عناوین اصلی
 
 
معرفي گروه اخلاق
آموزه‏هاي اخلاقي حجم قابل توجهي از متون ديني و كتب آسماني را به خود، اختصاص داده است.
فراخواني گسترده و تأكيدهاي مكرّر قرآن كريم به سازندگي اخلاقي و تهذيب نفس و ارزش‏هاي والاي انساني، بيانگر جايگاه بسيار جدّي مقوله اخلاق در ميان اهداف دين است. در هيچ جاي قرآن كريم، شاهد يازده سوگند پياپي نيستيم، مگر در سوره شمس كه خداي سبحان درصدد گوشزد نمودن اهميّت تربيت نفس و خودسازي اخلاقي برآمده است.
چنان‏كه در مقام تبيين هدف از ارسال رسل و انزال كتب، بارها تزكيه را پيش از تعليم كتاب مطرح فرموده است. نبوي مشهور «إنّي بُعِثتُ لِاُتَمِّم مكارمَ الأخلاقِ» نيز جهت‏گيري قويّ اخلاقي دين خاتم را مشخص مي‏سازد. تجارب انباشته تاريخي بشر نيز گوياي اين مطلب است كه هر جامعه‏اي كه از مقوله اخلاق و اهتمام بدان فاصله بگيرد و بهاي لازم براي پاسداشت نظري و عملي اخلاق را نپردازد، متحمّل خسارت‏هاي جبران‏ناپذير و شاهد فاجعه‏هاي دهشتناك انساني خواهد شد و به سرعت راه انحطاط را خواهد پيمود. پرواضح است كه كاوش‏هاي نظري در حوزه مفاهيم و گزاره‏هاي اخلاقي، پيش‏نياز اساسي ارائه يك دستگاه منسجم و جامع، منقّح و پالوده و بي‏ابهام و سرانجام كارآمد و عملي به‏شمار مي‏آيد با فقدان چنين دكتريني، نمي‏توان در عصر تغييرات شتابنده ساختار جوامع و پيچيدگي‏هاي فزاينده شبكه‏هاي روابط اجتماعي، بسياري از رفتارهاي چندبُعدي را به راحتي در قالب كنش‏هاي بهنجار يا نابهنجار طبقه‏بندي كرد.
از سويي انسان موجودي است كه "ارزش داوري" پايه بسياري از تصميمات او را تشكيل مي‏دهد و طبيعتاً اين ارزش داوري‏ها هم در داخل يك دستگاه فكري با سنجه‏هاي اخلاقي تعريف شده، صورت مي‏پذيرد. نقش تعيين‏كننده سنجه‏هاي اخلاقي در سوگيري كلان رفتارهاي آدمي، بشر را سخت دغدغه‏مند پالايش و ژرف‏كاوي و باز تعريف مفاهيم اخلاقي و تدوين و بازنگري در موازين و قوانين اخلاقي و بازخواني انگاره‏هاي عام انسان‏شناختي و معرفت‏شناختي در حوزه فرااخلاق، ساخته است و اين دلمشغولي و علقه خاطر، وي را در طول تاريخ معرفت‏اندوزي بشري به انديشه‏ورزي اخلاقي واداشته است. در ساحت ترابط دين و اخلاق، خواه ناخواه با اين واقعيت روبروييم كه اتقان نظام اخلاقي هر دين، يكي از معيارهاي حقانيّت و برتري در مطالعات تطبيقي بين‏الاديان به‏شمار مي‏رود.
هم‏چنان كه تبيين مدلّل مكتب اخلاق يك دين، مي‏تواند نقش بي‏بديلي در كاميابي متولّيان رسمي دين، در انجام وظيفه تربيت ديني و جهت‏بخشي معنوي به رفتار جامعه متديّنان، بازي كند. اكنون شايسته است به وضعيت كنوني پژوهش‏هاي اخلاقي در حوزه‏هاي علميه نگاه بيافكنيم.
در حالي كه جهان معاصر سخت تشنه پيام معنوي تشيّع و چشم در راه رهآورد رهايي‏بخش انفجار نور؛ يعني انقلاب اسلامي است، كارنامه حوزه‏هاي علميّه در بيست و پنج سال گذشته در عرصه توليد انديشه اخلاقي، قابل دفاع نيست. در حالي كه پژوهش‏هاي فقهي و كلامي در حوزه، رونق فراوان دارد به عرصه اخلاق توجه جدي نمي‏شود. علم اخلاق پس از ظهور انديشمندان بزرگي در مكاتب چهارگانه اخلاق اسلامي از قرن هفتم، تاكنون تحول انقلابي و شالوده‏شكني را به خود نديده و بر خلاف بسياري از علوم اسلامي، نظريه‌پردازي و قاعده‌سازي در آن قرن‌ها است كه درحال ركود است. از اين رو و نيز به جهت فقدان نگاه‌هاي آسيب‌شناسانه و مسئله‌ياب، پژوهش اخلاقي ماهيتي توصيفي و تكراري به خود گرفته و جذابيتي براي دانشوران و پژوهشگران حوزوي علاقه‌مند به مباحث انتقادي، يا مشتاق باريك‏انديشي و نكته‏سنجي در معارف دربرندارد. بر پايه آنچه گذشت، امروزه حركتي حساب‏شده و جدّي و عزمي همگاني براي سامان‏دهي و تعميق مطالعات بنيادين نظري به منظور ارائه مكتب اخلاق اسلامي، سخت ضروري است. از سوي ديگر بايد گفت بي‏گمان يكي از مهم‏ترين رسالت‏هاي تبليغي حوزه علميه قم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دفتر تبليغات اسلامي تعميق و گسترش آموزه‏هاي اصيل اخلاق اسلامي در جامعه و اهتمام به پيش‏نياز اصلي آن، يعني توليد تفكر اخلاقي براساس مباني اسلامي و استخراج نظام اخلاقي اسلام و تهيه پاسخ‏هاي متقن براي پرسش‏هاي نوپديد در حوزه اخلاق و عرفان و تربيت است كه تشكيل گروه اخلاق گامي اساسي براي نيل بدين هدف به شمار مي‏رود.
1. تبيين مباني و چارچوب‏هاي نظري دانش اخلاق اسلامي به منظور توانمندسازي و توسعه آن به عرصه‏هاي گوناگون فردي و اجتماعي.
2. تبيين نظام اخلاقي اسلام و اثبات كارآمدي و برتري آن نسبت به ساير نظام‏هاي اخلاقي.
3. دفاع عقلاني از آموزه‏هاي اخلاقي اسلام و پاسخ‏گويي به شبهات اين حوزه.
4. ارائه الگوهاي نوآمد اخلاقي در راستاي پاسخ‏گويي به نيازهاي انسان و جامعه معاصر.
5. تأمين پايه‏هاي نظري توسعه اخلاقي نظام جمهوري اسلامي و ترسيم هندسه اخلاقي تمدن اسلامي.
1. تدوين و اجراي طرح‏هاي پژوهشي در حوزه تاريخ و فلسفه علم اخلاق اسلامي.
2. تدوين و اجراي طرح‏هاي پژوهشي در حوزه مسائل جديد اخلاقي جامعه ديني.
3. تدوين و اجراي طرح‏هاي پژوهشي در حوزه بازسازي روش‏شناسي اخلاق.
4. تدوين و اجراي طرح‏هاي پژوهشي در حوزه نظام اخلاق اسلامي و مقايسه آن با ساير نظام‏هاي اخلاقي.
5. تدوين و اجراي طرح‏هاي پژوهشي در حوزه نيازهاي اخلاقي نظام جمهوري اسلامي.
6. تدوين و اجراي طرح‏هاي پژوهشي در حوزه اخلاق كاربردي.
7. بازخواني مستمر آثار نمايندگان مكاتب اخلاق اسلامي و ترجمه جهت‏دار و هدايت‏شده آثار عمده اخلاقي اديان و مكاتب بشري همراه با نقد و مقايسه.
8. آسيب‏‏شناسي مداوم اخلاق عمومي از طريق اجراي طرح‏هاي پيمايشي.
9. بازشناسي مستمر ظرفيت‏هاي علوم انساني پيرااخلاقي و بسترسازي علمي جهت انتقال اين ظرفيت‏ها به حوزه انديشه اخلاقي.
10.تشكيل كارگروه‏ها و گروه‏پروژه‏هاي تخصصي در دپارتمان اخلاق جهت اجراي طرح‏ها و پروژه‏هاي مربوط.
11.راه‏اندازي سيستم توانمند اطلاع‏رساني در عرصه اخلاق و فراهم كردن منابع مطالعاتي قديم و جديد اسلامي و غيراسلامي (كتاب، مجله، پايان‏نامه، نرم‏افزار و...) در حوزه انديشه اخلاق و علوم وابسته به منظور تسهيل اخلاق‏پژوهي در حوزه‏هاي علميه.
12.شناسايي، جذب و سازمان‏دهي منابع انساني مورد نياز جهت انجام وظايف پژوهشي.
13.ارتباط و همكاري با سازمان‏ها، نهادها، شخصيت‏ها و نخبگان فرهنگي و مؤسسات و مراكز علمي ـ پژوهشي و اجرايي به منظور پيش‏برد اهداف گروه.
14.فراهم آوردن زمينه رشد و ارتقاي دانش و توانايي پژوهشگران وابسته و پيوسته گروه از طريق تشكيل كارگاه‏ها و كلاس‏هاي آموزشي ـ پژوهشي و حمايت‏هاي لازم علمي.
15.برقراري ارتباط فعال و سازنده با ساير واحدهاي زيرمجموعه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با هدف برقراري هماهنگي، اجراي طرح‏هاي مشترك و جلوگيري از انجام كارهاي موازي و تكراري.
1. التزام به مباني و عناصر اصيل نظام اخلاق اسلامي اهل‏بيت.
2. اهتمام به مشكلات عيني جامعه اسلامي در عرصه اخلاق و توجه به مسائل و شبهات روز.
3. پرهيز از سطحي‏نگري و جزئي‏نگري در عرصه فعاليت‏هاي پژوهشي.
4. تلاش در جهت تعالي و رشد اخلاقي جامعه اسلامي و افزايش تقيّد كارگزاران نظام، نخبگان علمي و توده به هنجارهاي اخلاق ديني.
5. رعايت معيارها و استانداردهاي علمي و به‏كارگيري روش‏ها و ابزارهاي نوين در پژوهش‏هاي اخلاقي.
6. اهتمام به ايجاد ارتباط علمي فعال و مؤثر با مراكز پژوهشي حوزوي و دانشگاهي و بهره‏گيري از توان و دستآوردهاي نخبگان علمي حوزوي و دانشگاهي در راستاي بالنده‏سازي دانش اخلاق اسلامي.
7. اهتمام به ارائه پژوهش‏ها به زبان و ادبيات روز.
8. نهادينه كردن توليد انديشه در قالب هم‏انديشي گروهي و تعريف كارهاي مطالعاتي در قالب تيم‏هاي تخصصي.
9. بهره‏گيري از ظرفيت‏هاي دانش بشري و ساير فرهنگ‏هاي تعالي‏طلب و معنويت‏گراي بشري توام با مطالعه انتقادي آن‏ها.
10.پرهيز از كارهاي موازي و تكراري و حركت در عرض برنامه‏هاي ساير مراكز علمي ـ پژوهشي.
11.طبقه‏بندي و اولويت‏گذاري در طرح‏هاي پژوهشي بر پايه امكانات و مطالبات.
 
كلان‏پروژه‏ها
-         روش‌شناسي در الهيات اخلاق
-         اخلاق دينداري
-         اخلاق مديريت با رويكرد اسلامي
-         اخلاق زيستي
-          
 
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما