كتاب «استنباط حكم اخلاقي از رفتار معصوم» نقد شد‌ كتاب «استنباط حكم اخلاقي از رفتار معصوم» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و با حضور صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه نقد شد. جلسه نقد كتاب «استنباط حكم اخلاقي از رفتار معصوم» ظهر امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه حجت‌الاسلام محمد عالم‌زاده نوري مولف اين كتاب با اشاره به اهداف تاليف اين اثر، واكاوي در سيره ائمه(ع) را يكي از نيازهاي روز جامعه ما ذكر كرد.

وي ادامه داد: اگر زواياي مختلف زندگي ائمه معصومين(ع) را به طور كامل براي جامعه شرح دهيم مي‌توانيم سيره ائمه(ع) را به گونه‌اي واقع‌بينانه و قابل فهم براي جامعه روشن كنيم.

در ادامه اين جلسه ‌حجت‌الاسلام علي نصيري مدير گروه قرآن و متون اسلامي دانشگاه معارف اسلامي كه ناقد اين كتاب بود، پرداختن به مسائل بنيادي در سيره اهل بيت(ع) و شيوا و رسا صحبت كردن را از نقاط قوت و مسائلي مانند استفاده از منابع ضعيف، عدم چينش صحيح مطالب و عدم توجه به استنادات كافي براي استنباط مطالب را از موارد ضعف اين كتاب شمرد.

در ادامه اين جلسه كه با حضور جمعي از صاحب‌نظران در عرصه علوم ديني برگزار شده بود، مولف و ناقد اين كتاب به سئوالات حضار در زمينه مباحث مطرح شده در اين كتاب و اشكالات وارد به آن پاسخ دادند.

كتاب «استنباط حكم اخلاقي از رفتار معصوم» به همت گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در موضوع زواياي پرداختن به سيره اهل بيت(ع) تدوين شده كه در چهار فصل به بررسي اين موضوع مي‌پردازد.

در فصل نخست اين كتاب كليات موضوع استنباط حكم اخلاقي از سيره اهل بيت(ع) در بخش‌هايي مانند ضرورت، ماهيت بحث و مفاهيم آن مورد بحث قرار گرفته است.

در فصل دوم با عنوان «تاسي به رفتار معصوم(ع)»، لزوم پيروي مطلق از رفتار معصوم(ع) در زواياي مختلف آن تبيين شده است.

در اين بخش همچنين مواردي مانند احتمال اختصاص رفتار معصوم(ع) به شرايط فردي، اجتماعي و فرهنگي زمان خاص و تفكيك ميان رفتارهاي لازم الاتباع و رفتارهاي عرفي و عادي مورد بررسي قرار گرفته است.

در زمينه ادله لزوم تاسي مواردي مانند عصمت، نقل اخلاق انبيا در قرآن و تاسي اهل بيت(ع) به شيوه پيامبر(ص) و ديگر انبيا در اين كتاب ذكر شده است.

همچنين در زمينه چالش‌هاي تاسي به شيوه اهل بيت(ع) مواردي مانند اختلافات شرايط زماني و مكاني ميان زمان حال و زمان اهل بيت(ع) اختصاصات پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) در اين كتاب مورد بررسي قرار گرفته است.

فصل سوم اين كتاب به چالش‌هاي استنباط حكم اخلاقي از رفتار معصومين(ع) پرداخته است كه احتمال مخالفت رفتار معصوم(ع) با توصيه‌هاي قرآن كريم، سخن معصومين(ع) ديگر، عمل ديگر از خود آن معصوم(ع)، دانش تجربي روز، شرايط اجتماعي زمان ما و عرف از جمله اين چالش‌ها ذكر شده است.

فصل چهارم اين كتاب با عنوان «قواعد فهم عمل به معصومين(ع) و حل چالش‌ها» تأليف شده كه در اين فصل نيز مطالبي در تبيين قواعد استخراج احكام اخلاقي از سيره معصومين ذكر شده است.

كتاب «استنباط حكم اخلاقي از رفتار معصوم» تأليف حجت‌الاسلام محمد عالم زاده نوري، مدير گروه اخلاق و تربيت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي است

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما