شنبه 8 ارديبهشت 1403   23:13:25

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

رئیس میزکار تخصصی مبارزه با جریانها و فرق انحرافی:

جوانان ما پُرسؤال هستند! / گفت‌وگو نیاز جدّی در فضای ادیان، مذاهب و فرق انحرافی است

  • خلاصه :رئیس میزکار تخصصی مبارزه با جریانها و فرق انحرافی گفت: تجربه و تاریخ نشان داده است که عقیده را صرفاَ با عقیده و رفتار متناسب می توان مجاب نمود.
به گزارش تبلیغ نیوز، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی هوشیار رئیس میزکار تخصصی مبارزه با جریانها و فرق انحرافی، فراهم نمودن زمینه گفت‌وگو با صاحبان فکر و اندیشه ادیان و مذاهب و فرق انحرافی را امری مهم برشمرد و اظهار داشت: امروزه یکی از نیازهای مهم و جدّی ما در فضای ادیان و مذاهب و فرق انحرافی؛ فراهم نمودن زمینه گفت‌وگو با صاحبان فکر و اندیشه هایی است که بر خلاف مذهب امامیه می اندیشند و علاوه بر آن؛ مردم را به سوی باورهای خود دعوت می نمایند.

وی در ادامه بیان کرد: شاید برخی چنین بیاندیشند که تنها راه مقابله با این دسته از افراد، برخورد امنیتی و قضائی است، اما تجربه و تاریخ نشان داده است که عقیده را صرفاَ با عقیده و رفتار متناسب می توان مجاب نمود. از این روی از ابتدای دوران مسؤلیت خود، واژه مواجهه را جایگزین مقابله کرده و تمامی برنامه های این میز را به سمت «مواجهه اندیشه ای» با صاحبان اندیشه های غیر هم سو مدیریت کرده ایم.

حجت الاسلام محمدی هوشیار گفت: از رهگذر آنکه هدایت، تنها با مواجهه اندیشه ای صورت می پذیرد، باید زمینه گفت‌وگو را برای این مواجهه فراهم کنیم و شاید مراد مقام معظم رهبری از فرمان جهاد تبیین نیز برای حوزه تخصصی ما همین باشد. البته باید به این نکته اشاره کنم که گفت‌وگو، چیزی غیر از مواجهه کلامی و اعتقادی است. گفتگو باید از جنس شنیدن، محبت نمودن، تعامل علمی، فرصت دادن، اندیشیدن و فراهم نمودن فضای اندیشه و تأمل برای رقبای اعتقادی است.

رئیس میز تخصصی مقابله با جریان ها و فرقه های انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی با تأکید بر اهمیت گفت‌وگوی آگاهانه و عالمانه با مخاطبی که دچار مشکلات اعتقادی شده است اظهار داشت: به یاد داشته باشیم که هیچ کسی در مواجهه با چهار یا پنج شبهه اعتقادی منحرف نمی شود تا او را به صرف مواجهه کلامی و پاسخ های اعتقادی بتوانیم هدایت کنیم، بلکه آنچه رهزن جوانان می شود؛ اقناع روان شناختی و متأثر شدن از مجموعه رفتارهای فرقه ای می باشد که تنها راه درمان این بیماری، گفت‌وگوی آگاهانه و عالمانه با آنان است.

وی در ادامه بر ضرورت ایجاد مراکز گفت‌وگوی ادیانی و مذاهبی و حتی فرقه ای در جهت رفع مشکلات اعتقادی مخاطب اشاره کرد و افزود: ما نیاز به مراکز گفت‌وگوی ادیانی و مذاهبی و حتی فرقه ای داریم تا شخص بتواند با کمال آرامش و بدور از واهمه امنیتی و سیاسی آنجا حاضر شده و اندیشه خود را با کارشناسان امر در میان بگذارد. شاید بخش قابل توجهی از مشکلات اعتقادی او به صرف ارائه و بیان ما فی الضمیر خود درمان شود و بقیه درمان او نیز با مواجهه صحیح کارشناسان مربوطه تکمیل شود.

حجت الاسلام محمدی هوشیار تصریح کرد: تا زمانی که زمینه گفت‌وگو با جوانان و افراد دگراندیش فراهم نشود، دوره های آموزشی و تربیتی در نقد فرقه های انحرافی بی ثمر و بی اثر خواهد بود. چراکه تربیت شده ما امکان به اشتراک گذاشتن آموخته های خود را نداشته و جوان به انحراف رفته ما امکان دسترسی به کارشناسان صاحب نظر را ندارد.

رئیس میز تخصصی مقابله با جریان ها و فرقه های انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی در بخش پایانی مطالب خود گفت: بهتر است در پایان به طرح مواجهه اندیشه ای با فرق و ادیان اشاره بیشتری داشته باشم. این طرح به عنوان تأمین کننده نیازهای بین رشته ای فرق و ادیان، در دستور کار قرار گرفته و در پی آن است تا مباحثی همچون؛ فقه الفرق، جامعه شناسی فرق و نظائر آن را با کمک دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و پژوهشکده های مرتبط با موضوع در پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی به سر انجام برساند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما