دوشنبه 10 ارديبهشت 1403   23:43:34

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح نمود؛

فتح مکه، اولین واقعه‌ تمدّن‌ساز اسلام در ماه مبارک رمضان

  • خلاصه :محمد باغستانی: تشکیل اولین دولت شهر مسلمان پس از فتح مکه اتفاق افتاد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، محمد باغستانی مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی، در گفتگویی اولین واقعه تمدن ساز اسلام در ماه مبارک رمضان را فتح مکه عنوان نمود و گفت: یکی از اتفاق‌های مهم در صدراسلام در ماه مبارک رمضان، فتح مکه است.
وی افزود: فتح مکّه در ادامه شکل‌گیری حرکت تمدنی است که از مدینه شروع شد که پس از ۱۳ سال یه جمعیت کوچکی مسلمان شدند و پیرو اسلام شدند و سپس در مدینه به جامعه‌ای که اکثریتش مسلمان شده بودند تبدیل شد و به اصطلاح امروزی دولت شهر مسلمان به وجود آمد .
مدیر گروه هنر و تمدن اسلامی گفت: با قوانینی که پیامبر اکرم(ص) در سال اول تنظیم کردند و سپس قرآن کریم و آیاتش آن قوانین را ادامه می‌داد، به یک دولت شهر تبدیل شد. مستقل از دولت شهری که در از عصر جاهلی در مکّه برپا شده بود و بر کل شبه جزیره حاکمیت داشت. این اعلام استقلال طبیعتاً به مذاق مشرکان مکّه هرگز خوش نیامد و از سال دوم و سوم و پنجم جنگ‌هایی را با مسلمان‌ها آغاز کردند که ما آن جنگ ها را به عنوان غزوات بدر و اُحد و خندق در تاریخ می‌شناسیم. 
باغستانی افزود: در این دوره مسلمان‌ها مورد هجوم قرار گرفتند و توانستند از حاکمیت خود در شهر مدینه کاملاً دفاع کنند. خصوصاً در خندق که با شکست دشمن و عدم ورود به شهر با طراحی که جناب سلمان نخستین ایرانی مسلمان به اصحاب پیامبر(ص) داد و خندق را حفر کردند و دیگر عوامل دولت شهر مدینه استقرار تاریخی خودش را در این مرحله به دست آورد.
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما