شنبه 6 مرداد 1403   10:56:03

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

بانک ها بجای برپایی موکب، وام بدون سود به زائران بدهند

  • خلاصه :استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه ما باید یک عنصر حرکت بخشی را بدون اینکه خللی در حرکت اصلی طراحی کنیم گفت: به عنوان مثال بانک ها برای حمایت از پیاده روی اربعین بجای برپایی موکب، وام بدون سود به زائران بدهند.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، دکتر رسول نوروزی در هم اندیشی بین المللی اربعین و تمدن نوین اسلامی که به همت معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی بصورت حضوری و مجازی برگزار شد بیان داشت: در اربعین بدون نیاز به اینکه نیاز به یک قوه قهریه باشد یا قوانین نظامی در آن وجود داشته باشد با یک سری قوانین مدنی و یک سری توافق با یکدیگر روبرو هستیم که باعث شده مردم یک سری کنش های مشترکی را باهم داشته باشد.
وی ادامه داد: هر تمدنی یک ایده کانونی دارد و آن ایده کانونی بار آن تمدن را به دوش می کشد و بر هویت تمدنی تمامی متعلقین به آن تمدن یعنی خارج از مرز جغرافیا اثر می گذارد.
نوروزی گفت: بنظر من اربعین توانسته ساخت هویت تمدنی از درون را استارت زده و آغاز کند و این کاری است که انقلاب اسلامی قبلا تلاش داشت تا با حج انجام دهد اما در اربعین در حال رخ دادن است و حداقل تعامل بین جهان شیعه را ایجاد می کند اما باید تمامی الزاماتی که در ساخت هویت تمدنی داریم را در اربعین هم مورد توجه قرار دهیم تا این هویت تبدیل به یک کنش شبکه ای شود.
وی اضافه کرد: اگر قرار باشد که اربعین بصورت ایجابی در ساخت هویت تمدنی ما مشارکت کند ما نیاز داریم که تمامی مفاهیمی را که در حوزه الهیات اجتماعی و حوزه های مختلف فعال هستند را ضرب در اربعین کنیم؛ برای مثال موقوفات وقف در اربعین چه مقدار هستند؟ یعنی انفاقاتی که در گذشته و تاریخ تمدن اسلامی افتاده، استمرار این درون زایی را تضمین کرده و روز به روز امکان گسترده شدن آن را بیشتر می کرده است.
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: علت اینکه در زمان صفوی جاده های خوبی داشتیم این بود که وقتی کسی می خواست چیزی را وقف کند حالت ایجابی صورت می گرفت و وقف چیزهای مختلفی می کرد برای مثال وقف زمین خود را بر مرمت جاده صورت می داد یا چاه خود را برای حمل و نقل استفاده می کرد و بصورتی برای این مساله خدمت میرساند.
وی اظهار داشت: در زمان حاضر نیز می توان خیلی از این موارد را آورد و در اربعین ضرب کرد و اگر این کار صورت نگیرد محدود باقی می ماند و ما باید یک عنصر حرکت بخشی را که مدام رو به گسترش باشد را بدون اینکه خللی در حرکت اصلی ایجاد شود، طراحی کنیم.
نوروزی اضافه کرد: برای مثال بانک ملی در مسیر راهپیمایی اربعین موکب دارد در حالیکه واقعاً اگر می خواهد اقدام موثری در زمینه حمایت از اربعین داشته باشد، می توانست وام در نظر گرفته شده برای اربعین را از ابتدا بدون سود ارائه کند.
وی ادامه داد: تمامی گروه هایی که در این زمینه درگیر هستند باید همکاری داشته باشند و به عنوان مثال اصحاب رسانه باید با هم بنشینند و در این خصوص فعالیت های را داشته باشند تا روز به روز جریان پیاده روی اربعین تقویت شود.
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما