پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403   20:21:28

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

«رشدآوند» عامل هم‌افزایی نهادهای تربیتی است

  • خلاصه :مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان گفت: ایده‌پردازی‌هایی که در قالب رویداد ملی «رشدآوند» ارائه می‌شوند؛ ما را قادر می‌سازند تا به مدل‌های عملیاتی برای هم‌افزایی نهادهای تربیتی دست پیدا کنیم.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، مرضیه استکی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان با ابراز خوشحالی از برگزاری رویداد ملی «رشدآوند» اظهار کرد: خوشحالیم که این رویداد به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار می‌شود و در سدد رقم زدن یک کار عظیم فرهنگی و تأثیرگذار در حوزه تربیتی است.

وی خانواده، مسجد و مدرسه‌ را سه عنصر اصلی در تربیت خانواده متعالی و جامعه پایدار مطرح کرد و افزود: این سه عنصر نقش به‌سزایی در تربیت فرزندان و خانواده‌ها دارند. با توجه به شرايط فرهنگی موجود، رشد بیش از حد فضای مجازی در میان خانواده‌ها و همچنین اتفاقات دیگر، ما دچار تغییرات فرهنگی و چه بسا آسيب‌های فرهنگی شده‌ایم. نقش تربیتی خانواده و عوامل مؤثر بر این موضوع مانند مسجد و مدرسه نیز تحت تأثیر آسیب‌های فرهنگی قرار گرفته‌اند. خانواده به عنوان رکن اصلی تربیت به دو بازوی بسیار مهم همچون مدرسه و مسجد نیاز دارد و می‌بايست هم‌افزایی ویژه‌ای میان این سه نهاد اتفاق بیافتد.

اهمیت هم‌افزایی‌ میان نهادهای تربیتی
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان هم‌افزایی‌ و همراهی این سه مجموعه را مستلزم ایده‌های خاص، خلاقانه و نوآورانه‌ دانست و تأکید کرد: این ایده‌ها باید بتوانند در شرایط فعلی، راهکارهای مفید و مؤثری برای موضوعات تربیتی داشته باشند. عدم همکاری این سه مجموعه نیز ممکن است موجب بازتاب‌هایی شود که فاقد اثرگذاری‌‌های لازم در عرصه‌های تربیتی باشد.

وی ادامه داد: ناگفته نماند که نهاد خانواده به عنوان اصلی‌ترین مرجع تربیتی، مدرسه به عنوان یک نهاد آموزشی و تربیتی و مسجد نیز به عنوان یک نهاد تربیتی و معنوی، هریک با توجه به وظایفی که برعهده دارند به نوبه خود درحال تلاش هستند. این سه نهاد می‌بایست در درجه اول، وظایف و رسالت یکدیگر را به خوبی بشناسند و هریک برای تقویت نهاد دیگر کمک بکند و به طور کلی هم‌افزایی‌ عمیقی میان آن‌ها صورت گیرد.
استکی با اشاره به جایگاه این رویداد برای دريافت ایده‌های اثرگذار در حوزه‌های تربیتی گفت: امیدواریم که رویداد «رشدآوند» با وجود ایده‌های خلاقانه و ظرفیت نخبگانی موجود در نهادهای مختلف بتواند فضایی فراهم کند که شاهد ایده‌های اثرگذار، خلاقانه و عمیقی در حوزه‌های تربیتی باشیم و از ایده‌هایی که قادر به تعریف مدل عملیاتی هستند استفاده کنیم.

وی یادآور شد: سه نهاد خانواده، مدرسه و مسجد و نهادهای دیگری که متولی امر تربیت هستند، مسائل و مشکلات حوزه تربیت را نیز قطعا شناسایی کرده‌اند؛ اما به این دلیل که مدل عملیاتی ندارند، قادر به اجرای راه حل‌های موجود در این حوزه نیستند. بنابراین ایده‌پردازی‌هایی که در قالب رویداد «رشدآوند» ارائه می‌شوند ما را قادر می‌سازند تا به مدل‌های عملیاتی برای هم‌افزایی این سه نهاد دست پیدا کنیم.

وجود ظرفیت‌های گسترده برای ایده‌پردازی در این رویداد
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان در خصوص ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی تشریح کرد: ما ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در حوزه‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی داریم که این ظرفیت‌ها در ساحت نخبگانی ممکن است چه در بستر خانواده، مسجد و مدرسه موجود باشند؛ اما به بهانه این رویداد می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد و شبکه‌‌سازی گسترده‌ میان جامعه نخبگانی و سه نهاد خانواده، مسجد و مدرسه ایجاد شود. امیدواریم شاهد این اتفاق باشیم.

وی ادامه داد: ظرفیت قابل توجهی نیز به خصوص در میان گروه‌های مردمی وجود دارد که در مساجد و ذیل مجموعه‌هایی همچون اوقاف، بسیج، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و... درحال فعالیت هستند. پیشنهاد من این است که تمام دستگاه‌هایی که به نوعی فعالیت خاصی در حوزه خانواده، مسجد و مدرسه دارند، از مخاطبین خود برای شرکت در این رویداد دعوت کنند.

اهمیت حضور مجموعه‌ها و کانون‌ها در این رویداد
استکی با اشاره به اهمیت حضور مجموعه‌ها و کانون‌ها در این رویداد و ارائه ایده توسط آن‌ها مطرح کرد: مجموعه‌ها و کانون‌ها نیز با شرکت در رویداد ملی «رشدآوند» اطلاعات خوبی در حوزه‌های تربیتی به دست خواهند آورد و شبکه‌‌سازی بسیار خوبی رقم خواهد خورد که چه بسا برای خود مجموعه‌ها نیز مفید و مؤثر است. بسیاری از این مجموعه‌ها نگاه ویژه و ایده‌های خلاقانه‌ای دارند که براساس تجربیاتشان است و شرکت در این رویداد به نوعی تجربه‌نوردی نیز می‌باشد.
وی در پایان سخنان خود توضیح داد: افراد فعال در مسجد و مدرسه نیز به نوبه خود جزو جامعه نخبگانیِ اجرایی محسوب می‌شوند. اگر این قشر با جامعه نخبگانی علمی و فکری ما هم‌افزایی‌ داشته باشند؛ اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

یادآور می‌شود: رویداد ملّی «رشدآوند» فرصتی برای گردآوری، ارزیابی و معرفی ایده‌های مرتبط با تقویت تعامل خانواده، مسجد و مدرسه است که به همت خانه فناوری‌های فرهنگی، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای ثبت ایده می‌توانند تا پایان اسفند سال جاری به نشانی اینترنتی m8r.ir/kariz40 مراجعه کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما