شنبه 8 ارديبهشت 1403   05:34:43

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به مناسبت هفته پژوهش صورت گرفت؛

برگزاری نشست علمی «جستاری درباره زمان و نسبت آن با فیزیک از منظر برخی از فلاسفه جهان اسلام»

  • خلاصه :نشست علمی «جستاری درباره زمان و نسبت آن با فیزیک از منظر برخی از فلاسفه جهان اسلام» به صورت حضوری و برخط در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، مهدی منفرد «دانشیار گروه فلسفه دانشگاه قم» در نشست علمی «جستاری درباره زمان و نسبت آن با  فیزیک از منظر برخی از فلاسفه جهان اسلام» که به همت دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، به اهمیت بحث زمان در فلسفه و فیزیک پرداخت و اظهار داشت: مفهوم زمان جزو مفاهیمی است که در فلسفه و فیزیک استفاده می‌شود اما مفاهیم جداگانه‌ای دارد. ماهیت زمان و تعریف آن از گذشته در میان فلاسفه و فیزیک‌دانان به طور ویژه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، با این وجود، تنها برخی از این نظریات مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه ضمن اشاره به صاحب نظران این حوزه گفت: افرادی همچون افلاطون و کانت جزو اندیشمندانی هستند که نظریات قابل توجهی در خصوص مفهوم زمان دارند. در میان اندیشمندان اسلامی که در این بحث صاحب نظر بوده‌اند، می‌توان به ملاصدرا و میرداماد اشاره کرد.

منفرد در ادامه به تبیین نظریه ملاصدرا پرداخت و گفت: از نظر ملاصدرا زمان از سویی جنبه اعلی و از سوی دیگر جنبه پست دارد. ملاصدرا بر خلاف مشائیین و ابن سینا، با توجه به قائل شدن حرکت ذاتی در جوهر، زمان را توأم با حرکت می‌داند.

وی در ادامه افزود: نکته جالب توجه در نظریه ملاصدرا این است که جسم را دارای چهار بعد می‌داند. پس از گذشت دهه‌ها از ارائه این نظریه، فیزیک‌دانان معاصر نیز به چهاربعدی بودن جسم پی بردند. نکته‌ای که باید در نظر داشت، این است که نظریه ملاصدرا با نظریه فیزیک‌دانان معاصر دارای تشابه‌هایی است و صرف چهاربعدی بودن این دو نظریه به معنای یکی بودن این دو نظریه نیست، بلکه به معنی نزدیکی این دو نظریه است.

در پایان این نشست، دانشجویان ضمن طرح پرسش‌های خود، به گفتگو درباره مفهوم زمان از دیدگاه سایر اندیشمندان اسلامی پرداختند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما