شنبه 17 آذر 1403   18:20:23

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

«تبلیغ بانمک»؛ اثری کاربردی در تربیت کودک و نوجوان

  • خلاصه :یک مدرس دوره‌های تربیت مربی کودک و نوجوان گفت: کتاب «مبلغ کودک و نوجوان، تبلیغ بانمک» دوره‌های کار با کودک را برای معلمان، طلبه‌ها، مبلغان و کسانی که در زمینه تربیت کودک و نوجوان فعالیت دارند، به روش‌های کاربردی تبدیل کرده‌ است و مشابه آن را به‌ این شکل نداشته‌ایم.
  • خلاصه :یک مدرس دوره‌های تربیت مربی کودک و نوجوان گفت: کتاب «مبلغ کودک و نوجوان، تبلیغ بانمک» دوره‌های کار با کودک را برای معلمان، طلبه‌ها، مبلغان و کسانی که در زمینه تربیت کودک و نوجوان فعالیت دارند، به روش‌های کاربردی تبدیل کرده‌ است و مشابه آن را به‌ این شکل نداشته‌ایم.
  • خلاصه :یک مدرس دوره‌های تربیت مربی کودک و نوجوان گفت: کتاب «مبلغ کودک و نوجوان، تبلیغ بانمک» دوره‌های کار با کودک را برای معلمان، طلبه‌ها، مبلغان و کسانی که در زمینه تربیت کودک و نوجوان فعالیت دارند، به روش‌های کاربردی تبدیل کرده‌ است و مشابه آن را به‌ این شکل نداشته‌ایم.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، آیین رونمايی از کتاب «مبلغ کودک و نوجوان، تبلیغ بانمک» نوشته حجت‌الاسلام علیرضا خوش‌قامت از مبلغان تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و از تازه‌های نشر مهرستان، با حضور جمعی از طلاب، مبلغان دینی و دانش‌آموزان مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین حقیقت، از استادان و مبلغان فعال در زمینه تربیت کودک و نوجوان در ابتدای این مراسم با خوانش روایتی از حضرت زهرا(س) اظهار کرد: ایشان از قول پیامبر(ص) نقل کرده‌ است: «دانشمندان و علمای شیعه ما در روز قیامت در حالی محشور می‌شوند که به اندازه چیزهایی که یاد گرفته و یاد داده‌اند، بر تن آن شخص لباس‌های فاخر بسیاری می‌پوشانند.» تعبیر «ألف‌ ألف» در این روایت به معنای هزار هزار است و به اندازه تلاش‌های مبلغ، به او لباس‌های فاخر و نورانی می‌پوشانند.

وی افزود: وقتی مطلبی را از یک مبلغ می‌پرسید یا او نکته‌ای به شما می‌گوید و یاد می‌گیرید و یا کتاب «مبلغ کودک و نوجوان، تبلیغ بانمک» را مطالعه می‌کنید که مطالب جذابی با روش‌های گوناگون بیان کرده‌ است، هم شما پاداش می‌گیرید و هم شخصی که این کتاب را نوشته و لباس‌های فاخر و نورانی به شما نیز داده می‌شود.

این مدرس و مبلغ گفت: روز قیامت، ارزش لحظاتی که انسان مطلبی فراگرفته است، مشخص می‌شود. یکی از روش‌های یادگیری، کتاب‌ خواندن و دیگری فراگیری علم از افراد عالم و دانشمند است. هرچه در سن کودکی و نوجوانی مطالب بیشتری یاد بگیرید، از آن‌ها نگهداری و به این مطالب عمل کنید، نتیجه‌اش را هم در این دنیا و هم در آخرت می‌بینید.

احساس نیاز؛ موتور محرک پیشرفت
سپس حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم صالحی، مدرس دوره‌های تربیت مربی و فعال حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: از قدیم که ما دوره‌های تربیت مربی را آغاز کردیم، یکی از مواردی که ضرورت آن احساس می‌شد، ابزار کار مربی بود؛ یعنی مربیانی که در دوره‌های ما شرکت می‌کردند، به ابزار نیاز داشتند. استاد ما، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین راستگو با این موضوع که محتوا و متن آماده به طلبه داده شود، مخالف بود. ایشان می‌فرمود طلاب به منابع دینی دسترسی دارند و روش کار را هم فراگرفته‌اند؛ پس خودشان باید محتوا تهیه کنند. این حرف صحیح بود؛ زیرا کسی که خودش مطلبی آماده کند، قدرش را می‌داند.

وی خطاب به دانش‌آموزان حاضر در مراسم گفت: ابوعلی سینا می‌گوید «پدر علم، تجربه است.» یعنی یک‌سری تجربه جمع و به علم تبدیل می‌شود. شما نیز در ایام مدرسه به تجربیاتی دست می‌یابید که باید آن‌ها را برای خود نگه دارید. یکی از نیازهای مربیان این بود که فلش‌کارت تولید شود. آن زمان خودمان کاغذ و مقوا تهیه و با قیچی یا تیغ موکت‌بری، فلش‌کارت‌ها را آماده می‌کردیم. چون کامپیوتر هم نبود‌، از شخص خوش‌خطی درخواست می‌کردیم تا مطلب را روی فلش‌کارت‌ها برایمان بنویسد.

این مدرس دوره‌های تربیت مربی کودک و نوجوان بیان کرد: من جمله ابوعلی سینا را این‌گونه بیان می‌کنم که پدر تجربه، نیاز است. تا وقتی احساس نیاز نکنیم، تجربه‌ای به وجود نمی‌آید؛ پس بشر هرگاه به جایی رسیده و پیشرفت کرده، به‌دليل احساس نیاز بوده است. اگر احساس نیاز نکنیم، هیچ‌گاه تولید و ابداعی صورت نمی‌گیرد. برخی از شما دوست دارید در آینده نویسنده شوید؛ اما ساعت‌ها باید تجربه کنید، بنویسید و کنار بگذارید.

وی توضیح داد: کتاب «مبلغ کودک و نوجوان، تبلیغ بانمک» دوره‌های کار با کودک را برای معلمان، طلبه‌ها، مبلغان و کسانی که در زمینه تربیت کودک و نوجوان فعالیت دارند، به روش‌های کاربردی تبدیل کرده‌ است. ما مشابه این کتاب را به‌صورت کاربردی نداشته‌ایم.

صالحی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: وقتی با کودک و نوجوان کار می‌کنیم، باید به‌طور مستمر خود را ارزیابی کنیم و سؤالاتی مانند این از خودمان بپرسیم که آیا حواسمان هست؟ آیا مخاطب توجه می‌کند؟

جای خالی داستان‌های جذاب در حوزه کودک و نوجوان
در ادامه، سیداحمد حسینی بهارانچی، مدیر انتشارات مهرستان ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: خوشبخت کسی است که یا با کتاب‌های خوب سروکار دارد یا با دوستانی که اهل کتاب‌اند. امیدواریم برنامه‌های مختص کتاب و کتابخوانی به این هفته محدود نشود و در سراسر سال برنامه‌های متعددی داشته باشیم.

وی به معرفی انتشارات مهرستان پرداخت و گفت: نشر مهرستان وابسته به مرکز احیای اندیشه و سیره علوی، سال ۱۳۹۵ تأسیس شد و نشری خصوصی به‌شمار می‌رود. مهرستان با تمرکز بر تولید کتاب‌های خانواده آغاز به‌ کار کرد و تاکنون به لطف خداوند و عنایت اهل بیت(ع)، ۱۶۵ عنوان کتاب به چاپ رسانده‌ایم که هرکدام نیز بارها تجدید چاپ شده‌اند. متوسط تجدید چاپ کتاب‌های مهرستان حدود ۹ مرتبه است و به این معناست که مخاطبان این انتشارات را به خوبی شناخته‌اند. ‬

مدیر انتشارات مهرستان افزود: فعالیت‌های این نشر، چهار محور شامل کتاب‌های خانواده و مهارتی، کتاب‌های ادبیات (رمان، داستان و روایت)، کتاب‌های کودک و کتاب‌های نوجوان را دربرمی‌گیرد. از سال ۱۳۹۹، فعالیت‌مان را در زمینه تولید آثار مرتبط با غدیر آغاز کردیم. آن زمان کتاب «سفری که پر ماجرا شد» به چاپ رسید، استقبال بسیاری از آن صورت گرفت و همان سال ۳۵ هزار نسخه از آن را به چاپ رساندیم و متوجه شدیم که خلأ بزرگی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: در سال بعد، کتاب «بچه‌ای که نمی‌خواست آدم باشد» را تولید کردیم که از این کتاب نیز استقبال بسیاری شد و ۸۵ هزار نسخه از آن روانه بازار شده است. تاکنون ۹ عنوان کتاب درباره غدیر از مقطع پیش‌دبستانی تا دبیرستان تولید کرده‌ایم که بالغ‌ بر ۲۵۰ هزار نسخه از آن‌ها چاپ شده و به دست مخاطبان در سراسر کشور رسیده است.

حسینی اظهار کرد: در تولید قصه و داستان جذاب و هنری برای کودک و نوجوان خلأ بسیار بزرگی وجود دارد. ما تمایل داریم از تولیدات طلاب نیز استفاده کنیم. ۸۰ درصد کتاب‌های کودک و نوجوان ترجمه است و اگرچه با کیفیت خوبی چاپ می‌شوند و با قصه‌های بعضاً جذابی همراه‌اند؛ اما فرهنگی با خود به همراه دارند. از طرفی در آمار فروش کتاب در کشور، اولین رتبه متعلق به کتاب‌های کودک و نوجوان و بیشترین نیاز و فروش نیز مربوط به این آثار است.

وی به تأثیرگذاری کتاب‌ «بچه‌ای که نمی‌خواست آدم باشد» اشاره کرد و افزود: این کتاب برای کودکان دبستانی تولید شده است و یکی از مادران زیر پست مربوط به آن، نظری با این مضمون نوشته بود که «من مذهبی نیستم و صرفاً برای آنکه فرزندم در مسابقه کتاب‌خوانی شرکت کند، این کتاب را خریدم؛ اما به قدری قصه آن جذاب بود که فرزندم من را مجبور کرد چهار بار آن را برایش بخوانم. ای کاش من هم در دوران کودکی، اين‌گونه با دین آشنا می‌شدم تا این‌همه در مقابل آن موضع نداشته باشم.» من طلبه هستم و ۲۵ سال سابقه طلبگی دارم. هنگامی که این جمله را خواندم، دلم قرص شد و متوجه شدم مشغول انجام کار طلبگی هستم.

مدیر انتشارات مهرستان تصريح کرد: من از قبل با حجت‌الاسلام خوش‌قامت آشنایی داشتم و شاهد زحمات ایشان در عرصه تربیت کودک و نوجوان بودم. این کتاب اثری کاربردی، فرهنگی و مهارتی است و هنگامی که پیشنهاد چاپش مطرح شد، از آن استقبال کردم.

یادآور می‌شود، حجت‌الاسلام خوش‌قامت، نویسنده کتاب «مبلغ کودک و نوجوان، تبلیغ بانمک» در این مراسم دقایقی به اجرای برنامه تربیتی برای دانش‌آموزان حاضر در سالن پرداخت. در پایان نیز با پرده‌برداری و امضای تابلوی یادبود، از کتاب «مبلغ کودک و نوجوان، تبلیغ بانمک» رونمایی شد.
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما