شنبه 8 ارديبهشت 1403   13:10:11

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

هم اندیشی پیرامون پژوهش های فلسفه فقه و حکمرانی

  • خلاصه :هم اندیشی علمی چهارمین همایش علوم انسانی-اسلامی، پژوهش و فناوری با عنوان پژوهش های فلسفه فقه و حکمرانی برگزار گردید.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، در هفته پژوهش و فناوری به همت پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم اندیشی «فلسفه فقه و حکمرانی» در روز شنبه 18 آذرماه با ارائه حجت الإسلام و المسلمین سیدمحمدرضی آصف آگاه و اعضای هیأت علمی گروه فلسفه فقه و حقوق در سالن شهید سلیمانی برگزار گردید. 
در ابتدای جلسه مدیرگروه فلسفه فقه و حقوق به ارائه بحث پرداخت و بیان کرد: در مورد حکمرانی نکاتی مطرح است؛ نکته اول تعریف حکمرانی است: 
حکمرانی به روش کاربست قدرت اطلاق می شود.
حکمرانی اسلامی، روش کاربست شراکتی قدرت بر پایه نظریه امامت و امت است. هدف حکمرانی اسلامی اقامه دین، بسیج منابع اعم از ساختارها، فرآیندها، نیروهای انسانی و روش ها در راستای اقامه دین است.
حکمرانی علم؛ یعنی کاربست شراکتی قدرت در حوزه علم.
حکمرانی علوم اسلامی؛ یعنی روش کاربست شراکتی قدرت در حوزه علوم اسلامی به هدف تولید علوم اسلامی و اقامه دین
حکمرانی فلسفه علم؛ یعنی کاربست قدرت با نگاه فلسفی و درجه دوم.
حکمرانی فلسفه فقه؛ یعنی روش کاربست شراکتی قدرت با اولویت بخشی فلسفه فقه در نظام علمی و ساحت های زندگی.
حجت الإسلام و المسلمین آصف آگاه افزود: شاخص حکمرانی عبارت است از فعالیت شراکتی سه ضلعی (حاکم، مردم و بازار) یعنی اگر کاربست را فردی در نظر بگیریم یا مشارکتی که در آن اضلاع دیگر اعمال قدرت نداشته باشند و صرفا همکاری باشد، حکمرانی صدق نمی کند. بلکه هر سه ضلع باید در اعمال قدرت سهم مشخصی داشته باشند. 
خروجی های حکمرانی از سیاست گذاری تا اجرا قابل ذکر است. خروجی حکمرانی علم اسلامی یعنی کاری کنیم که علماء، ساختارها، روش ها و محتوا منجر به اقامه دین شود. خروجی حکمرانی فلسفه علم فقه نیز یعنی با نگاه درجه دوم به علم فقه کمک کنیم که تولید علم صورت گیرد و منجر به اقامه دین شود.
وی انواع حکمرانی را شش مورد برشمرد و در نهایت مورد هفتمی به آن اضافه کرد: حکمرانی به شش نوع حکمرانی خانواده، حکمرانی اقتصادی، حکمرانی علمی، حکمرانی فرهنگی، حکمرانی سیاسی و حکمرانی سلامت تقسیم می شود. و اگر همه این موارد را در فضای مجازی مطرح کنیم نوع هفتم حکمرانی فضای مجازی نیز مطرح می شود. 
عضو هیأت علمی پژوهشکده فقه و حقوق سطوح حکمرانی را به ترتیب اهمیت و اولویت چنین برشمرد: سطح حکمرانی ساختاری، سطح روش ها، سطح محتوا، سطح نیروی انسانی
حجت الإسلام آصف آگاه در خصوص تحقیقات گروه فلسفه فقه و حقوق و رابطه آن با حکمرانی به دو نکته تأکید کرد: نکته اول اینکه تحقیقات گروه فلسفه فقه و حقوق در انواع حکمرانی شامل حکمرانی علمی است و شاید بتوان برخی از آثار را در نوع سیاسی و فرهنگی برشمرد. نکته دوم با توجه به اینکه اصل حکمرانی در زمانی اطلاق می شود که صحبت از کل سیستم و نظام با تعیین نوع و درصد توزیع اعمال قدرت باشد، و از آنجایی که آثار گروه بر روی اجزاء و عناصر حکمرانی بحث می کند، این آثار مرتبط با حکمرانی است. یعنی این ها اجزائی است که می تواند منجر به تولید حکمرانی در علم شود. اصل تأسیس گروه فلسفه فقه و حقوق اسلامی می تواند مربوط به سطح ساختاری حکمرانی باشد به این معنا که در ساختار تولید علم(حوزه و دانشگاه) و پژوهش اثرگذار است.
دبیر میز توانمندسازی و توسعه علوم اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از 56 اثر مربوط به گروه فلسفه فقه و حقوق 17 اثر ارتباط بیشتر با حکمرانی دارند. برخی از آثار با سطح حکمرانی ساختاری ارتباط دارند مانند برنامه توسعه علم فقه، نشست های فقه و قانونگذاری  و عدالت توزیعی که از ساختارهای تولید علم و سهم هر یک از آن ها در تولید علم بحث می کنند. برخی آثار در سطح روش های تولید علم است که حداکثر آثار گروه را در بر می گیرد مانند تحقیق مقایسه منابع و روش های علم فقه، درآمدی به رویکرد حکومتی به فقه، تعامل فقه و علوم دیگر در موضوع شناسی فقه و... برخی آثار مربوط به سطح محتوا است مانند ساختار فقه معلولیت، ساختار علم فقه و ... اما در سطح نیروی انسانی بدون واسطه آثار ما ارتباطی به این ساحت ندارد اما با واسطه درسنامه می توان گفت برخی آثار در راستای آموزش نیروی انسانی ارتباط دارد. 
در ادامه اعضای هیأت علمی گروه در خصوص آثار مرتبط با حکمرانی گروه نکات خود را بیان کردند. 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما