آيينه حقايق‌نما در اسرار عبادات و اخلاق منتشر شد نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي كتاب آيينه حقايق‌نما در اسرار عبادات و اخلاق را منتشر كرد. به گزارش خبرگزاري مهر، كتاب آيينه حقايق‌نما تاليف شيخ نورالدين محمد فرزند شاه مرتضي كاشاني از عالمان قرن دوازهم هجري است و از جمله آثار تربيتي و اخلاقي به شمار مي‌رود.

اين كتاب كه با تحقيق منصور ابراهيمي از مركز احياي آثار اسلامي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي فراهم آمده است، براي نخستين بار تصحيح و چاپ مي شود.

از نگاه محقق اين كتاب، نورالدين محمد فرزند شاه مرتضي كاشاني در كتاب خود با بهره‌گيري از آيات قرآن كريم و روايات اهل بيت(ع) با زباني ساده مراحل سلوك الي الله و تخلق به اخلاق فاضله را بيان كرده است.

مباحث اين كتاب در دو فن و 25 باب گرد آمده است كه فن اول در «مجاري تفكر در اسرار طاعات الهيه و عبادات نقليه» و فن دوم در «مواقع تفكر در اسرار اخلاق ناپسند و پسنديده» است.

كتاب آيينه حقايق‌نما در اسرار عبادات و اخلاق همچنين نخستين كتاب از مجموعه ميراث اخلاقي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به شمار مي رود.

اين كتاب در 284 صفحه به نگارش در آمده است كه 54 صفحه از آن به مقدمه تحقيق در معرفي شخصيت و آثار مولف اختصاص دارد.

ابراهيمي محقق كتاب در فصل اول آن بيان داشته است كه نورالدين محمد در تفسير، حديث، ادعيه، فقه، كلام و عقائد، اخلاق، رجال و ادب آثاري از خود به جا گذاشته است.

دو فصل ديگر اين كتاب نيز منطبق بر دو فن مدنظر نورالدين محمد تنظيم شده است و در فن اول 15 باب و در فصل دوم 10 باب گنجانده شده است.

برخي از عناوين باب هاي 25 گانه اين كتاب از اين قرارند: در اسرار طهارت و نظافت، در اسرار نماز، در اسرار دعا و ذكر، در اسرار تلاوت قرآن، در اسرار زكات و معروف، در متعلقات غضب و كينه، در تعلقات محبت دنيا و در متعلقات صبر.

نويسنده در بخشي از كتاب، ذيل باب در اسرار نماز، نماز را به صورت آدمي تشبيه كرده و آورده است: بدان كه خداي تعالي نماز را مصور به صورت آدمي گردانيده، چنان كه اخلاص و نيت و حضور قلب نازل منزله روح‌اند و نشستن و برخاستن در آن به منزله بدن‌اند و ركوع و سجود به منزله سر و دست پايند...
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما