آقای اسلامی
مدير پروژه‌ اخلاق كاربردي گزارش سخنراني در هفدهمين جشنواره كتاب فصل
«بازنگري و اصلاح منابع و متون اخلاق اسلامي از نخستين گام‌هاي بازسازي نظام اخلاق اسلامي است». «كاربست قاعده تسامح در ادلة سنن در متون اخلاق اسلامي مانع بزرگي بر سر راه رسيدن به يك نظام علمي قابل اتكاء درحوزه اخلاق اسلامي است.»
محمد تقي اسلامي در هفدهمين جشنواره كتاب فصل جمهوري اسلامي ايران (بهار 90) سخنراني كرد او ضمن تقدير از مجريان و برگزار كنندگان اين جشنواره، اظهار اميدواري كرد كه چنين اقداماتي موجب رونق روز افزون بازار انديشه و انديشه‌ورزي در كشور شود.
او همچنين در توضيحاتي پيرامون كتاب «اخلاق اسلامي و كاربست قاعدة تسامح در ادله سنن» گفت: شايد لازم باشد توضيحاتي راجع به قاعدة تسامح در ادلة سنن براي آن دسته از مخاطباني كه كمتر با اصطلاحات فقهي و اخلاقي اسلام آشنايي دارند بدهيم. تسامح به معناي آسان‌گيري و نوعي سهل‌انگاري است هرچند كلمة تسامح با تساهل اين تفاوت ظريف را دارد كه در تسامح گونه‌اي از بخشش همراه با بزرگواري يا بزرگداشت مطلبي كه در آن تسامح مي‌ورزيم نهفته است)، ادله هم يعني اخبار و احاديث كه البته اينجا منظور ما عمدتاً خبرهاي واحد است (يعني خبرهايي كه به حد تواتر نرسيده باشند) و قصور از سنن، مستحبات و مكروهات فقهي است. پس اين عبارت به معناي آسان‌گيري و سهل‌انگاري در سند احاديثي است كه مستحبات و مكروهات فقهي را ثابت مي‌كنند.
بحث ما در اين كتاب اين است كه بررسي كنيم كه چرا چنين قاعده‌اي در علم اخلاق و در منابع مكتوب اخلاق اسلامي به كار رفته است. به اين منظور كنكاش و مطالعة دقيقي دربارة خود اين قاعده و معنا و مبنا و منشأ آن انجام داده‌ايم. اين پروژه در راستاي بازنگري و اصلاح متون اخلاق اسلامي انجام گرفته است كه بازنگري و اصلاح منابع و متون اخلاقي اسلامي از نخستين گام‌هاي بازسازي نظام اخلاق اسلامي است. در اين كتاب ثابت كرده‌ايم كه كاربست قاعدة تسامح در ادله سنن در متون اخلاق اسلامي مانع بزرگي بر سر راه رسيدن به يك نظام علمي قابل اتكاء در حوزه اخلاق اسلامي است. در كنار آسيب‌هاي ديگري كه آن آسيب‌ها را به عنوان آسيب‌هاي فرعي تلقي كرده‌ايم. و در نهايت چگونگي استفاده از احاديث و اخبار ضعيف را در متن اخلاق اسلامي آموزش‌ داده‌ايم.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما