شنبه 8 ارديبهشت 1403   21:45:02

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

برگزاری میزگرد تخصصی مفهوم شناسی سبک زندگی

  • خلاصه :میزگرد تخصصی مفهوم شناسی سبک زندگی، به همت دبیرخانه چهارمین جشنواره کتاب سال سبک زندگی و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با حضور اساتید مطرح حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، این میزگرد با حضور اساتیدی همچون: حجت الاسلام مهدوی کنی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام، جمله سادات علم الهدی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، احد فرامرز قراملکی رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره، و حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
حجت الاسلام مهدوی کنی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بعنوان اولین سخنران این میزگرد، ابتدا تعریفی از سبک زندگی ارائه داد که قبل تر در اثر خود با عنوان  دین و سبک زندگی مطرح کرده‌ بود.
وی سپس به طرح نظریات رایج و معاصر در جامعه شناسی فرهنگی پرداخته و تفاوت‌ها و تمایزهای آنها را تبیین کرد ودر بخش پایانی به سه عنصر و مؤلفه هویتی در سبک زندگی اسلامی ایرانی یعنی عنصر مدرنیته غربی، آموزه‌های اسلامی و هویت ایرانی اشاره کرد.
جمله سادات علم الهدی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی از دیگر مدعوین در این میزگرد بود و ابرازداشت:  با تمرکز بر حوزه تعلیم و تربیت و آموزش به تحولات دوره مدرن و طرح تقسیم کار و تخصصی شدن امور، باعث شده است که حتی اهل علم تبدیل به کارمندان خودکفا و خود بنیادی شوند که فارغ از اتصال و وابستگی به معنویت و حقیقت، سبک زندگی بی‌هویت را ایجاد کنند
در ادامه احد فرامرز قراملکی رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی، با طرح این نکته آغاز کرد که سبک زندگی بالاتر از رفتار است و به صورت توصیف گر و نه تبیینی است. بعلاوه سبک زندگی به لحاظ حوزه عملی، ذیل روانشناسی اجتماعی قرار می‌گیرد و ترادف با مفهوم Share fate است.
وی افزود: دیگر مفاهیم مترادف، تحلیل گفتمان، بحث های اگرنیستانسیالیسم و فیلسوفانی، مانند لونیاس نیز با سبک زندگی مرتبط است.
قلمروهای انقلاب ارتباطات و رسانه‌ها، ریزش گفتمانی، تصویرسازی بعنوان مبانی سبک زندگی و نظائر آنها قلمروهایی است که بایستی نسبت به آنها حساسیت داشت.
حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی نیز در ادامه افزود:
در تعریف سبک زندگی نباید گرفتار فروکاهش یا توسعه بی قاعده معنایی شد.
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره در تعریف سبک زندگی به مؤلفه‌هایی نظیر الگو بودن، ترکیبی بودن، ترجیح داشتن، ناظر به کنش‌های انسانی بودن و توجه به عرصه‌ها و شرایط زیستی او توجه داشت و تاکید داشت نباید سبک زندگی را با فرهنگ و دین خلط معنایی کرد.
حجت الاسلام الهی خراسانی افزود: فرهنگ نسبت به سبک زندگی پایداری بیشتری دارد و دین مخصوصا با نظر به ایمان امکان جهت دادن به سبک زندگی را دارد
در پایان حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تأکید بر نقش معنا در سبک زندگی متذکر شد که معنای خاصی از سبک زندگی که در دهه های اخیر در سطح جهانی مطرح شده، معنا را در یک بستر تاریخی و به شکل برساخته و فاقد ذات در سبک زندگی مطرح می کند. به این معنا آن معانی مابعدالطبیعی که امکان تحقق در معنای سبک زندگی وجود دارد را اجازه ظهور و بروز بهش نمیدهد.
وی افزود: در مقابل بر اساس مبانی اسلامی و حکمت اسلامی و بر اساس جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء این امکان برای سبک زندگی اسلامی وجود دارد که انسان در زندگی دنیوی بر اساس روحانیت البقاء بودن معانی مختلفی را برگزیند و انتخاب کند و عین حال که به وجه تاریخی و این دنیایی او توجه می شود از ابعاد مابعدالطبیعی او  غفلت نشود.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما