تعارض اخلاقي و دانش اصول فقه» منتشر شد نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با هدف بازخواني ظرفيت‌هاي اصول فقه در حل تعارضات اخلاقي كتاب «تعارض اخلاقي و دانش اصول فقه» را منتشر كرد.

اين كتاب كه به قلم حجت السلام و المسلمين حسن بوسليكي از مركز اخلاق و تربيت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به نگارش درآمده است و چهار فصل با عناوين كليات، تعارض اخلاقي در فلسفه اخلاق معاصر، تعارض اخلاقي و ظرفيت‌هاي اصول فقه و تطبيق مباحث اصولي بر مباحث اخلاقي دارد.

نويسنده كتاب در مقدمه خود محتواي فصول ‌كتاب را چنين برمي‌‌شمرد: قبل از هر چيز تلاش شده است تصويري روشن از تعارض اخلاقي ارائه شود. در ادامه سعي شده راه‌هايي براي شناسايي مصاديق تعارض اخلاقي ارائه شود، تا بهتر بتوان ابتدا تعارض واقعي را از تعارض‌نما تشخيص داد و پس از آن به انواع تعارض اخلاقي پرداخت.

در مقدمه كتاب افزوده شده است: در فصل دوم چند نمونه از نحوه مواجهه فيلسوفان اخلاق با تعارض‌هاي اخلاقي همراه با نقدي مختصر بيان شده است.

محتواي فصل سوم كتاب نيز چنين برشمرده شده است: مباحثي از اصول فقه كه ارتباط نزديك با بحث تعارض اخلاقي دارند مانند ضد، اجماع امر و نهي، ترتب و تزاحم. در اين فصل فقط به بازخواني ـ و نه تحليل ـ  مباحث اصولي اكتفا شده است.

مقدمه كتاب در مورد فصل چهارم بيان مي‌دارد: در فصل چهارم تلاش شده اين مباحث براي استفاده در فضاي علم اخلاق بازسازي شوند. به اين منظور ابتدا مكاتب اخلاق هنجاري به اجمال معرفي شده‌اند. سپس به بررسي نسبت فقه و اصول با علم اخلاق پرداخته شده است تا روشن شود كه سنخ مباحث اصولي چه نسبتي با مباحث اخلاقي دارد و چگونه مي‌توان از اين مباحث در اخلاق استفاده كرد.

اين كتاب به قيمت 46 هزار ريال در 285 صفحه از سوي نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي منتشر شده است.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما