مطالب و مقالات تخصصی
واپسين لحظات سال و نوروز را چگونه سر كنيم؟ آيت‌الله مجتبي تهراني از اساتيد برجسته اخلاق ضمن طرح اين پرسش كه «در لحظات آخر سال چه كنيم؟»، با استناد به احاديثي از اميرالمؤمنين، امام حسين و امام صادق عليهم السلام به اين پرسش پاسخ گفت...
در سالي كه گذشت و به اتمام رسيد چه كردم؟ آيا به ياد خدا بودم؟ آيا او را ستايش كردم؟ آيا گرفتاري برادر مؤمنم را رفع كردم؟ آيا حاجتي از او برآورده كردم؟ آيا در غيابش مراقب بودم تا حيثيّتش را حفظ كنم؟
* ضرورت تنبّه در كنار مباحث علمي

اگر بنا باشد هميشه مباحث علمي را بدون اينكه در كنارش تنبّهي براي ما وجود داشته باشد مطرح كنيم فكر مي‎كنم فايده‎اي نداشته باشد، لذا خوب است گاهي براي ايجاد تنبّه مسائلي را مطرح كرده و در آن تأمّل كنيم.

* غفلت از «مرور ايّام» و «گذشت زمان»

از جمله اين مسائل مسئله «مرور ايّام» است. به تعبير همگاني انسان گاهي از «گذشت زمان» غفلت مي‎كند و اين غفلت موجب مي‏شود انسان از خواب غفلتي كه او را فرا گرفته است بيدار نشود. در اين عالم اموري كه موجب اعتبار و پندپذيري مي‏گردد زياد است امّا انسان از آن عبرت نمي‎گيرد! علي(عليه‎السلام) مي‏فرمايد: «مَا أَكْثَرَ الْعِبَرَ وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَارَ». يكي از موضوعاتي كه انسان بايد از آن پند و عبرت بگيرد و متنبّه و بيدار شود مسأله «گذشت زمان» است.

* هر «روز» در قيامت گواهي است بر اعمال انسان

امام صادق(عليه‎السلام) به نقل از آباي گرامشان در روايتي همه فهم، فرمودند: «مَا مِنْ يَوْمٍ يَأْتِي عَلَى ابْنِ آدَمَ إِلَّا قَالَ لَهُ ذَلِكَ الْيَوْمُ يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا يَوْمٌ جَدِيدٌ»، هيچ روزي نيست كه بر فرزند آدم وارد مي‏شود مگر اينكه آن روز به او مي‎گويد: من براي تو روزي نو و جديد هستم! «أَنَا يَوْمٌ جَدِيدٌ»، من نوروزم! من براي تو روز نويي هستم! «وَ أَنَا عَلَيْكَ شَهِيدٌ»، و من، يعني زمان، نسبت به تو گواهي دهنده هستم! «فَافْعَلْ فِيَّ خَيْراً»، در من عمل خير انجام بده، «وَ اعْمَلْ فِيَّ خَيْراً أَشْهَدْ لَكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَإِنَّكَ لَنْ تَرَانِي بَعْدَهَا أَبَداً»،  من در روز قيامت نسبت به اعمال تو شهادت مي‎دهم و تو بعد از اين هيچ‏گاه مرا نخواهي ديد مگر در روز قيامت.

زمان‎ها مي‎گذرد و همه آن‏ها براي انسان گواه هستند. اين‏طور نيست كه ما فكر مي‎كنيم! اعمال و كردار ما در زمان‎ محو نمي‎شود، بلكه همه آن‏ها ثبت مي‏گردد. به تعبيراتي كه در روايات آمده است توجّه كنيد! دارد كه ايّام و روزها بر انسان شهادت مي‎دهند و روز جديد كه مي‎آيد زبان حالش با انسان اين است كه در من، عمل خير انجام بده؛ چراكه من در روز قيامت بر اعمال تو شهادت مي‏دهم.

* ما خود تشكيل‏دهنده زمان هستيم

حتّي بالاتر از آن، ما خود تشكيل دهنده زمان هستيم. اين طور نيست كه ايّام بگذرد و من ثابت باشم، روز برود و من ساكن بمانم. ما انسان‎ها تشكيل دهنده زمان هستيم. موجودات هستند كه تشكيل دهنده زمان هستند. اين نيست كه روز بگذرد، ماه بگذرد، سال بگذرد، نه! بدانيد اين ما هستيم كه مي‏رويم و مي‏گذريم و خواهيم گذشت.

* هر روز كه مي‏گذرد، تو كم مي‏شوي!

از حسين‌بن علي(عليهما‎السلام) منقول است كه فرمودند: «يَابنَ آدَم اِنَّمَا اَنتَ ايّامٌ كُلَّمَا مَضي يَومٌ ذَهَبَ بَعضُكَ»، اي انسان! اي فرزند آدم! تو روزگار هستي، «اِنَّمَا اَنتَ ايّامٌ»، تو خودت روزگار هستي، تو ايّام و روزها هستي، هر روزي كه مي‎گذرد مقداري از تو كاسته مي‎شود. اين طور نيست كه تو ثابت باشي و روزگار بگذرد، تو ساكن باشي و او گذرا باشد. هر روز كه مي‎گذرد مقداري از ما نيز مي‎گذرد و از ما كاسته مي‏شود، هر ماه و سالي كه مي‏گذرد يك ماه و سال نيز از ما كاسته مي‏شود؛ يعني هر روز و ماه و سالي كه مي‏گذرد، به همان ميزان سرمايه و هستي انسان كه عمر او است نيز خواهد گذشت. با گذشت روز و ماه و سال هستي ما هم مي‎گذرد.

* امسال هم «بخشي از هستي ما» از دست رفت!

يك سال ديگر گذشت، امّا آيا با سپري شدن اين زمان من هنوز وجود دارم؟ خير! همه هستي من وجود ندارد؛ با گذشت اين سال بخشي از هستي من نيز گذشته است. لذا خوب است انسان نسبت به آنچه از او گذشت و از سرمايه و هستي‎اش كاسته شده متنبّه و متذكّر شود است. خوب است همان طور كه نسبت به امور مادّي‎اش فكر مي‏كند نسبت به عمر و هستي‎اش نيز فكر كند تا ببيند اين سرمايه را در چه راهي مصرف كرده است.

* اين ايّام، وقت حساب‏رسي نسبت به عمر است!

علي(عليه‎السلام) در روايتي به نقل از نبي اكرم فرمودند كه؛ «أَكْيَسُ الْكَيِّسِين» زيرك‎ترين زيركان، «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ»، كسي است كه از خود حساب بكشد، «وَ عَمِلَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ» و كارهايش را در ارتباط با جهان ديگر انجام دهد. «فَقَالَ رَجُلٌ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين»، وقتي علي(عليه‎السلام) اين جملات را از پيغمبر نقل فرمود شخصي سوال كرد، «كَيْفَ يُحَاسِبُ نَفْسَهُ»، انسان چگونه از خود حساب بكشد؟ «قَالَ(عليه‎السلام) إِذَا أَصْبَحَ»، حضرت فرمود: هرگاه شب را به روز آورد، «ثُمَّ أَمْسَي»، و روز را به شب رساند، «رَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ»، بازگشتي به خود داشته باشد، «وَ قَالَ يَا نَفْسِي»، و بگويد: اي فلاني! «إِنَّ هَذَا يَوْمٌ مَضَى عَلَيْكَ»، امروز روزي بود كه بر تو گذشت، «لَا يَعُودُ إِلَيْكِ أَبَداً»، در حالي كه هيچ‏گاه به سوي تو باز نمي‏گردد، «وَ اللَّهُ يَسْأَلُكِ عَنْهُ بِمَا أَفْنَيْتِهِ»، و خدا از تو مي‏پرسد آن را در چه راهي مصرف كردي؟

در اينجا صحبت از روز نيست، حضرت دارد به زبان من و شما صحبت مي‎كند، اين روز و ايّام نيست كه فاني شده، اين بخشي از هستي ما است كه گذشته و از دست رفته است. خداوند سوال مي‏كند كه اين سرمايه را در چه راهي فاني كردي؟ «فَمَا الَّذِي عَمِلْتِ فِيهِ»، چه كاري در اين روز انجام دادي؟ «أَ ذَكَرْتِ اللَّهَ أَمْ حَمِدْتِه»، آيا در اين روز به ياد خدا بودي و او را حمد و ستايش كردي؟ «أَ قَضَيْتِ حَوَائِجَ مُؤْمِنٍ فِيهِ»، آيا در اين روز خواسته و حاجت برادر ايماني‎ات را با اين كه قدرت داشتي برآورده كردي؟ «أَ نَفَّسْتِ عَنْهُ كَرْبَهُ»، آيا از گرفتاري‎هاي او گره گشايي كردي؟ «أَ حَفِظْتِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ فِي أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ»، آيا در غياب برادر مؤمنت اخوّت اسلامي و ايماني را نسبت به خاندان و فرزندش رعايت كردي؟ «أَ حَفِظْتِيهِ بَعْدَ الْمَوْتِ فِي مُخَلَّفِيهِ»، آيا بعد از مرگ او از اين حريم ايماني نسبت به بازماندگانش حراست و مراقبت كردي؟  «أَ كَفَفْتِ عَنْ غِيبَةِ أَخٍ مُؤْمِنٍ»، آيا از غيبت كردن پشت سر برادر مؤمنت جلوگيري كردي؟ «أَعَنْتِ مُسْلِماً»، آيا كمك كار برادر مسلمانت بودي؟ «مَا الَّذِي صَنَعْتِ فِيهِ»، در اين روز چه كار كردي؟

* روش تفكّر در ايام گذشته

علي(عليه‎السلام) روش تفكّر در ايّام گذشته را بيان مي‎فرمايد. در روايات نسبت به هر روز چنين سفارشي وجود دارد. آيا ما هر روز يك چنين محاسبه‎اي انجام مي‏دهيم؟ يا حداقل هفته‎اي يك‎بار و يا ماهي يك‎بار مي‏نشينيم فكر كنيم كه چه كارهايي انجام داده‏ايم. برخي از افراد براي امور مادّي‎شان دفتر روزانه و هفتگي دارند و راجع به آنچه كه در آن با توجّه به فعّاليت‏هاي آن روز يا آن هفته ثبت شده فكر مي‏كنند. برخي هم دفتر سالانه دارند و در آخر سال بيلان كار خود را ارائه مي‎دهند كه در اين سال چه كارهايي انجام داده‏اند.

* در لحظات آخر سال چه كنيم؟!

آيا سزاوار نيست كه انسان هنگامي كه لحظات آخر سالش فرا مي‎رسد اين‎طور فكر كند؟ يك سال بر ما گذشت! به عبارت ديگر بخشي از هستي ما رفت و هيچ‏گاه به ما برنخواهد گشت مگر در روز قيامت كه اين قطعه از هستي ما آن‏گاه به ما باز مي‏گردد كه نموداري از كردار گذشته‏مان در اين سال را به ما نشان مي‏دهد. همان طور كه علي(عليه‎السلام) فرمود خوب است انسان بنشيند و در اين باب فكر كند در سالي كه گذشت و به اتمام رسيد چه كردم؟ آيا به ياد خدا بودم؟ آيا او را ستايش كردم؟ آيا گرفتاري برادر مؤمنم را رفع كردم؟ آيا حاجتي از او برآورده كردم؟ آيا در غيابش مراقب بودم تا حيثيّتش را حفظ كنم؟ آيا در اين سال به وظايف برادري و اسلامي خود نسبت به دوستاني كه از دست دادم عمل كردم؟ آيا حال بستگان آنها را جويا شدم؟ ولو اينكه به حسب ظاهر از آنها دل‎جويي كنم؟

* در سالي كه گذشت چه كرديم؟! الآن چه كنيم؟!

علي(عليه‎السلام) بعد از آنكه چند چيز براي روش تفكّر و محاسبه نسبت به گذشته آموخت فرمود: «‎مَا الَّذِي صَنَعْتِ فِيهِ»، به خود بگو: اي فلاني! در اين روزي كه گذشت و به عبارت ديگر قسمتي از وجود و هستي‏ات در اين عالم كه از دست رفت چه كردي؟ «فَيَذْكُرُ مَا كَانَ مِنْهُ»، پس گذشته را يادآور شود، «فَإِنْ ذَكَرَ أَنَّهُ جَرَى مِنْهُ خَيْرٌ»، اگر به گذشته مراجعه كرد و ديد آنچه كه بر او گذشته خير بوده است، «حَمِدَ اللَّهَ وَ كَبَّرَهُ عَلَى تَوْفِيقِهِ»، حمد خدا را به جا آورد و بگويد: «الحمد لله» و نسبت به اين موفقيتي كه خدا به او عنايت فرموده بگويد: «الله اكبر» و بداند اين توفيق هم از خدا بوده است، «وَ إِنْ ذَكَرَ مَعْصِيَةً أَوْ تَقْصِيراً»، و اگر ديد گناهي انجام داده و خطايي از او سر زده، «اسْتَغْفَرَ اللَّهَ»، از خدايش پوزش بخواهد و استغفار كند، «وَ عَزَمَ عَلَى تَرْكِ مُعَاوَدَتِهِ»،  و تصميم بگيرد كه ديگر به آن گناه بازنگردد و آن را تكرار نكند.

اگر انسان بخواهد به معناي واقعي خودش را بسازد، يكي از راه‎هاي بزرگ براي سازندگي انسان توجّه به اعمال گذشته خود مي‏باشد. خصوصاً از فرصت‎هايي كه براي انسان پيدا مي‎شود براي تنبّه و تذكّر خود و اينكه از خواب غفلت بيدار شود و نسبت به آينده‎ تنظيم شود استفاده كند كه يكي از اين فرصت‎ها پايان سالي است گذشت. امسال تمام شد و گذشت امّا ما چه كرديم؟

هستي و سرمايه‏اي كه از ما كاسته شد را در چه راهي و چگونه مصرف كرديم؟ انسان نسبت به اعمال يك ساله‏اش بيلان آخر سال عرضه كند. همان طور كه علي(عليه‎السلام) مي‎فرمايد اين موجب مي‎شود تا انسان نسبت به آينده‎اش مراقب باشد. اميدوارم خداوند به ما توفيق عنايت كند تا از گذشته‎هاي خود نسبت به آينده‎مان عبرت بگيريم!
منبع: مشرق
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما