جمعه 7 ارديبهشت 1403   11:09:20

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ارائه شد:

گزارش همایش «متن درسی تاریخ برای آینده؛ نگاهی نو» در کشور روسیه

  • خلاصه :حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری به بیان تجربه خود از همایش «متن درسی تاریخ برای آینده؛ نگاهی نو» در روسیه پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری «مدیر گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع)» در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: همایش «متن درسی تاریخ برای آینده؛ نگاهی نو» به مدت دو روز با همکاری چند نهاد روسی در سالن اجتماعات موسسه تاریخ سن‌پترزبورگ برگزار شد.. شهردار روسیه و وزیر آموزش روسیه بالاترین مقام‌های اجرایی بودند که به ترتیب به صورت حضوری و مجازی در بخش افتتاحیه سخنرانی کردند.
وی افزود: تعداد قابل توجهی از مقاله‌ها به موضوع ویژگی‌ها و چالش‌های متن درسی تاریخ در دوره استقلال پس از استعمار(در کشورهای آفریقایی) یا پس از فروپاشی شوروی سابق (در کشورهای تازه استقلال یافته) و یا دوره پس از جنگ‌های داخلی (در صربستان و تاجیکستان) پرداخته بودند؛ افزون بر این، موضوعاتی همچون هویت، حافظه تاریخی، بایستگی‌های فناوری‌های نوین، تاریخ خاموش، تاریخ اجتماعی و تاریخ اقتصادی، از دیگر نکات مورد توجه در مقالات همایش بود.
مدیر گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) ضمن اشاره به برنامه‌های این همایش تصریح کرد: در روز اول همایش پس از مراسم افتتاحیه، سه نشست تخصصی و در روز دوم، سه نشست تخصصی دیگر برگزار شد. مدیریت هر یک از نشست‌های تخصصی بر عهده دو تن از مدعوین بود و بنده نیز به همراه یکی از روس‌ها، مدیریت دومین نشست‌های تخصصی روز دوم همایش را بر عهده داشتم.
وی با اشاره به ارائه مقاله خود در این همایش گفت: مقاله بنده با عنوان «متن درسی تاریخ در ایران؛ کوششی مستمر برای بازشناسی و بازنمایی هویت در جهان جدید» در نخستین نشست تخصصی روز دوم همایش ارائه شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین الویری در پایان خاطرنشان کرد: این همایش با سخنرانی دکتر الکساندر چوباریان «عضو پیوسته آکادمی علوم روسیه» به صورت مجازی به پایان رسید. قرار است مجموعه مقالات همایش به صورت یک کتاب مستقل و یا در نشریه علمی موسسه تاریخ سنت‌پترزبورگ به چاپ برسد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما