منشور
متن منشور اخلاقي انتخابات به مناسبت انتخابات نهمين دوره‌ي مجلس شوراي اسلامي «وَ هُوَالذي جَعَلَكُم خَلائِف الارض وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوقَ بَعْضَ دَرَجاتٌ لِيَبْلوَكُمْ فيما آتيكُمْ»

«و او كسي است كه شما را جانشينان و نمايندگان خود در زمين قرار داد و درجات بعضي از شما را بالاتر از بعضي ديگر قرار داد تا شما را به‌وسيله آن‌چه در اختيارتان قرار داد، بيازمايد». آيه 165 سوره انعام

«اِني بَعَثْتُ لاتَحْمُ مَكارِمُ الاخْلاقْ» رسول گرامي اسلام (ص)

«بايد اخلاق همه در انتخابات اخلاق اسلامي باشد و افرادي را انتخاب كنيد كه متعهد به شرق و غرب نباشند و بر صراط مستقيم انسانيت و اسلاميت باشند». امام خميني(ره)

«انتخابات را به عنوان هدف عالي و شيرين مورد توجه قرار دهيد و با پرهيز كامل از هرگونه جنجال و تخريب و بداخلاقي، همه عوامل خود را براي برگزاري پرشور و شوق آن بسيج كنيد.» مقام معظم رهبري

مقدمه: 
حكومت از ديدگاه اسلام، برخاسته از موضع طبقاتي و سلطه‌گري فردي يا گروهي نيست بلكه تبلور آرمان سياسي ملتي هم كيش و هم فكر است كه به خود سازمان مي‌دهد تا در روند تحول فكري و عقيدتي راه خود را به سوي هدف نهايي (حركت به سوي الله) بگشايد. ملت ما در جريان تكامل انقلابي خود از غبارها و زنگارهاي طاغوتي زدوده شد و از آميزه‌هاي فكري بيگانه خود را پاك نمود و به مواضع فكري و جهان بيني اصيل اسلامي بازگشت و اكنون بر آن است كه با موازين اسلامي جامعه نوين (اسوه) خود را بنا كند. بر چنين پايه‌اي، رسالت قانون اساسي اين است كه زمينه‌هاي اعتقادي نهضت را عينيت بخشد و شرايطي را به وجود آورد كه در آن انسان با ارزش‌هاي والا و جهان شمول اسلامي پرورش يابد.

«فصل شيوه حكومت در اسلام از مقدمه قانون اساسي»

بسم الله الرحمن الرحيم
«من در برابر قرآن مجيد، به خداي قادر متعال سوگند ياد مي‌كنم و با تكيه بر شرف انساني خويش تعهد مي‌نمايم كه پاسدار حريم اسلام و نگاهبان دستاوردهاي انقلاب اسلامي ملت ايران و مباني جمهوري اسلامي باشم، وديعه‌اي را كه ملت به ما سپرده به عنوان اميني عادل پاسداري كنم و در انجام وظايف وكالت، امانت و تقوي را رعايت نمايم و همواره به استقلال و اعتلاي كشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پاي بند باشم، از قانون اساسي دفاع كنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها، استقلال كشورو آزادي مردم و تامين مصالح آن‌ها را مدنظر داشته باشم».

«متن سوگند نمايندگان مجلس شوراي اسلامي»

انتخابات مظهر تجلي حضور مردم در نظام اسلامي و بستري است كه در آن رقابت سياسي، با هدف خدمت و در چارچوب قانون و در پرتو اخلاق اسلامي معنا و مشروعيت مي‌‌يابد.

حضرت امام‌(ره) در اين زمينه مي‌‌فرمايند:

«مجلس محل قانون‌گذاري است به همين دليل شكل‌گيري مجلس بايد در چارچوب دقيق قانون باشد و هيچ عاملي جز ضوابط قانوني نبايد در تشكيل مجلس شوراي اسلامي نقش داشته باشد».

در آستانه انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز مقام معظم رهبري در جمع مردم يزد يكبار ديگر با دعوت مردم به حضور پرشور و حماسي و انتخاب نمايندگاني اصلح بر رعايت اخلاق انتخاباتي و پرهيز از هرگونه بداخلاقي و تخريب و تهمت زدن به يكديگر تاكيد نموده و مي‌‌فرمايند:

«هتك آبرو و تخريب افراد در شب‌نامه‌ها، مطبوعات، پايگاه‌هاي اينترنتي و ديگر وسايل به هيچ وجه صحيح و مصلحت نيست و اينجانب در خواست و اصرار مي‌كنم كه علاقه‌مندان نامزدها فقط به تبليغ و تعريف از افراد مورد نظر خود بپردازند
مقام مععظم رهبري: هتك آبرو و تخريب افراد در شب‌نامه‌ها، مطبوعات، پايگاه‌هاي اينترنتي و ديگر وسايل به هيچ وجه صحيح و مصلحت نيست.
و از روش‌هاي تخريبي معمول در برخي كشورها به شدت پرهيز كنند».

به منظور تحقق اصول قانون اساسي، رهنمودهاي حضرت امام(ره) و تدابير مقام معظم رهبري براي برگزاري انتخاباتي سالم، پرشور، حماسي و منطبق با اخلاق اسلامي "منشور اخلاقي انتخابات" براي نصب العين قرار دادن مجريان و ناظرين انتخابات، مردم، رسانه‌هاي جمعي و نامزدها و طرفداران آن‌ها و احزاب و گروه‌هاي سياسي ارائه مي‌گردد.

هدف:

كمك به برگزاري انتخابات سالم، قانوني و ارائه يك الگوي مناسب انتخاباتي منطبق با ارزش‌ها و اخلاق اسلامي به منظور فرهنگ‌سازي و سوق دادن فضاي مسابقه قدرت به مسابقه خدمت و افزايش مشاركت عمومي و تقويت وحدت ملي.

سياست‌ها:

1- تدوين معيارها و شاخص‌هاي رعايت اخلاق انتخاباتي، مبتني بر قانون اساسي، رهنمودهاي حضرت امام(ره) و تدابير مقام معظم رهبري و قوانين موضوعه.

2- استفاده از نظرات، پيشنهادات و همكاري عموم مردم به‌ويژه نخبگان و صاحبنظران احزاب و گروه‌هاي سياسي و شخصيت‌هاي ديني و فرهنگي در جهت تدوين منشور اخلاقي انتخابات.

3- ترويج و هنجارسازي محورهاي منشور اخلاقي انتخابات با مشاركت فعال رسانه‌هاي گروهي، تريبون‌هاي عمومي دستگاه‌هاي فرهنگي و عموم مردم.

- محورهاي مهم منشور اخلاقي انتخابات:‌

1- حركت بر مدار قانون، منويات حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري.

2- تقويت اميد و نشاط ملي در ابعاد مختلف با استفاده از فضاي انتخابات و پرهيز از سياه‌نمايي، بزرگ‌نمايي مشكلات و تخريب دستاوردهاي انقلاب اسلامي و موفقيت‌هاي دولت‌ها.

3- استفاده از فضاي تبليغاتي انتخابات به عنوان يك فرصت ملي براي تقويت استقلال كشور، وحدت ملي و همگرايي قومي و مقابله با توطئه‌هاي تفرقه‌افكنانه و جنگ رواني دشمن.

4- اهتمام مردم براي تعيين نماينده اصلح و پرهيز از تبعيضات قومي و فاميلي.

5- تلاش براي تبديل انگيزه‌هاي قدرت‌طلبانه به انجام خدمت به مردم و پرهيز از ادبيات برد و باخت و جنگ قدرت كه موجب بدبيني و يأس مردم خواهد شد.

6- طرح ديدگاه‌ها و توانمندي‌‌هاي افراد مورد نظر و پرهيز از تعاريف اغراق آميز.‌

7- ارائه پيشنهادها، برنامه‌ها و ديدگاه‌ها متناسب با جايگاه نمايندگي مجلس شوراي اسلامي.

8- اجتناب از تخريب، تهمت، تحقير، افشاء اسرار مخفي نامزدهاي انتخاباتي در رسانه‌هاي گروهي، سايت‌هاي اينترنتي و مجالس.

9- پرهيز از تبليغات رنگين و پرهزينه، انتشار تصاوير فريبنده، برگزاري مراسم و ميهماني‌‌هاي پرخرج، توزيع هدايا، خريد و فروش آرا و.... .

10- پرهيز نامزدها از مديون شدن به صاحبان قدرت و ثروت.

11- پرهيز از وعده‌هاي غير منطبق با وظايف و اختيارات قانوني نمايندگان از جمله طرح‌هاي عمراني.

12- خودداري از مصرف بيت‌المال و امكانات و فرصت‌هاي اداري براي تبليغات انتخاباتي نامزدها.

13- پرهيز از شايعه پراكني و مسموم كردن فضاي انتخابات و تشويش اذهان عمومي و تقويت سلامت رواني و سياسي جامعه.

14- كنترل احساسات و رفتار هواداران و اعضاي ستاد و دفاتر انتخاباتي نامزدها در چارچوب منشور.

15- حفظ بي طرفي كامل تمام نيروهاي اجرايي و نظارتي انتخابات و دستگاه‌هاي تبليغاتي منتسب به حكومت.

16- پرهيز نظاميان و مسئولان دولتي از ورود به احزاب و جناح بندي‌هاي حزبي و تبليغات له يا عليه نامزدهاي انتخاباتي.

17- احترام به نتايج انتخابات و طرح شكايات در مراجع قانوني و اجتناب از تحريك افكار عمومي و زيرسوال بردن نتايج انتخابات.‌

18- پرهيز از تضعيف نظام و ترجيح منافع شخصي و گروهي بر مصالح و منافع ملي.

19- پرهيز از نقض اسلاميت و جمهوريت و هويت مردم‌سالاري ديني نظام جمهوري اسلامي.

20- كنار رفتن داوطلبان نمايندگي در صورت اطمينان از وجود داوطلبان صالح‌تر.
والسلام

كميته تدوين و ترويج منشور اخلاقي انتخابات:
- جامعه مدرسين حوزه علميه قم
- شوراي نگهبان قانون اساسي
- وزارت كشور
- شوراي سياستگذاري ائمه جمعه
- وزارت اطلاعات
- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
- صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران
- خانه احزاب به نمايندگي از احزاب
- بسيج اساتيد به نمايندگي از جامعه دانشگاهيان
- مركز رسيدگي به امور مساجد
- ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما