كتاب «اخلاق و آداب در تبليغ» منتشر شد كتاب «اخلاق و آداب در تبليغ» اثر حافظ نجفي زنجاني با همكاري پژوهشكده باقرالعلوم‌ منتشر شد. در اين كتاب بايسته‌ها و نبايسته‌هاي تبليغ و مبلغان با نگاه اخلاقي مورد بررسي قرار گرفته و برخي از آسيب‌ها را به تصوير كشيده است.

به گزارش خبرگزاري مهر، كتاب« اخلاق و آداب در تبليغ» در 10 فصل كليات، بايسته‌هاي اخلاقي و معنوي تبليغ، اهداف و رسالت‌هاي تبليغ ديني، عوامل و شرايط موفقيت در تبليغ، شيوه‌هاي نوين تبليغي، ويژگي‌هاي عملي مبلغان، بايسته‌هاي اخلاقي مبلغان، اخلاق اجتماعي مبلغان، آسيب‌شناسي تبليغات ديني و آسيب‌شناسي مبلغان ديني نگارش يافته است.

محقق در اين كتاب تلاش كرده از منظر كتاب و سنت و عقل، توصيه‌ها و راهكارهاي اخلاقي خوبي ارائه كند، چنانچه در فصل نخست آن يعني كليات به ارائه تعريفي از تبليغ ديني مي‌پردازد و پس از آن محورهاي تعيين كننده وظايف مبلغان ديني و نقش تبليغ در پيشبرد آرمان‌هاي دين را مطرح مي‌كند.

فصل دوم با عنوان بايسته‌هاي اخلاقي و معنوي تبليغ در پنج گفتار تنظيم شده و سخن نصيحت آميز، ارائه چهره جذاب، دل‌پذير و آسان از دين، صداقت و دوري از اعوجاج و انحراف در گفتار و رفتار، رعايت امانت، مسؤوليت‌آفريني، اعتماد سازي، جامعيت، كارآمدي و راه‌گشايي و ارائه الگوي عملي برخي از مطالب آن است.

در فصل سوم اثر با عنوان اهداف و رسالت‌هاي تبليغ ديني به اين مطالب اشاره شده است: ضرورت تقويت مباني اعتقادي، ضرورت دفاع از دين، لزوم گسترش و تعميق شعائر و احكام ديني و اجرا كردن آن، ضرورت احترام به مقدسات ديني، آشنا ساختن مردم با معارف قرآن، تربيت مردم با تعاليم ديني، تحكيم بنيان خانواده و سالم‌سازي فضاي فرهنگي جامعه.

فصل چهارم، عوامل و شرايط موفقيت در تبليغ نام دارد كه شناخت منطقه، موانع و مشكلات؛ ضعف‌ها و كاستي‌هاي تبليغ، موقعيت‌شناسي و آشنا بودن با ادبيات و شرايط زمان، آشنايي با علوم روز، داشتن ذوق و سليقه كار فرهنگي و بيان رسا و سليس از مطالب آن است.

شيوه‌هاي نوين تبليغ عنوان فصل پنجم اين كتاب است كه به بيان مطالبي چون تبليغ با قلم، نامه‌نگاري، شبكه جهاني اينترنت، تبليغ رسانه‌اي، رسالت امروز ما، الگوگيري از روش تبليغ انبيا و ائمه عليهم السلام و اصول تبليغي با توجه به الزامات رسانه‌هاي نوين مي‌پردازد.

در فصل ششم كه ويژگي‌هاي عملي مبلغان عنوان گرفته است، ايمان و عمل صالح، نقش ايمان در زندگي انسان، عمل به دستورات خداوند، عبادت خالصانه، جلوه‌هاي عبادت و راه‌هاي يافتن حقيقت عبوديت، حديث معراج، حقيقت عبوديت، رضا و تسليم و برخي روش‌هاي كاربردي در رسيدن به مقام تسليم خودنمايي مي‌كند.

بايسته‌هاي اخلاقي مبلغان عنوان فصل هفتم است كه در 9 گفتار به بررسي خودشناسي و حفظ شخصيت، جايگاه و ارزش مبلغ ديني، تقوا و تربيت نفس، اخلاص، وقار و متانت، پيراستگي و آراستگي، انتقاد از خود، تسليم حق بودن و توجه شايسته به خانواده مي‌پردازد.

فصل هشتم با عنوان اخلاق اجتماعي مبلغان در 10 گفتار، ضرورت حضور در عرصه‌هاي فرهنگي و اجتماعي، شيوه‌هاي حضور مبلغان در جامعه، خوش‌رويي با مردم، اخلاق نيك، رفق و مدارا با مردم، تكريم شخصيت ديگران، مشورت با مردم و احترام به افكار آنان، رازداري و امين بودن، تغافل و چشم‌پوشي از خطاي مردم و تعامل با اقليت‌هاي مذهبي را مطرح مي‌كند.

در فصل نهم كه آسيب‌شناسي تبليغات ديني نام دارد با آسيب‌ها و موانع برون‌مرزي تبليغ و آسيب‌ها و موانع مربوط به تبليغ همچون طولاني بودن مدت سخنراني، سخنان نسنجيده، بي‌نظمي و عدم انسجام در كلام، عدم انطباق مطالب با سطح فكري مخاطبان، ساختارشكني و بدعت‌گذاري و اظهارنظرهاي غيرعالمانه آشنا مي‌شويم.

عامل نبودن به گفته‌ها، مادي‌گرايي و دنياطلبي، ادعاي علم به همه چيز، جاه‌طلبي، فساد اخلاقي و اجتماعي، رياكاري در تبليغ، نداشتن آمادگي براي تبليغ، گريز از مسؤوليت، استبداد و تك‌روي و بداخلاقي و بدرفتاري با مردم از مطالب فصل دهم اثر با عنوان « آسيب‌شناسي مبلغان ديني» است.

نويسنده اين اثر در تعريف تبليغ ديني آورده است: «تبليغ ديني، نفوذ در روح و روان مخاطبان و ايجاد تغيير در رفتار آنان است؛ تبليغ ديني، عناصر و اركان متعددي دارد و يكي از عناصر مهم در موفقيت تبليغ، آراسته شدن مبلغان ديني به ارزش‌ها و فضيلت‌هاي اخلاقي و به كارگيري آداب، اصول و روش‌هاي تبليغ است»

كتاب «اخلاق و آداب در تبليغ» به قلم حجت‌الاسلام حافظ نجفي زنجاني به تازگي از سوي پژوهشكده باقرالعلوم(ع) توسط شركت چاپ و نشر بين الملل منتشر شده است.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما