تبلیغ مؤثرتر و داشتن دوره‌های آموزشی برای طلاب هنرمند و خانواده ایشان برشمرد.
وی در این دیدار باتوجه‌به اهمیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان یک راس در تفکیک طلبه و شبه طلبه افزود: اشخاصی که داعیه طلبگی دارند را صرفاً به‌خاطر حوزوی بودن در سیستم ثبت نکند؛ در واقع ما به دنبال طلبه معتقد هنرمند هستیم و این امر باید از طریق مؤلفه‌هایی که در بخش نظارت و ارزیابی وزارت ارشاد وجود دارد سنجیده شوند که در طول فعالیت‌های هنری خویش به ارزش‌های دینی و اخلاقی پایبند باشد. 
فجری در خصوص تناقض موجود در روحیات این افراد بیان کرد: در حال حاضر روحانیون نمی‌دانند باید به‌عنوان یک نویسنده یا کارگردان  و هنرمند ایفای نقش کنند یا به‌عنوان طلبه؟ در نتیجه باید به آنان کمک کرد که به‌عنوان یک طلبه هنرمند بتواند خود را ثابت کنند که این کار از طریق دوره‌های آموزشی و حضور طلبه‌ها از طریق شرکت در برنامه‌های نقد تلویزیون و تئاتر و اختصاص‌دادن ستون نقد در مجله، ایجاد جلسات اردوهای مشارکتی با هنرمندان جهت تعامل بیشتر، تشکیل انجمن‌های هنرمندان طلبه با سرپرستی یک استاد متبحر جهت آموزش و راهنمایی و... می‌تواند به وقوع بپیوندد

معاون وزیر امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمود سالاری باتوجه‌به ایجاد شکاف عمیقی که بین هنرمندان و طلاب ایجاد شده بیان کرد: یکی از راهکارهای ازبین‌بردن این شکاف را تعامل معاونت هنر با مراکزی همچون دفتر تبلیغات اسلامی است و ما نیاز به طلبه‌هایی داریم که علاوه بر تسلط به مبانی فقهی و دینی به اقتضائات زمانه هم آگاه باشند تا باعث ایجاد دوگانگی و دوقطبی کردن فضا نشوند؛ هم چنین باید سعه‌صدر بالایی در مواجه با هنرمندان داشته باشند.
هنر یک امر ذاتی است که باید درون فرد باشد پس با آموزش و تمرین ما نمی‌توانیم هنرمند بسازیم. مثلاً با آموزش و کلاس‌های شعر و ادبیات نمی‌توانیم شاعر تربیت کنیم. هنر نیازمند یک آن است که درس‌دادنی نیست و باید اتفاق بیفتند،
براین‌اساس نگاه به تربیت هنرمند باید اصلاح شود. معاونت هنری در سه بخش موسیقی، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی با 10 زیرشاخه فعالیت می‌کند که در این بخش های می توانیم با دفتر همکاری داشته باشیم
نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد درباره ذهنیت طلاب و حوزه‌ها نسبت به هنر و هنرمند افزود: وضعیت خیلی مناسب نیست و این گسل باید با روش‌های مناسب برطرف شود تا دو طرف پذیرای هم باشند. دفتر تبلیغات اسلامی اگر شناسه‌ای از هنرمندان شاخص، صاحب‌نظر و خوش‌فکر را دارد، در اختیار قرار داده تا برای جلسات نقد، اتصال به کانون‌ها، فعالیت در شورای نظارت و ارزشیابی، داوری جشنواره‌ها و سیاست‌گذاری دعوت شوند.
اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد به ایجاد یک فاصله و بی‌اعتمادی فارغ از دولت‌ها بین طلاب و هنرمندان به دلیل نوع نگاهشان ایجاد شده تأکید کرد و افزود: طلاب یک روزنه کوچکی از هنر را می‌بینند که این روزنه حاشیه، مشکلات و مسائل غیرمتنی حوزه هنر است به همین دلیل نگاهشان به هنر جنبه منفی دارد. به دلیل جزیره‌ای عمل‌کردن مراکز، هم‌افزایی و اعتماد به وجود نیامده است. درحالی‌که بدنه هنر با خیلی از طلاب فاضل در حوزه‌هایی همچون موسیقی، نمایش، شعر و داستان‌نویسی و... ارتباط دارند و فعالیت انجام می‌دهند و ما باید این لینک‌ها را به وجود بیاوریم.
 بعد از نیازسنجی و امکان‌سنجی و برآوُرد شرایط مادی و معنوی، معاونت هنری در بستر lms می‌تواند دوره‌های مجازی به‌صورت آفلاین یا آنلاین برای طلاب هنرمند تعریف نماید. طلبه‌های مدرس و هنرمند می‌توانند در سامانه کارت تدریس معاونت هنر اقدام به دریافت کارت نمایند که این خود یک راه ارتباطی بین طلبه و وزارت ارشاد است. 65 واحد هنرستان زیبا زیرمجموعه وزارت ارشاد است که می توانیم از ظرفیت طلاب هنرمند و مدرس استفاده کرد و آنها وارد این مدارس شوند و به صورت هنرمندانه در کنار تدریس، فعالیت های تربیتی خود را انجام دهند.
خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر توجه بر جنبه‌های عرفانی هنر گفت: با نگاه تمدنی که به موضوع بنگریم حوزه علمیه باید کمک کند تا مشخص شود تمدن نوین اسلامی نسبتش باهنر در عرصه فکر مبتنی بر آموزه‌های دینی و انقلابی چطور باید باشد. باید این را بدانیم تا بتوانیم بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم. ورود حوزه علمیه ناظر بر فضای موجود است. در پدیده هنرهای تجسمی مانند تصویرسازی، نگارگری، عکس، گرافیک و تذهیب و... حضور طلاب  شدنی است و بیشتر نیاز است.
 برای اینکه در آینده بتوانیم حضور مستمر روحانیت را در بدنه داشته باشیم باید اول چهره‌سازی اتفاق بیفتد که حضور ایشان در فضاهایی مانند جشنواره هنرهای تجسمی فجر که بزرگ‌ترین جشنواره تجسمی است که شامل 1 دبیر کل و 12 دبیر است، و یا با کسب مقام در این گونه جشنواره ها می تواند این امر را تحقق بخشد.
روحانیون می‌توانند فارغ از نام حوزه، آموزشگاه‌های هنری راه‌اندازی کنند و تشکل‌سازی انجام بدهند. تا در شهرهای مختلف پایگاه‌های هنری برای خانواده‌های دغدغه‌مند تربیت فرزند وجود داشته باشد.
در بخش پژوهشی، نشریاتی همچون الهیات هنر و مطالعات هنر و رسانه و... را دارد که اگر نیاز به اتصال آنها به فضای دانشگاهی باشد ما می‌توانیم این امر با سهولت بخشیم. در جشنواره پژوهش فرهنگی که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌نماید می‌توانیم فضایی را برای پدیده‌هایی که دفتر تبلیغات اسلامی دغدغه‌اش است را فراهم کنیم.
در موزه هنرهای معاصر تهران که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موزه غرب آسیا است می‌توانیم آثار هنری طلاب بزرگ هنرمند را به نمایش بگذاریم و یا در طرح‌ها که قابلیت اجرا داشته باشد می‌توانیم در تحقق‌بخشیدن به آن کمک کنیم.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما