جمعه 7 ارديبهشت 1403   06:16:20

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی؛

نشست علمی «فیزیک کوانتوم و لوازم الاهیاتی آن» برگزار شد

  • خلاصه :نشست علمی «فیزیک کوانتوم و لوازم الاهیاتی آن» از سوی گروه علمی کلام مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار و سؤالات مرتبط با رویکرد پاسخ به سوالات دینی بررسی شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام سخاوتیان «دانش آموخته دکتری فلسفه فیزیک دانشگاه باقرالعلوم(ع)» در این نشست به چیستی فیزیک کوانتوام پرداخت و اظهار داشت: فیزیک کوانتومی شاخه‌ای بنیادی از فیزیک نظری است که به پدیده های فیزیکی در مقیاس میکروسکوپی می پردازد و تفاوت آن با فیزیک کلاسیک در محدوده ای است که به ذرات در اندازه های اتمی و زیراتمی می پردازد. 
وی گفت: اتم واژه ای فلسفی است که ریشه در اندیشه های یونانی دارد؛ اما به مفهومی اصلی در فیزیک مدرن تبدیل شده است؛ در اجسامی که در حدود یک میلیونیوم میلی متر یا کمتر بُعد دارند، به کلی قوانین متفاوتی مطرح می‌شود و فیزیک کوانتومی به بررسی حالات مربوط به ذرات کوانتومی می پردازد.
دانش آموخته دکتری فلسفه فیزیک دانشگاه باقرالعلوم(ع) مهمترین تفاسیر کوانتومی را از نگاه واقع گرایی، آماری، کپنهاگی و چند جهانی برشمرد و به توضیح هر یک پرداخت.
وی بنیان های تجربی فیزیک کوانتومی با تفسیر کپنهاگی را توضیح داده و پیامدهای فلسفی فیزیک کوانتومی با تفسیر کپنهاگی را ارائه کرد که طرد واقع گرایی از منظر پدیدارشناسی کوانتومی، احتمال ذاتی حاکم بر طبیعت و نسبی گرایی از جمله مهمترین این پیامدها برشمرد.
در انتهای این نشست، کارشناسان گروه کلام مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسش و پاسخ پیرامون سؤالات حول این موضوع را مطرح و بررسی کردند.
شایان ذکر است نشست‏های علمی در بخش‏ پشتیبانی علمی مرکز در گروه های قرآن و حدیث، احکام، اخلاق، مشاوره، کلام و تاریخ، با رویکرد پاسخگویی به طور پیوسته با حضور اساتید مبرز برگزار می‏شود.
همچنین این جلسات با رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی برگزار می گردد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما