امام خميني عمل به تكليف را سرلوحه تعليم و تربيت اسلامي مي‌دانست رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم گفت: امام راحل(ره) در همه شئون و كمالات انساني و اخلاقي به مقامات عالي دست يافته بود و عمل به تكليف را سرلوحه تعليم و تربيت اسلامي مي‌دانست. به گزارش خبرگزاري فارس از قم آيت‌الله محمدتقي مصباح‌يزدي در همايش «امام خميني(ره) و تعليم و تربيت اسلامي» كه در تالار شيخ مفيد دانشگاه قم برگزار شد اظهار داشت: تعليم و تربيت مراحل و مراتبي دارد كه هر كس بنا بر همت و تلاش خود از كمترين تا عالي‌ترين مرحله از آن بهره‌مند مي‌شود.

وي با اشاره به جايگاه والاي تعليم و تربيت در آموزه‌هاي ديني خاطر نشان كرد: تربيت در حقيقت بالفعل رساندن استعدادهاي نهفته در انسانهاست كه به خودي خود شكوفا نمي‌شود و در سايه تربيت مربي به منصه ظهور مي‌رسد.

استاد برجسته حوزه علميه قم با بيان اينكه برخي صاحب‌نظران و فرقه‌هاي فكري مسير رسيدن به تكامل اخلاقي را عزلت و خلوت مي‌دانند تصريح كرد: معناي درستي كه مي‌توان از اين حركت تصور كنيم، اينكه آنها مي‌خواهند با دوري از ديگران به معاصي دچار نشوند.

وي در ادامه افزود: اين نظريه طرفداران خاص خود را دارد و حتي برخي از آنها امر به معروف و نهي از منكر را كه از واجبات جامعه است ترك كرده‌اند و قطعا اين انحراف از مسير درست رسيدن به سلوك و عرفان اخلاقي است.

آيت‌الله مصباح‌يزدي روش تعليم و تربيت امام راحل(ره) را متفاوت با بعضي از مدعيان سير و سلوك دانست و گفت: در سيره رسول اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به خوبي شاهد هستيم كه ايشان هيچگاه در كنج عزلت نبوده و همواره حضوري مؤثر در صحنه‌هاي اجتماعي داشتند و در برابر طاغوت و طاغوتيان به‌ پا خاسته‌اند كه اگر اينگونه نبود انگيزه‌اي براي شهادت و اسارت آنها وجود نداشت.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) گفت: امام راحل(ره) همواره براي انجام وظايف و تكاليف اجتماعي تاكيد داشته و آن را همچون نماز واجب مي‌دانستند.

وي با بيان اينكه انسان بايد متجلي همه صفات و شئون الهي باشد اظهار داشت: سالكان و عارفان كه در گوشه‌اي خلوت كرده و براي پرورش روح خود و يك بعد اخلاقي در وجودشان تمركز كرده‌اند به انحراف رفته‌اند، زيرا انبيا و اولياي الهي انسان را به سمت و سوي اوج همه كمالات انساني رهنمون كرده‌اند.

آيت‌الله مصباح‌يزدي با بيان اينكه توازن و تعادل در افعال و رفتار و كمالات بسيار مطلوب بوده و هنر حقيقي انسان، بندگي و عبوديت پروردگار متعال است خاطر نشان كرد: براي رسيدن به اين نقطه مطلوب عمل به همه فرامين و تكاليف الهي ضروري است و بخش عمده‌اي از اين وظايف در عرصه‌هاي اجتماعي است.

وي با بيان اينكه امام راحل(ره) در همه شئون و كمالات انساني و اخلاقي به مقامات عالي دست يافته بود و عمل به تكليف را سرلوحه تعليم و تربيت اسلامي مي‌دانست تصريح كرد: ايشان در سخت‌ترين شرايط هيچ گاه عمل به تكليف را فراموش نمي‌كرد و اميدواريم همه ما براي اينكه خود را به شخصيت اين بزرگواران شبيه سازيم، تلاش كرده و همت داشته باشيم.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما