به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی در ششمین وبینار تخصصی عرصه های نوین فقاهت، که از سوی مرکز تخصصی طوبی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، به ضرورت، نظام موضوعات و چالش های فقه رسانه پرداخت و با بیان اینکه فقه رسانه، شبه ایدئولوژی است، گفت: رسانه یک شبه ایدیولوژی است و نمی توان گفت صرفا ابزار است و هیچ هویتی ندارد، زیرا برساخته از یک تمدن است.
وی گفت: امروزه رسانه های جمعی مدرن و تکنولوژیهای نوین ارتباطی فراملیتی شده و در حوزههای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و... ما تاثیر گذار است. این رسانهها خنثی نیستند و ما به عنوان جریان فقاهت باید رسانه را از نظر ارتباطات اسلامی جستجو کرده و بایسته های این پدیده نوین و اقتضائات فقهی آن را تبیین کنیم.
مدیر گروه پژوهشی فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به ماهیت فقه رسانه اشاره کرد و فقه رسانه را فقه مضاف یا نوعی فقه تخصصی دانست که ناظر به یک نظام فقهی در خصوص تبادل معلومات و اطلاعات و پیامهایی است که از طریق وسایل ارتباطات جمعی حاصل شده است؛ به تعبیر دیگر، فقه رسانه بررسی احکام الزامی و غیر الزامی شریعت در خصوص پیام رسانی با ابزارهای گوناگون رساندن پیام است.
شایان ذکر است سلسله نشست های عرصه های نوین فقاهت به بررسی موضوعات مساله، شناسی و نظام موضوعات، فقه تربیتی، فقه خانواده، فقه شهر، فقه محیط زیست و فقه رسانه در قالب شش وبینار تخصصی اختصاص داشت که از سوی مرکز تخصصی طوبی با حمایت میز تخصصی توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی و همکاری معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و با حضور اساتید فقه مدارس علمیه خواهران حوزه علمیه خراسان برگزار گردید.
علاقه مندان جهت مطالعه متن کامل این خبر به سایت دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی مراجعه نمایند.