چهارشنبه 18 تير 1404   16:42:00

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

یادداشتی بر کتاب مدرسه ای برای آینده (مستندنگاری تجارب مدارس تحول خواه)

  • خلاصه :رئیس اداره کتابخانه، نشر و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بر کتاب مدرسه ای برای آینده یادداشتی نوشت.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، احمد خیری، رئیس اداره کتابخانه، نشر و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در یادداشتی عرصۀ تعلیم‌ و‌تربیت و نهاد آموزش‌ و پرورش مهم‌ ترین زیرساخت‌ رشد و بالندگی همه‌ جانبۀ کشور و ابزاری برای ارتقای سرمایۀ انسانی است؛ یکی از مؤثرترین نهادهای جامعه که بخش بزرگ و مهم زندگی فرد در آن سپری می‌شود. این نهاد و در رأس آن مدرسه، نخستین رویارویی جدی و رسمی افراد با جامعۀ بزرگ‌تر و همچنین، نخستین تربیت نظام‌یافته و رسمی را برای کودکان فراهم می‌کند. مدرسه، فرد را از خانواده تحویل می‌گیرد و برای جامعۀ بزرگ‌تر تربیت می‌کند.

این نهاد در دوره‌های سنی خاص، به‌ویژه در سنین اولیۀ ورود به مدرسه، نقش مهم‌تر و پررنگ‌تری نسبت به خانواده دارد؛ به‌طوری ‌که درصورت وجود تضادهایی بین خانواده و مدرسه، دانش‌آموزان به‌دلیل نقش پررنگ مدرسه و وجود گروه هم‌سالان در آن، بیشتر به‌سمت نگرش‌ها و ارزش‌های مدرسه جهت‌گیری می‌کنند؛ بنابراین شالودۀ بسیاری از نگرش‌ها و رویارویی افراد با دنیای واقعی و نوع تعامل با آن در مدرسه است. توجه به این موضوع که بخش مهمی از یادگیری در سنین اولیه شکل می‌گیرد و نگرش‌هایی که در این دوره به‌وجود می‌آید، پایه‌های اساسی شخصیت فرد را می‌سازد، اهمیت مدرسه را دوچندان می‌کند.

توجه به تجربیات جهانی در زمینۀ نوآوری و تحول در نظام آموزشی از یک‌طرف و انتقادهای وارد بر نظام آموزش‌وپرورش فعلی و ناکارآمدی آن در برخی از زمینه‌ها (مانند نمره‌محوری، حافظه‌محوری، عدم‌یادگیری مهارت‌های مربوط به زندگی، محتوای نامناسب آموزش و همچنین، احتمال به‌خطر‌افتادن سلامت روانی دانش‌آموزان) مبنایی برای شکل‌گیری نوع جدیدی از مدارس شد که از آن می‌توان با عنوان «مدارس تحول‌خواه» یاد کرد.

بر همین اساس، برخی از افرادی که در این نظام تحصیل‌ و خلأهای تربیتی آن را شناسایی کرده‌اند، بر آن شده‌اند که مدارسی را ایجاد کنند که بسیاری از نقص‌های نظام آموزشی رسمی را پوشش دهد. بی‌شک، مؤسسان مدارس تحولی از تجارب جهانی در این زمینه بهره برده‌اند؛ ولی در عین ‌حال تلاش کرده‌اند این تجارب را بر اساس فرهنگ ایرانی‌اسلامی بومی کنند. همچنین، بین این مدارس ازنظر میزان و شدت تغییراتی که نظام آموزشی فعلی ایجاد کرده‌ است، تفاوت‌های بسیاری وجود دارد؛ ولی همۀ آن‌ها با توجه به امکانات و مبانی نظری تربیتی که به آن معتقدند، رفع نواقص و کمبودهای نظام آموزش رسمی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

این مدارس با رویکردهای جدید به آموزش، دارای تجارب غنی هستند که در صورت ثبت‌شدن و تبدیل‌شدن به الگو، قابلیت استفاده در موارد مشابه را دارند؛ ضمن اینکه ثبت این تجارب می‌تواند نوعی تولید دانش محسوب شود. به همین دلیل، بر آن شدیم تا به ثبت و مستندنگاری تجارب این مدارس بپردازیم. مستندنگاري ابزاري است که به ثبت تجربیات فردي و گروهی می‌پردازد و باعث می‌شود تا دانش ذهنی افراد که در رفتار و درك انسان قرار دارد و از تعامل افراد ظهور می‌یابد، به دانش صریح تبدیل شود که دانش مستند و عمومی است و از این طریق، جامعه به دانش‌های جدید دست یابد.

کتاب حاضر در قالب چهار گفتار تنظیم شده است؛ در گفتار نخست به برخی از مبانی مفهومی و روش‌های یادگیری پرداخته می‌شود که بیشتر مد نظر یا مورد نقد مدارس تحول‌خواه است. گفتار دوم به روش مطالعه و ثبت تجارب مدارس تحول‌خواه اختصاص دارد. در گفتار سوم تجارب ثبت‌شده به تفکیک هر مدرسه ارائه می‌شود. گفتار چهارم نیز به جمع‌بندی و ارائۀ الگویی برای مدارس تحولی اختصاص می‌پردازد.

کتاب "مدرسه ای برای آینده(مستندنگاری تجارب مدارس تحول خواه" به تالیف جمعی از نویسندگان توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تهیه و به بازار نشر عرضه شده است همچنین علاقمندان می توانند نسخه الکترونیک این کتاب را در وب گاه یا برنامه کاربردی کتابخوان همراه پژوهان دریافت کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما