يكشنبه 9 ارديبهشت 1403   20:37:18

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

تقدیر و تشکر وزیر ارشاد از فعالیت های کم نظیر قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

  • خلاصه :شصت و ششمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، روز دوشنبه، ۱۳ آذرماه در محل وزارت ارشاد و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر اعضای این کمیسیون برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، شصت و ششمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، روز دوشنبه، ۱۳ آذرماه در محل وزارت ارشاد و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر اعضای این کمیسیون برگزار شد. درابتدای این جلسه پس از رونمایی از سامانه جامع اطلس مؤسسات قرآنی،گزارش فعالیت های قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان اولین پیش دستور از سوی حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده به عنوان نماینده دفتر تبلیغات اسلامی در این کمیسیون و رئیس میزتوسعه و تعمیق فرهنگ قرآن قطب تعمیق ایمان ارائه گردید.
حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی پس از آرزوی پیروزی هرچه زودتر مردم مظلوم فلسطین، در باره فعالیت قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در راستای انجام رسالت خویش در حوزه ارتقای فرهنگ قرآن در سطح کشورو فراهم نمودن زمینه توسعه پژوهش های قرآنی و همچنین در پاسخ گویی به شبهات قرآنی، فعالیت های گسترده ای را در عرصه های پژوهش، آموزش، تبلیغ و ترویج و تولیدات نرم افزاری در دستور کار خویش قرار داده است که گزارش تفصیلی آن در 60 صفحه و خلاصه آن در 11 صفحه تقدیم وزیرمحترم و دبیر خانه کمیسیون گردید و جهت اطلاع دقیق تر اعضای محترم کمیسیون  در گروه مربوط به اعضای کمیسیون درمحیط مجازی ایتا نیز بارگزاری شده است. اما خلاصه ای از این گزارش در این فرصت محدود به استحضار سروران می رسد.
فعالیت های قرآنی دفتر تبلیغاتاسلامی حوزه علمیه قم در راستای حل مسئله ضعف حضور ادبیات و مرجعیت قرآن در فرهنگ عمومی و تخصصی در چند بخش انجام می گیرد:
بخش اول : پژوهش
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به دلیل دارا بودن بزرگ ترین مرکز پژوهش های قرآنی کشور با عنوان پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تلاش نموده است تا بهره گیری از دهها اندیشمند قرآنی در راستای فراهم نمودن زمینه توسعه پژوهش های قرآنی کشور، پاسخگویی به نیاز های پژوهشی پژوهشگران  و ترویج فرهنگ قرآن در سطح عموم و متخصصان، صدها اثرقرآنی را به جامعه قرآنی کشور تقدیم نماید. که بعضی از این آثار در جشنواره های ملی مثل کتاب سال جمهوری اسلامی، نمایشگاه های بین المللی قرآن، کتاب سال حوزه افتخاراتی را کسب نماید. این آثار در بخش های ذیل عبارتند از : 
1.پژوهش های زیر ساختی و مرجع
تدوین و تولید چندین کلان پروژه قرآنی ،دهها دانش نامه، فرهنگ نامه ، دایره المعارف بزرگ قرآن کریم و تفسیر قرآن ، تفسیر آموزشی و فرهنگ موضوعی و تفاسیرو... در راستای فراهم نمودن زمینه دسترسی سریع و آسان پژوهشگران و اساتید حوزه و دانشگاه به اطلاعات مورد نیاز قرآنی
2.پژوهش های مرتبط با پرسش ها و شبهات قرآنی
الف: پاسخ به پرسش ها 
با توجه به ارسال بیش از پنجاه هزار پرسش قرآنی از اقشار گوناگون جامعه به پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، تلاش شده است تا این  پرسش ها در چندین جلد به صورت موضوعی منتشر و نرم افزار موبایلی آن را نیز تولید و به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
ب: پاسخ به شبهات 
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با شناسایی شبهات قرآنی در حوزه استشراق ودیگر اندیشان، پاسخ های تفصیلی را در قالب چندین اثر تولید و عرضه نموده است.
3.پژوهش های علمی(تولید مقالات و پایان نامه های قرآنی)
دفتر تبلیغات اسلامی به جهت دارا بودن چند مرکز آموزشی همچون دانشگاه باقرالعلوم و دیگر موسسات حوزوی، و همچنین دارا بودن دو مجله قرآنی،تا کنون صدها مقاله قرآنی و پایان نامه قرآنی تولید و عرضه نموده است.
4. پژوهش های ترویجی
دفتر تبلیغات اسلامی در راستای تامین محتوای مورد نیاز مراکز فرهنگی، تبلیغی، و همچنین عموم جامعه تولید دهها اثر را در دستور کار خویش قرار داده و تاکنون توانسته آثار ارزشمندی همانند: پیام های آسمانی در چند جلد  برای نوجوانان، تولید صد شب قصه قرآنی برای کودکان،دانش نامه قرآنی ویژه نوجوانان، پرسمان های کودک، جامع ترین فرهنگ نامه سبک زندگی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) مربوط به حوزه های فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، عبادی، محیط زیست را تهیه و در اختیار جامعه قرآنی قرار دهد.فرهنگ نامه سبک زندگی به دلیل کاربردی بودن محتوا و مبتلا به بودن موضوعات از سوی مخاطبان مورد استقبال کم نظیری قرار گرفته است. و از سوی چند مرکز بین المللی درخواست ترجمه شده است. که تا کنون 50 جلد منتشرشده و 12 جلد دیگر در حال انتشار می باشد.
5.برگزاری نشست ها و همایش های قرآنی
دفتر تبلیغات اسلامی در راستای تحقق حکمرانی قرآنی تلاش نموده است با تاسیس اندیشکده حکمرانی قرآنی تا کنون صدها نشست  در حوزه حکمرانی قرآنی و دیگر موضوعات با همکاری دیگر مراکز پژوهشی حوزه و دانشگاه و چند همایش ملی قرآنی  برگزار نماید.
6. تاسیس کارگروه ویژه مرجعیت علمی قرآن
دفتر تبلیغات اسلامی در راستای لبیک گفتن به ندای مقام معظم رهبری دام توفیقاته مبنی برتلاش اندیشمندان بر استخراج مبانی علوم انسانی از قرآن کریم، کارگروه ویژه مرجعیت علمی قرآن را با حضور اندیشمندان قرآنی کشور تشکیل داده است که تا کنون موفق به تدوین و تولید منشور مرجعیت علمی قرآن و چندین اثر در همین حوزه شده است که منشورآن  در شورای انقلاب فرهنگی در حال بررسی می باشد تا به عنوان سند ملی و نقشه راه در حوزه مرجعیت علمی قرآن به مراکز علمی کشور ابلاغ گردد. همچنین در راستای ترویج ادبیات مربوط به حوزه مرجعیت علمی قرآن و استفاده از نظرات اندیشمندان، اولین همایش ملی مرجعیت علمی قرآن در سال آینده با مشارکت وزارت علوم و حوزه های علمیه و دفتر تبلیغات اسلامی و نیزبا همکاری دیگر مراکز علمی کشور برگزار خواهد شد. از همین جا از تمام صاحب نظران و مراکز علمی و پژوهشی انتظار داریم تا در تحقق منویات مقام معظم رهبری ما را در این حرکت بسیار مهم قرآنی یاری نمایند.
بخش دوم: آموزش
1.    تاسیس رشته های تخصصی قرآنی سطح 3و4 در مراکز آموزشی دفتر در سه استان قم،اصفهان و خراسان رضوی که تا کنون صدها نفر برادر و خواهر فارغ التحصیل و به جمع مبلغان تخصصی ، مربیان و اساتید حوزه و دانشگاهها ملحق شدند.
2.    برگزاری دوره های آموزشی ترویج فرهنگ قرآن برای مبلغان،مربیان،فعالان قرآنی، ائمه جماعات در شش استان قم،اصفهان،تهران،خوزستان،سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی
با توجه به ضرورت روز آمد شدن مبلغان در حوزه قرآنی،مرکز آموزش های کاربردی دفتر تلاش نموده است تا با استفاده از اساتید مجرب نسبت به برگزاری دوره های تربیت مربی ترویج فرهنگ فرهنگ قرآن و شیوه های پاسخگویی به شبهات و پرسش های قرآنی در سراسر کشور اقدام نماید. 
بخش سوم : تبلیغ
دفتر تبلیغات اسلامی علاوه بر اعزام هزاران مبلغ و بکار گیری بیش از سیصد گروه تبلیغی توانسته است با تشکیل گروههای تخصصی  ترویج فرهنگ قرآن از مبلغان در شش  استان قم،اصفهان،تهران،خوزستان،سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و اعزام آنها به سراسر کشور و همچنین ازحضور فعال آنها در محیط های مجازی بهره ببرد.
بخش چهارم: تولید نرم افزارهای قرآنی و راه اندازی غنی ترین پرتال قرآنی
دفتر تبلیغات اسلامی تلاش نموده است از همان ابتدای فعالیت های قرآنی، تولید آثار متناسب با فضای مجازی را در دستور کار خویش قرار دهد و در کشور اولین نرم افزار قرآنی  تبیان را تولید نماید و در ادامه با تاسیس بزگ ترین و غنی ترین پرتال قرآنی را با عنوان پرتال جامع علوم و معارف قرآن، خدمات کم نظیری را ارائه دهد و اکثر تولیدات قرآنی را به صورت رایگان در این پرتال عرضه نماید. و در ادامه با تولید نرم افزارهای موبایلی رایگان، جامع ترین اطلاعات زیرساختی قرآن را به علاقه مندان عرضه نماید.و به شکر خدا مورد استقبال کم نظیر آنان قرار گیرد در حدی که روزانه هزاران نفر ازمحتوای غنی این پرتال قرآنی و نرم افزارهای موبایلی استفاده می کنند.
بخش پنجم: تشکیل گروه علمی پاسخگویی به پرسش های قرآن
دفتر تبلیغات اسلامی با تاسیس بزرگ ترین مرکزملی  پاسخگویی به پرسش های دینی تلاش نموده است با تشکیل گروه تخصصی قرآنی به هزاران پرسش و شبهات قرآنی را پاسخ دهد.و شیوه پاسخگویی به پرسش ها و شبهات قرآنی را نیز به مبلغان آموزش دهد.
بخش ششم: بخش تعاملات با دیگر مراکز فرهنگی،آموزشی،پژوهشی
دفتر تبلیغات اسلامی جهت معرفی ظرفیت های قرآنی خویش و بهره جستن از ظرفیت های دیگر مراکز قرآنی کشو، تعامل با تمام مراکز قرآنی و غیر قرآنی  حوزوی و غیر حوزوی اعم از مراکز آموزشی، فرهنگی، پژوهشی وتبلیغی را در دستور کار خویش قرار داده است. و تا کنون توانسه است علاوه بر ارتباط موثر با بیش از چهل مرکز و نهادهای فرهنگی و تبلیغی و پژوهشی، با برگزاری نمایشگاه،کارگاه در بسیاری از مراکز، ظرفیت های قرآنی خود را معرفی نماید. و این آمادگی رادارد تا این ظرفیت عظیم قرآنی را در اختیار همه علاقه مندان و نهادها ، مراکز آموزشی و فرهنگی و پژوهشی کشور قرار دهد.
تقدیر و تشکر وزیر و معاون وزیر و اعضای کمیسیون
در ادامه جلسه جناب دکتر اسماعیلی وزیرمحترم ارشاد اسلامی و دکتر معاف معاون محترم قرآنی وزیر و همچنین دیگر اعضای کمیسیون پس از تشکر از حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی و کلیه همکاران دفتر تبلیغات اسلامی از ارائه گزارش زیبا و جامع بواسطه حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده قدردانی نمودند.
اعلام آمادگی اعضای کمیسیون برای استفاده از تولیدات قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی
در پایان جلسه، دیگراعضای محترم کمیسیون ضمن ابراز شگفتی از این همه فعالیت های ارزشمند قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی پیشنهاد  دادندتا دفتر تبلیغات اسلامی برای معرفی جدی تر این همه آثار فاخر و کاربردی قرآنی  به دیگر مراکز نیازمند کشور، اقدامات لازمی را در دستور کار خویش قرار دهد چون بسیاری از مراکز در سطح کشور اطلاعی از این همه فعالیت موثر قرآنی دفتر ندارند و نیزبرای استفاده از ظرفیت های قرآنی دفتر اعلام آمادگی نمودند. ودر مقابل، نماینده دفتر تبلیغات اسلامی جناب حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده نیز اظهار داشتند در سال گذشته نامه ای مبنی بر اعلام آمادگی دفتر تبلیغات اسلامی برای معرفی ظرفیت های قرآنی خویش از سوی ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر واعظی برای بسیاری از مراکز مهم و نهادهای فرهنگی کشور ارسال گردید که بعضی از مراکز پیگیر و اقدامات لازم همچون برگزاری کارگاه و جلسات آشنایی با آثار و فعالیت های دفتر از سوی میز قرآن انجام گرفته است و هم اکنون نیز دفتر تبلیغات اسلامی برای ادامه این اقدامات آمادگی لازم را دارد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما