شنبه 8 ارديبهشت 1403   15:42:08

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی؛

هم اندیشی «فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی» برگزار شد

  • خلاصه :هم اندیشی «فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی» به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری کمیسیون فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، معاونت فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، هم اندیشی فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی به همت پژهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی با حضور اساتید محترم دکتر حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر غلامحسین رحیمی استاد دانشگاه تربیت مدرس و دکتر محمد هادی همایون استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
در این هم اندیشی سه ساعته، ابتدا حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی به عنوان دبیر به ضرورت و مسأله این هم اندیشی اشاره کرد: " بعید است کسی بتواند رابطه تمدن و فرهنگ را انکار کند و حتی پیشرَوی تمدن را در گرو فرهنگ پیشرو نداند. اما پرسش این است که «فرهنگ پیشرو» چیست و مواجهه اش با پرسش های اصلی عرصه فرهنگ مانند انتخاب فرهنگی مردم، حق فرهنگی و ...چگونه است! اساسا فرهنگ در چه وضعیتی می تواند پیشران تمدن اسلامی باشد؟ و در چه وضعیتی، ما را از دستیابی به تمدن ناامید یا خسته خواهد کرد؟! اساتید در این هم اندیشی در کنار یکدیگر درباب این موضوعات و پرسش ها گفتگو و هم اندیشی خواهند کرد."
دکتر محمد هادی همایون به عنوان اولین ارائه دهنده به بیان نظریه خود در باب چگونگی مطالعه تمدن و تأثیر آن بر فرهنگ پرداختند: «در مطالعه تطور تاریخی مفهوم فرهنگ و تمدن نباید در تاریخ غرب بمانیم و اجازه دهیم این واژه ها را آن ها برای ما تعریف کنند. 
بلکه باید با یک مبنای نظری و قرآنی تمدن را تعریف کنیم. به عبارت دیگر، شاخص های تمدن را نه از تمدن غرب و نه تمدن های اسلامی تاریخی بلکه باید از واقعیت های قرآن و نظری خویش دریافت کنیم. با این توضیح، الگوی تمدنی ما بهشت با تمام توصیفاتی ست که در قرآن آمده است»
دکتر حسن بنیانیان دومین ارائه کننده بوده و بحث خود را پیرامون آسیب شناسی وضعیت سیاستگذاری فرهنگی در ایران امروز ارائه کردند: «بزرگترین مشکل، عدم توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در باید ها و نبایدهای فرهنگی است. از دیگر آسیب ها، تسبط رو به رشد تفکرات لیبرالیستی در نظام مدیریت کشور است. با توجه به تمام علل و عواملی که وضعیت فرهنگی فعلی را رقم زده است، سیاستگذاری فرهنگی امری دشوار شده است»
دکتر غلامحسین رحیمی به عنوان آخرین نفر، از تعریف فرهنگ پیشرو شروع کرده و عوامل اصلی تمدن ساز را تبیین کردند. اهمیت توجه به تاریخ تمدن اسلامی در عصر حاضر و شالوده های تمدن ساز از مهم ترین نکات بیان شده توسط دکتر رحیمی بود.
لازم به ذکر است در این هم اندیشی که اساتید و مخاطبان دیگری حاضر بودند پس از هر ارائه، گفتگو پیرامون اهم مسائل مطروحه انجام شد. در این گفتگو ها علیرغم بیان پرسش ها، ایده های فرهنگی و تمدنی نیز طرح گردید و به هم اندیشی گذاشته شد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما