جمعه 14 ارديبهشت 1403   00:08:16

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

خروجی این همایش‌ها باید تبدیل به داده‌های قابل دسترس برای بشر امروز باشد

  • خلاصه :در پانزدهمین همایش کوثر هدایت حجت الاسلام والمسلمین مسعودی رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت .
  • خلاصه :در پانزدهمین همایش کوثر هدایت حجت الاسلام والمسلمین مسعودی رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت .
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت‌الاسلام مسعودی در پانزدهمین همایش کوثر هدایت با موضوع از متاورس تا متافیزیک ضمن تبریک پیشاپیش میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها گفت: فرازی از خطبه‌ ارزشمند فدکیه از کلام صدیقه کبری سلام الله علیها، اختصاص به ابعاد، اضلاع و ارکان تفکری است که مایه سعادت و رستگاری انسان می شود. آن حضرت در فرازی از این خطبه بسیار ارزشمند که می توان آن را نوعی تفکر پارادایمی تعبیر نمود، بر چهار عنصر اساسی سعادتمندی انسان یعنی نظام باورها و تفکرات انسان،  نظام تشریع و قانونگذاری، نظام فضائل اخلاقی و ارزش‌ها و سرانجام عنصر امامت و رهبری تاکید نموده است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه آنچه که بشر امروز بدان معتقد و در مسیر حیات خویش بدان پایبند است سه عنصر نخستین است، تصریح کرد: بشر امروز معتقد است که باید دستگاه تفکری کارآمد، دستگاه تقنین، تشریع و قانونگذاری بایسته و نظام ارزشی اخلاقی مشتمل بر فضیلت‌های فردی و گروهی بر گستره حیات انسان حاکم باشد.

مسعودی ادامه داد: بر اساس این نگاه که فارغ از عنصر امامت، ولایت و رهبری است، انسان امروز در جهان و به ویژه در دوره معاصر به اهدافی که در رابطه با این تفکر می‌تواند وجود داشته باشد، دست نیافته است و به تعبیری دیگر آنچه که امروز در نظام تفکر بشر و انسان امروز حاکم است، نگاهی است که مبتنی بر اصالت انسان و اومانیسم است از این رو در حوزه حیات و رفتار انسانی نیز لیبرال دموکراسی حاکم شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس این تفکر است که هیچ مرزی در حوزه اندیشه و به تعبیر ایشان، برای رسیدن به سعادت و پیشرفت بشر، متصور نیست. بشر امروز نوعی زندگی دوم را تجربه می کند زندگی که در زبان ساده از آن تعبیر به دنیای مجازی و در ادبیات پیشرفته تر از آن تعبیر به متاورس می شود. 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: بر اساس همین نگاه انسان محور و مبتنی بر دایره آزادی‌های مطلق است که شاهدیم در این دنیای مجازی و زندگی دوم بشر، عناصری جدید همچون هوش مصنوعی ایفای نقش می‌کنند که فرصت‌ها و تهدیدات آنها هنوز به خوبی برای بشر معلوم نشده است. این در حالی است که حتی متفکران عرصه فناوری نوین و تکنولوژی پیشرفته به خوبی معترف به مهار تهدیدات مقوله هایی از این دست نیستند هر چند فرصت‌های بسیار در پرتو این امور برای زندگی بشر فراهم آمده ولی تهدیدهای جدی نیز مسیر آینده بشریت را تهدید می‌کند و در خود فرو برده است.

وی عنوان داشت: در حوزه های تشریع و تقنین و نیز حوزه فضیلت‌ها و ارزش‌ها نیز چون نگاه حاکم، فارغ از عنصر رهبری است، در این جوامع سقوط اخلاق و سقوط قانون مشاهده می شود، امروزه شاهدیم که سخت‌ترین و مهلک‌ترین جنایات در تاریخ بشریت که بنا بر نظر برخی اندیشمندان یا با جنایات جنگ جهانی دوم برابری می‌کند یا افزون‌تر از آنست، در غزه در حال رخ دادن است این در حالی است که بشری که داعیه‌ی زندگی جدید در جهان امروز را دارد سکوت مطلق اختیار کرده است.

مسعودی افزود: انسان امروز در حدی در دایره ارزش‌ها، فضیلت‌ها و اخلاق سقوط کرده‌ است که بزرگترین جنایت نسبت به انسان‌های مظلوم و بی گناه صورت می‌پذیرد اما هیچ کانون بشری معتقد به نظم و تمدن نوين جهانی دم بر نمی‌آورد مگر تعدادی از ملت‌های مظلوم و انسان‌های وارسته؛ که این جز سقوط انسان در وادی اخلاق چیز دیگری نیست. وی با بیان اینکه در دایره تشریع و تقنین نیز همینطور است، خاطرنشان کرد: در گستره جهان اسلام با نظام‌هایی مواجه هستیم که داعیه دار حکومت داری مبتنی بر اسلام مبین و شریعت قویم هستند اما در اوج جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی تبادلات تجاری میان این کشورهای به ظاهر مسلمان با این رژیم منحوس ادامه دارد حتی داده‌ها و اطلاعاتی که بعضا وجود دارد نشان می‌دهد مواد خام و اولیه بمب‌ها و سلاح‌ها توسط برخی از کشورهایی که به ظاهر مسلمان هستند در اختیار این رژیم غاصب قرار می‌گیرد. 

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی با بیان اینکه روند موجود، با آن تشریع و قانونگذاری که اسلام خواسته است تفاوت زیادی دارد، متذکر شد: چگونه می‌توان در اوج ستمکاری، جنایت و رذیلت با نظام و رژیمی مبادله تجاری و همکاری داشت که بزرگترین جنایت را بر مسلمانان روا می‌دارد. وی اظهار داشت: بشر امروز نه تنها در حوزه باورها و عقاید خویش فراتر از تفکر اومانیستی و لیبرالیستی نتوانسته برود؛ در حوزه تقنین، تشریع و قانونگذاری نیز بشدت سقوط کرده و نظامی فاقد ارزش‌های بشری را عرضه نموده است. 

وی خاطرنشان کرد: صدیقه کبری سلام الله علیها در فرازی از خطبه فدکیه بر این نکته و این تفکر پارادایمی برای سعارت بشر تاکید میکند که؛ باورها، اخلاق و تشریع آنگاه برای حیات بشر موثر و کارآمد است که همراه با اطاعت از انسان‌های وارسته، الهی و کامل و پذیرش امامت و ولایت ایشان باشد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: اگر تاریخ شاهد این نکته مهم است که در فاصله میان ارتحال پیامبر صلی الله علیه واله و شهادت صدیقه کبری سلام الله علیها، بزرگترین دفاع از حریم امامت و ولایت توسط حضرت زهرا سلام الله علیها واقع شده به خاطر آن است که اگر این عنصر چهارم از نظام باور و تفکر بشر در زندگی خویش حذف شود، اعتقادات، اخلاق و تقنین سودی به حال بشر نخواهد داشت بلکه دستمایه ی توجیه بالاترین جنایات بشری در هر عصر و دوره و زمانه‌ای خواهد شد .

وی متذکر شد: این همان تفکری است که صدیقه کبری سلام الله علیها را واداشت که بپاخیزد و از مقام و حریم ولایت دفاع کند و جان خویش را در این راه قربانی بنماید .

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی در پایان سخنانش ابراز داشت: به نظر می‌رسد همایش و نشست‌هایی از این دست باید به این تفکرات نظام مند و راهبردی و پارادایمی بیندیشد و آنها را تبدیل به داده‌هایی قابل دسترس برای بشر امروز بنماید.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما