شنبه 8 ارديبهشت 1403   00:19:43

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

استادیار علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع):

تمدن ناظر به یک سرزمین و فرهنگ نیست

  • خلاصه :عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه تمدن در سطح کلان شکل می گیرد، گفت: تمدن ناظر به یک سرزمین و فرهنگ نیست، بلکه  در سطح کلان بوده و  قلمروهای گسترده را شامل می شود.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، محمدستوده امروز در نشست کرسی ترویجی حکمرانی و تمدن که به مناسبت هفته پژوهش توسط پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) و مرکز همکاری های علمی و بین الملل دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه دولتی می تواند ایده تمدن داشته باشد که فراملی و جهان شمول باشد گفت: تمدن سطح کلان است و بنابراین باید از سطح کلان به سطح خرد آییم. 
ستوده با طرح این پرسش که در نسبت حکمرانی و تمدن، آیا دولتی که در پی حکمرانی است ایده تمدنی دارد یا خیر؟ بیان کرد: بسیاری از دولت ها ایده تمدنی ندارند، در حال حاضر در میان 200 دولت جهان تعداد دولت هایی که ادعای تمدنی دارد محدود است. 
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، با بیان اینکه پرسش دیگر این است که اگر دولت یا حکمرانی ایده تمدنی داشت، آیا قدرت تمدن سازی دارد یا خیر؟ گفت: در ذیل قدرت تمدنی باید نکاتی از جمله ایده هدایت گری مورد توجه باشد به طوری که هردولتی که ادعای تمدنی کرد نمی تواند تمدن ساز باشد بلکه باید ایده و حرکت آن دولت را به عنوان  موتور محرک تمدن سازی مورد بررسی قرار داد. 
وی با اشاره به اینکه در بحث توان و قدرت که در تمدن سازی نکته مهم به شمار می رود، بحث قلمرو و حوزه تمدنی برای یک تمدن است، خاطرنشان کرد: یک دولت تمدنی باید بتواند نفوذ و اثرگذاری بالایی از سطح بالایی بر ایده ها و حتی کارگردهای اقتصادی از مناطق پیرامونی داشته باشد.
ستوده با بیان اینکه همچنین زمان و مکان برای یک دولتی که ادعای دولت تمدنی دارد مهم است، افزود: یک دولت تمدنی نمی تواند به طور صرف درون نگر باشد، زیرا درونگری و تاکید صرف بر قابلیت های داخل به گستره تمدنی نمی تواند کمک کند. 
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه حمکرانی مهم ترین عامل در پیدایش تمدن سازی است گفت: به لحاظ روش تمام پدیده هایی که داریم چند متغیره است، همه تمرکز بیشتر و موثرتر تمدن سازی جند متغیره است و عوامل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در آن دخالت دارند.
ستوده گفت: اگر تمدن را یک بذر در نظر بگیریم، بذر سالم را نمی توان در هر سرزمینی سبز کرد، بنابراین این مهم به عنوان یک عامل در تمدن سازی موثر است.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما