شنبه 8 ارديبهشت 1403   12:43:01

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام:

اربعین می تواند مقدمه آرمان‌شهر اسلامی باشد

  • خلاصه :رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم الاسلام دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه یکی از مولفه های پرداخت به اربعین و تمدن نوین اسلامی نگاه تاریخی به این مساله است گفت: اربعین می تواند مقدمه آرمان شهر اسلامی باشد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری در هم اندیشی بین المللی اربعین و تمدن نوین اسلامی که به همت معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی بصورت حضوری و مجازی برگزار شد با بیان اینکه یکی از مولفه های پرداخت به اربعین و تمدن نوین اسلامی نگاه تاریخی به این مساله است تصریح کرد: تا به الان کمتر به مسائل تاریخی اربعین اشاره می شد در حالیکه تصور به تمدن نوین بدون توجه به گذشته تمدن امکانپذیر نیست و تمدن نوین باید بر پایه های تمدن گذشته برپا شود.
وی اظهار داشت: اگر اوج تمدن نوین اسلامی را شکل گیری مدینه فاضله یا آرمان‌شهر اسلامی بدانیم لازمه آن نگاه کردن به مدینه النبی (ص) است و من فکر می کنم اگر از این اربعین به نحو صحیح استفاده شود، مقدمه آن مدینه فاضله است.
رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: حرکت اربعین مانند آن آرمان‌شهری است که شخص پیامبر بدنبال آن بود و وقتی حضرت به مدینه هجرت کردند برای شکل گیری آرمان‌شهر اسلامی یکی از اولین اقدامات ایشان امنیت و آرامش جامعه بود.
وی اضافه کرد: ایشان در این مقطع و در ابتدای دوران مدنی در نخستین گام پیمان نامه های مختلفی را با گروه های مختلف برای امنیت برای دولت نوپایی که تازه شکل گرفته ایجاد کردند و وقتی این امنیت شکل گرفت ایشان به دنبال تحقق دیگر اهداف خویش رفتند و اقدامات دیگر ایشان در گرو بحث امنیت بود.
حجت الاسلام و المسلمین مطهری ادامه داد: زوار اربعینی در این مسیر احساس امنیت دارند و اگر بتوانیم این امنیت ایجاد شده را نهادینه کنیم یک قدم برای شکل گیری آن آرمان‌شهر اسلامی است که ما را به هدف نهایی نزدیک می گرداند.
وی اضافه کرد: نکته دیگر که در حکومت پیامبر(ص) می توانیم مشاهده کنیم انفاق و مهرورزی مردم به یکدیگر می باشد و مهاجرانی که به مدینه رسیدند با دست خالی به آنجا رسیدند بنحوی که حتی ثروتمندانشان نیز با دست خالی به آنجا رسیدند و این انصار بودند که با قسمت کردن اموالشان و میهمان کردن آنها به خانه های خود این نگرانی را از ایشان برطرف کردند.
رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: اگر این انفاق و مهرورزی در جامعه ما نهادینه شود می توان امیدی داشت که آن آرمان شهر اسلامی شکل بگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین مطهری گفت: دیگر مساله ای که در حکومت پیامبر اسلام وجود داشت اتحاد و همگرایی اسلامی است و باوجود اینکه مخالفت هایی با پیامبر وجود داشته اما روح حاکم بر جامعه به این صورت بود .
وی اضافه کرد: در ایام اربعین، افراد و گروه های مختلف بدون توجه به نژاد و زبان و ملیت امام جماعت که ایرانی باشد یا عراقی به او اقتدا می کنند و همسان بودن افراد در موکب ها و شرایط مختلف اشاره به مساله عدالت دارد که آن هم مورد توجه پیامبر(ص) در حکومت ایشان بود.
رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: بحث عفو و گذشت نیز در حکومت پیامبر به شکل کامل و واضح دیده می شود و اوج آن را در جریان فتح مکه می بینید و گذشت ایشان در مجازات آنها و چنین وضعیتی را در جریان اربعین می بینیم و آن اختلافاتی که وجود داشته در جریان اربعین کاملا کنار گذاشته شده و می تواند مقدمه آن آرمانشهر اسلامی باشد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما