شنبه 8 ارديبهشت 1403   10:03:46

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد؛

ارتباط معنوی با خداوند عامل اصلی و موثر در فعالیت های تبلیغی

  • خلاصه :معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در جمع مبلغان شهر بندرعباس بیان کرد: برای ارتباط موثر میدانی با مخاطبان باید در کنار کسب علوم و مهات های تبلیغی، ارتباط معنوی با خدواند را فراموش نکنیم.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سفر خود به استان هرمزگان در جمع مبلغان شهر بندرعباس حضور یافت و نکاتی در خصوص موضوع ارتباط موثر میدانی، مطالبی را بیان کرد.
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد در ابتدای سخنان خود با اشاره به ظرفیت های معنوی ماه رجب اشاره کرد: در روایت «إنَّ في الجَنَّةِ قَصرا لايَدخُلُهُ إلاّ صُوّامُ رَجَبٍ» پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) در خصوص ارزش روزه در ماه رجب آن را سزوار قصرهایی در بهشت می داند.
وی در ادامه دغدغه مندی مبلغان موفق نسبت به امور دنیوی و اخروی افراد جامعه را جزو امور جداناشدنی آنان دانست و افزود: مبلغی که در عرصه نشر معارف دینی فعالیت دارد، دغدغه مندی او نسبت به افراد جامعه یک امر بدیهی است. خدواند در قرآن کریم این ویژگی را یکی از صفات پیامبر(ص) بر می شمرد «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَئُوفٌ رَحیمٌ».
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: هرچه مسئولیت اجتماعی یک مبلغ و طلبه بیشتر گردد به همان اندازه ارتباط معنوی خود با خدای خویش را باید افزایش دهد. پیامبری که خداوند او را دغدغه مند مردم معرفی می کند در آیات قرآن می بینیم که نماز شب بر او واجب می شود. برای اینکه پیامبر اکرم(ص) پذیرای «إِنَّا سَنُلۡقِي عَلَيۡكَ قَوۡلٗا ثَقِيلًا» شود، خدواند آیات «قُمِ ٱلَّيۡلَ إِلَّا قَلِيلٗا *نِّصۡفَهُۥٓ أَوِ ٱنقُصۡ مِنۡهُ قَلِيلًا *أَوۡ زِدۡ عَلَيۡهِ وَرَتِّلِ ٱلۡقُرۡءَانَ تَرۡتِيلًا» را بر او نازل می کند.
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد به بیان عوامل موثر در ارتباط با مخاطب پرداخت و گفت: توجه به عواملی همچون «گوش دادن خوب»، «سخن گفتن خوب»، «ارتباط و همدلی با مخاطب» و ... از جمله اموری است که توجه به آن ضروری می باشد اما برای ارتباط موثر میدانی با مخاطبان باید در کنار کسب علوم و مهات های تبلیغی، ارتباط معنوی با خدواند را فراموش نکنیم.
وی ادامه داد: تعبیر دقیق و ظریف در آیه 105 سوره مائده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ» نشان می دهد که خداوند متعال در کمترین عبارت بزرگترین وظیفه انسان ها را که همان خودسازی می باشد را مقرر کرده است. اگر مبلغ نتواند رابطه بین خود و خدای خویش را اصلاح کند به طور قطع نمی تواند در امر تبلیغ که عبارت است از ایجاد تحول فکری در اندیشه و رفتار مخاطب، موفق باشد.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: ماه رجب که ماه دعا و عبادت است توجه داشته باشیم که در کنار عبادات فردی، عبادات اجتماعی نیز متوجه مومنان خواهد بود. یکی از عبادت های اجتماعی، موضوع جهاد تبیین می باشد، امری که بر عهده همه ما مبلغان است.
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی های خود در خصوص موضوع "جهاد تبیین" به آیه  52 سوره فرقان «فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» اشاره و مفاد «فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ» یا به عبارت دیگر عدم اطاعت کافران را مرجع ضمیر «وَجَاهِدْهُمْ بِهِ» دانستند به این معنا که ای پیامبر به وسیله عدم اطاعت و تبعیت از کفار ایستادگی و جهاد کن.
وی در ادامه افزود: با توجه به دیگر بیانات مقام معظم رهبری، جهاد تبیین و جهاد کبیر زمانی محقق خواهد شد که نقشه دشمن را بشناسیم و طبق همان نقشه، برنامه ریزی دقیق داشته باشیم. اگر اقدامات ما بر نقطه تمرکز دشمن نباشد به طور کل، فعالیت های صورت گرفته، جهاد نخواهد بود.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره بر اهمیت نقش امید آفرینی در جامعه اشاره کرد و گفت: یک از اقدامات ائمه کفر در به سلطه کشیدن افراد یک جامعه طبق آیه شریفه «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ» ذلیل شمردن مردم و القای ناامیدی در بین آنان بوده است. بحث امیدافزایی و تلاش در جهت روشنگری عموم مردم بر اینکه داشته های خودشان را ببینند از مصادیق جهاد تبیین می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد بیان کرد: در حوزه جهاد تبیین معمولا به بیان دستاوردهای پزشکی، نظامی و زیرساختاری اشاره می شود اما در خصوص بیان دستاوردهای معنوی همچون «استقلال سیاسی»، «آزادی خواهی»، «روحیه استکبارستیزی»، «تربیت انسان های معنوی فرهیخته»، و «عزت مندی کشور» غفلت می شود.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما