شنبه 8 ارديبهشت 1403   12:10:16

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت:

قرآن کریم هدایتگر انسان در روابط اجتماعی

  • خلاصه :حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی فرهنگی زیارتی ملاهای محلی و مکتبی جنوب شرق کشور بیان کرد: قرآن کریم این ظرفیت را دارد که با یک آیه سرنوشت یک انسان را عوض کند. پس نباید آن را صرفا بخاطر ثواب و با نگاه سطحی تلاوت کرد. بلکه باید در آن تدبر و تامل نمود. با چنین روشی است که با یک آیه کیفیت ابعاد مختلف روابط اجتماعی انسان روشن می گردد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در مراسم افتتاحیه اردوی آموزشی و فرهنگی ملاهای محلی و مکتبی جنوب شرق کشور در مرکز آموزش های کاربردی، پیرامون مباحث اخلاقی مطالبی را بیان نمود و با اشاره به ایام الله دهه فجر، یاد امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی را گرامی داشت. و توفیق ادامه دادن راه آن بزرگان را از خداوند متعال مسئلت نمود.
حجت الاسلام روستا آزاد با اشاره به آیه 9 سوره الإسراء "ان هذا القرءان يهدي للتي هي أقوم" بیان داشت :قرآن کتاب هدایت است که یکی از مهمترین محورهای آن اخلاق است.اخلاق در قرآن به 3 بخش رابطه انسان با خود، رابطه انسان با دیگران و رابطه انسان با خدای متعالو اولیاء الهی تقسیم میشود.
وی در ادامه افزود: قرآن در آیات مختلف به اخلاق فردی و رابطه انسان با خود پرداخته است و از جمله در آیه 53 سوره یوسف انّ النّفس لأمّارة بالسّوء به صورت خاص نسبت به نفس اماره هشدار می دهد.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به رابطه انسان وخدا و حاضر و ناظر بودن خدا بر تمامی اعمال انسان بیان داشت: براساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام و آیات قرآن از جمله آیات 16 و 18 سوره ق " و نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ اَلْوَرِيدِ" و " ما یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلاّ لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ" سخنان آدمى، همانند سایر اعمال او، مسؤولیت آفرین و مورد محاسبه قرار میگیرد.
وی در ادامه با اشاره به تفسیر و تبیین آیه 199 سوره اعراف "خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلينَ"  اظهار داشت: این آیه به صورت جامع و کامل به رابطه انسان با دیگران پرداخته است و امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه میفرماید، در قرآن آیه ‏اى جامع‌تر از این آیه در مورد مکارم اخلاق نیست.
حجت الاسلام روستا آزاد در زمینه بهره گیری از گنجینه های مفاهیم قرآنی اظهار داشت: اینکه قرآن کریم می فرماید "وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ" یا می فرماید و هو شفاء لما فی الصدور، در واقع باید به سراغ آن برویم و نگاه دارو و درمان داشته باشیم تا بتواند ما را معالجه کند.قرآن کریم این ظرفیت را دارد که با یک آیه سرنوشت یک انسان را عوض کند. پس نباید آن را صرفا بخاطر ثواب و با نگاه سطحی تلاوت کرد. بلکه باید در آن تدبر و تامل نمود. با چنین روشی و با یک آیه کیفیت ابعاد مختلف روابط اجتماعی انسان روشن می گردد.
وی در پایان ضمن اشاره به اهمیت و حضور حداکثری مردم در انتخابات افزود: انتخابات یک امتحان و هدیه بزرگ امام به ملت ایران است و ظیفه همه ما دعوت به حضور حد اکثری اقشار مختلف مردم در این فریضه سیاسی است.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما