شنبه 8 ارديبهشت 1403   15:17:47

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

در هفته پژوهش انجام شد

شرکت دانشجویان کالج الزهراء پاکستان در کارگاه‌های علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)

  • خلاصه :دانشجویان کالج الزهراء پاکستان با حضور در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ضمن بازدید از نمایشگاه پژوهش و امکانات آموزشی دانشگاه، در کارگاه‌های علمی اداره امور بین‌الملل دانشگاه شرکت کردند.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، دانشجویان کالج الزهراء پاکستان پس از بازدید از بخش‌های مختلف دانشگاه، در اولین کارگاه خود با عنوان «جایگاه زن در اسلام»، با ارائه حجت الاسلام و المسلمین حسین سوزنچی شرکت کردند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) پس از تبیین مفهوم حیاء افزود: حیاء ده جزء دارد که نه جزء آن‌را خداوند در وجود زنان قرار داده است و تنها یک جزء آن به مردان داده شده است.

عضو هیئت علمی گروه اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با استفاده از آیه بیستم سوره مبارکه اعراف (فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا)، به ارتباط بین حیاء و پوشش اشاره کرده و گفت: یکی از اهداف شیطان همواره بی‌پوششی انسان، از بین بردن حجاب‌ها و در نتیجه از بین بردن حیاء و عفت از میان انسان‌ها است.

در دومین نشست، زهرا روح‌اللهی امیری، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه به مقوله حقوق زن در اسلام از منظر تاریخ پرداخت و گفت: وضعیت حقوقی زنان قبل از اسلام بسیار بد و مشمئز‌کننده بود و در چنین شرایطی اسلام ندای عدالت و برابری سر داد و علاوه براینکه زنان جزو اولین کسانی بودند که دین اسلام را پذیرفتند، مایه افتخار جامعه زنان است که حضرت خدیجه اولین کسی بود که اسلام آورد.

روح‌اللهی امیری با اشاره به جایگاه و مقام والای حضرت زهرا(س)، گفت: نقش حضرت زهرا(س) در اسلام چه از جهت اجتماعی و چه از نظر ارتباط خود با پیامبر اسلام(ص) قابل توجه است. حضرت زهرا(س) به قدری برای پیامبر اکرم(ص) گرامی بود که پیامبر(ص) ایشان را ام‌ابیها خطاب می‌کردند.

وی برابری مورد اشاره در آیه 35 سوره احزاب را بهترین هدیه اسلام به جامعه زنان دانست و افزود: در این آیه به برابری میان زن و مرد در بعد معنوی و عبادی اشاره شده است. وقتی این دیدگاه را با دیدگاه‌های تمدن‌های قبل از اسلام مقایسه می کنیم، این مطلب برای ما محرز می‌شود که این برابری بهترین هدیه ای است که از طرف اسلام به جامعه زنان داده شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با طرح این پرسش که: تفاوت حقوق زنان در اسلام و تمدن های قبل از اسلام چیست؟ گفت: حق آموزش، حقوق سیاسی، حقوق اجتماعی و همچنین حقوق اقتصادی از جمله این تفاوت‌ها است.

وی توضیح داد: به مسئله آموزش زنان قبل از اسلام توجه چندانی نمی‌شد، زنان در غرب تا قرن نوزدهم فاقد حق رأی بودند و این در حالی است که در اسلام زنان چندین بار با پیامبر بیعت کردند.

روح‌اللهی امیری خاطرنشان کرد: حق انتخاب همسر از جمله حقوق اجتماعی بود که در اسلام شکل گرفت و قبل از آن پدران بودند که در این خصوص تصمیم می‌گرفتند. مسائلی همچون ارث، مهریه، نفقه و حق دیه از جمله حقوق اقتصادی است که در اسلام شکل گرفت و قبل از آن زنان دارای چنین حقوقی نبودند.

در پایان حجت‌الاسلام و المسلمین شمس‌الله مریجی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ضمن خوشامدگویی به دانشجویان کالج الزهراء پاکستان، به بیان ارزش‌های دانشگاه باقرالعلوم(ع) پرداخت و گفت: این دانشگاه، دانشگاه تراز نظام و انقلاب اسلامی است و رشته‌های آن‌ به صورت تخصصی و بر اساس نیازهای موجود تدوین و تأسیس می‌شوند.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: امروزه در دنیا نیاز به مراکزی که معارف ناب محمدی را به زبان روز در اختیار مشتاقان عالم قرار دهند بیش از پیش احساس می‌شود و هر انسان توانمندی باید در جهت گسترش این معارف قدم بردارد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما